« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Health & Pharma
CărţiProfesionişti
 

Impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății mintale a copiilor – măsuri recomandate de Avocatul Poporului. UPDATE: Răspunsul Ministerului Educației
03.08.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Luni, 2 august 2021, Instituția Avocatul Poporului a dat publicității răspunsul Ministerului Educației: „Referitor la Raportul special privind impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății mintale a copiilor – măsuri recomandate în vederea îmbunătățirii accesului copiilor la servicii medicale de specialitate psihologică, înregistrat la Ministerul Educației cu nr. 12369/17.06.2021, vă comunicăm faptul că Ministerul Educaţiei a inițiat demersurile de armonizare a prevederilor din Legea educației naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, stipulate la art. 83 alin. (1^1) şi la art. 262 alin. (7) din actul normativ mai sus menționat cu privire la numărul de elevi/preşcolari alocat unui post de consilier. De asemenea, precizăm faptul că în prezent sunt în derulare etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul şcolar 2021-2022 și potrivit Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021 – 2022, aprobată prin Ordinul nr. 5991/2020, un cabinet şcolar sau interşcolar de asistenţă psihopedagogică funcționează cu minimum 800 de elevi sau minimum 800 de elevi şi preşcolari ori 400 de preşcolari.

În ceea ce priveşte formarea și activitatea profesorilor consilieri, vă comunicăm că Ministerul Educaţiei a inițiat deja demersuri cu cele 10 instituţii de învățământ superior de profil pentru a-şi dezvolta oferta de formare. Din discuţiile purtate cu toți factorii responsabili s-a conturat necesitatea dublei competențe a profesorilor consilieri şcolari, respectiv în asistență psiho-pedagogică şi în consiliere şcolară, precum şi necesitatea desfăşurării activităţii acestora exclusiv în şcoală.

Viziunea Ministerului Educației este aceea a unei colaborări permanente şi eficiente între unitățile de învățămînt de masă, profesorii consilieri şcolari şi centrele județene de resurse şi asistență educațională. Pentru atingerea acestui deziderat este necesară alocarea unui consilier pentru fiecare şcoală, dacă aceasta are sub 500 de elevi, alocarea a doi consilieri şcolari, dacă unitatea şcolară are peste 500 de elevi, respectiv a trei consilieri şcolari pentru unităţile şcoalare cu peste 1000 de elevi şi a patru consilieri pentru unitățile şcolare cu peste 1500 de elevi.”

***

Vineri, 18 iunie 2021, Instituția Avocatul Poporului a dat publicității raportul special privind impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății mintale a copiilor – măsuri recomandate în vederea îmbunătățirii accesului copiilor la servicii medicale de specialitate psihiatrică și psihologică.

Acesta își propune să expună modurile în care pandemia de COVID-19 a afectat și afectează din punct de vedere psihic copiii, să identifice incidența problemelor și tulburărilor de sănătate mintală asupra copiilor și adolescenților, în contextul epidemiologic actual, generat de infecțiile cu SARS-CoV-2, și să recomande soluții de remediere a deficiențelor constatate.

Măsurile de carantină, izolarea, închiderea școlilor, lipsa socializării și restricționarea deplasărilor sunt acțiuni care perturbă rutina copiilor, mediul în care ei cresc, se dezvoltă, toate aceste situații generând stres suplimentar și daune semnificative asupra sănătății mintale a copiilor.

Restricțiile impuse de autorități pentru combaterea răspândirii coronavirusului au schimbat rapid condițiile de viață ale oamenilor, afectând familiile, prieteniile, rutina zilnică și comunitatea largă, toate acestea având impact negativ și repercusiuni asupra dezvoltării și protecției copiilor.

Casa a devenit birou, grădiniță, școală, loc de joacă, restaurant etc. Copiii au nevoie de educație, de școală, de joacă, de râs, de mișcare, de activități pe care înainte de pandemie le făceau împreună cu prietenii sau cu colegii. Interacțiunea cu ceilalți și conexiunea emoțională sunt imperios necesare pentru creșterea și dezvoltarea psihică armonioasă a copiilor.

După cum se cunoaște, în timpul stării de urgență, copiii au stat efectiv acasă fără să aibă posibilitatea vreunei comunicări reale. Măsurile impuse de autorități pentru combaterea infecției cu virusul SARS-CoV-2, au făcut ca acestora, cu mici excepții, să le fie limitată posibilitatea de mișcare și socializare în același timp. Astfel, nu s-au putut întâlni cu colegii și prietenii, și în unele cazuri, chiar cu bunicii sau rudele apropiate de care erau atașași, nu au putut ieși într-un parc sau la un film și nu au putut participa la competiții sportive sau alte activități recreative. Cu alte cuvinte, viața cu care erau obișnuiți s-a schimbat în mod radical și i-a lipsit de acea stare de bine pe care relaționarea/socializarea le-o oferea.

Starea de alertă, mai blândă în restricții, le-a dat o mică parte de viață înapoi. Însă,măsurile impuse de autorități, teama de boală, grija părinților de infecția cu virusul SARS-CoV-2, obligațiile școlare, dificultățile legate de învățământul online -programul fizic la școală fiind aproape inexistent din cauza situației epidemiologice în continuă schimbare -și-a pus amprenta asupra stării de sănătate a copiilor.

Or, în timpul pandemiei, lucrurile pe care înainte le considerau ceva firesc, au lipsit cu desăvârșire, locul lor fiind luat de restricții și măsuri pentru combaterea infecției cu virusul SARS-CoV-2.

Lipsa nevoilor absolut necesare dezvoltării armonioase a unui copil are repercusiuni greu de anticipat prin raportare la gravitatea lor și la durata acestora în timp.

De aceea, apreciem că implicarea, în viața copiilor, a părinților, dascălilor și autorităților cu atribuții în materie, trebuie să se manifeste cu multă atenție, responsabilitate și cu respectarea principiului interesului superior al copilului.

În plus, în realizarea obligației constituționale a statului de a garanta dreptul la ocrotirea sănătății și de a institui măsuri de protecție specială a copiilor, autoritățile trebuie să reglementeze măsuri concrete și eficiente în funcție de nevoile și situațiile particulare în care se află copiii.

Prin urmare, în scopul protecției copiilor, statului îi revine obligația pozitivă de a crea cadrul juridic de protecție a sănătății, a integrității fizice și psihice ori a dezvoltării intelectuale, a vieții economice și sociale a copilului, în considerarea vârstei sale.

:: Raportul

 
Secţiuni: Covid 19 Legal React, Cyberlaw, Dreptul sanatatii, UNIVERSITARIA | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD