Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul Uniunii Europene
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Dreptul Uniunii Europene Flux informații Monitorul Oficial al României

Senatul consideră că este în interesul României să susţină eforturile de stimulare a industriei europene de apărare

27 mai 2024 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 477 din 23 mai 2024 a fost publicată Hotărârea nr. 72/2024 referitoare la Comunicarea comună către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – O nouă strategie privind industria europeană de apărare: asigurarea capacității de reacție rapidă a UE prin intermediul unei industrii europene de apărare reactive și reziliente – JOIN (2024) 10 final.

Senatul României:

1. constată că:

a) o Uniune mai puternică şi capabilă în materie de securitate şi apărare va contribui la securitatea mondială şi transatlantică şi este complementară NATO, care rămâne temelia apărării colective pentru membrii săi;

b) strategia îşi propune să sporească şi să sprijine eforturile statelor membre de a investi „mai mult, mai bine, împreună şi la nivel european”. Disponibilitatea sporită a produselor şi sistemelor de apărare ar trebui realizată cu ajutorul unei Baze Industriale şi Tehnologice de Apărare Europeană (EDTIB) mai eficiente şi receptive, bazându-se pe securitatea sporită a aprovizionării. Este important să se dezvolte mijloace financiare pentru a susţine pregătirea industrială a UE în domeniul apărării. O cultură a pregătirii în domeniul apărării ar trebui integrată în toate politicile UE. Parteneriatele ar trebui să fie valorificate pentru a spori gradul de pregătire şi rezilienţa;

c) de comun acord cu Ministerul Apărării Naţionale:

(i) Strategia industrială europeană în domeniul apărării îşi propune o serie de măsuri pe termen scurt şi mediu pentru creşterea rezilienţei Bazei Industriale şi Tehnologice de Apărare Europeană (EDTIB), creşterea producţiei, identificarea stimulentelor financiare necesare şi crearea unei culturi de securitate şi cooperare cu partenerii/terţii;

(ii) complementaritatea programelor şi instrumentelor relevante ale UE are rolul de a spori eficienţa investiţiilor şi rezultatelor;

(iii) aceste demersuri, la nivel european, au fost continuate prin stabilirea în cadrul Fondului European de Apărare (FEA/EDF) a schemei UE de inovare în domeniul apărării (EUDIS), în contextul obiectivului de încurajare a cooperării entităţilor din industrie şi cercetare din statele membre ale UE;

2. consideră:

a) în conformitate cu Ministerul Afacerilor Externe, că:

(i) este în interesul României să susţină eforturile de stimulare a industriei europene de apărare, sporirea capacităţilor de producţie în domeniu fiind o necesitate atât pentru apărarea statelor europene, cât şi pentru susţinerea Ucrainei. Este important ca, printr-o abordare pragmatică şi cuprinzătoare, aceste eforturi să vizeze atât consolidarea industriei europene, cât şi nevoile actuale şi viitoare de securitate;

(ii) sunt de interes acele mecanisme şi instrumente din cadrul Strategiei industriei europene de apărare (EDIS) şi al Programului industriei europene de apărare (EDIP) care susţin: consolidarea posturii naţionale de apărare, obiectivele UE de dezvoltare a rezilienţei; punerea în practică a noii generaţii de planuri regionale de apărare şi susţinerea posturii NATO pe flancul estic; satisfacerea cererii de echipamente în contextul agresiunii Rusiei asupra Ucrainei; generarea de beneficii şi acces la finanţare pentru industria de apărare din toate statele membre;

(iii) mecanismele şi instrumentele europene trebuie să faciliteze contribuţia industriei de apărare la consolidarea posturii naţionale de apărare. Statele membre trebuie să reţină prerogativele exclusive în stabilirea priorităţilor de apărare. Pentru statele membre NATO, inclusiv România, priorităţile de apărare se traduc în termeni concreţi în ţintele de capabilităţi;

(iv) va trebui urmărit ca EDIS şi EDIP să nu genereze un impact asupra arhitecturii instituţionale existente, inclusiv prin raportare la prevederile actuale ale tratatelor vizând competenţele în materie de apărare;

b) în convergenţă cu Ministerul Apărării Naţionale, că:

(i) prezenta comunicare se completează reciproc cu Cartea Albă privind opţiunile de consolidare a sprijinului pentru cercetarea şi dezvoltarea care implică tehnologii cu potenţial de dublă utilizare – COM (2024) 27 final;

(ii) dimensiunea de înzestrare/dezvoltare a capacităţilor forţelor armate ale statelor membre nu mai reprezintă doar o preocupare exclusivă a statelor, ci devine şi o responsabilitate instituţională europeană. Faptul trebuie corelat cu ideea privind constituirea unui portofoliu de comisar european pentru apărare. Din perspectiva acestei Strategii industriale europene în domeniul apărării, EDTIB reprezintă o etapă importantă în dezvoltarea unei abordări comune a UE în ceea ce priveşte utilizarea sa, cu succes, atât ca o platformă de direcţionare a sprijinului pentru Ucraina (abordare pe termen scurt), cât şi ca instrument de dezvoltare a unei industrii competitive la nivel european (abordare pe termen mediu şi lung);

(iii) este în interesul României ca dezvoltarea EDTIB să se realizeze în mod echilibrat la nivelul întregii Uniuni, iar utilizarea noilor instrumente financiare ale UE, precum Actul privind consolidarea industriei europene de apărare prin achiziţii publice în comun (EDIRPA), Actul privind sprijinirea producţiei de muniţii (ASAP) sau viitorul Program al industriei europene de apărare (EDIP) să ne permită dezvoltarea unei industrii de apărare competitive pe termen mediu şi lung;

(iv) lansarea Programului industriei europene de apărare (EDIP) poate stabili condiţiile pentru constituirea de către statele membre a unor consorţii europene de capabilităţi de apărare (EDCC), în cadrul cărora statele membre ale UE vor achiziţiona în comun capabilităţi de apărare care sunt dezvoltate în colaborare, urmând a beneficia de anumite stimulente, precum scutirile de TVA;

(v) finalizarea strategiei va permite stabilirea la nivelul UE a unei funcţii comune de programare şi achiziţii publice în domeniul apărării, care va facilita o mai bună armonizare a planurilor şi priorităţilor statelor membre ale Uniunii în materie de capabilităţi de apărare;

3. subliniază:

a) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Externe, că:

(i) în perspectiva României, complementaritatea cu NATO rămâne elementul-cheie în formularea proiecţiei UE în domeniu;

(ii) este importantă pentru România menţionarea continuităţii asistenţei acordate de UE statelor partenere din vecinătatea estică; în mod particular, România va urmări menţionarea în textul EDIS a angajamentului pentru susţinerea Republicii Moldova, dată fiind importanţa strategică mai largă a susţinerii atât a Ucrainei, cât şi a Republicii Moldova în ansamblul obiectivelor UE de consolidare a apărării;

(iii) este de interes pentru România continuarea participării în EDIP a statelor terţe, parte a altor proiecte conexe europene, sau cel puţin acceptarea participării, în anumite condiţii, la proiecte ale companiilor care au acţionariat din afara UE (joint-ventures); interesează flexibilizarea condiţiilor pentru a permite achiziţiile de pe pieţe noneuropene pentru acoperirea nevoilor operaţionale;

(iv) menţionarea legăturii puternice transatlantice în cadrul EDIS este crucială pentru a asigura securitatea şi stabilitatea euroatlantică;

(v) finanţarea corespunzătoare şi echitabilă a noilor propuneri privind EDIS şi EDIP trebuie să se facă cu evitarea afectării alocărilor direcţionate deja spre politicile de interes pentru România.

Intrare în vigoare: 23 mai 2024

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership  
 

© 2003-2024 JURIDICE.ro
Despre noi  Website map  Servicii  Contact
Privacy  Politica  Utilizare  Publicare  Parteneri