Secţiuni » Arii de practică » Protective » Mediu
Mediu
CărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
CJUE Dreptul mediului Dreptul Uniunii Europene Flux informații Jurisprudență Protective SELECTED

CJUE. C-166/23 – Nouryon Functional Chemicals. Incinerarea deșeurilor periculoase sau municipale. Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, președintă de cameră

6 iunie 2024 | JURIDICE.ro

Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, judecătorul român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a fost președintă de cameră

Trimitere preliminară – Mediu – Poluare atmosferică – Schemă de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră – Excluderea unităților de incinerare a deșeurilor periculoase sau municipale – Pertinența obiectivului de incinerare

Cererea de decizie preliminară privește interpretarea punctului 5 din Anexa I la Directiva 2003/87[1].

Această cerere a fost formulată în cadrul unui litigiu între Agenția de protecție a mediului din Suedia, pe de o parte, și Nouryon Functional Chemicals AB, o societate suedeză, pe de altă parte, în legătură cu o decizie a acestei agenții prin care se dispune ca Nouryon să își completeze planul de monitorizare în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră.

Nouryon, situată în Stenungsund, Suedia, produce substanțe chimice organice în vrac. Volumul producției depășește 100 de tone pe zi. Această activitate este desfășurată pe baza unei autorizații acordate în cursul anului 2004, în temeiul Codului de mediu suedez. Procesul de producție generează deșeuri periculoase conținute în apele reziduale provenite din procesul industrial.

Potrivit unei cerințe provizorii prevăzute în autorizația menționată, întreprinderea trebuie să trateze aceste ape într‑un incinerator sau să se asigure că acestea sunt tratate într‑o altă instalație autorizată pentru deșeurile periculoase. Nouryon a ales să trateze apele reziduale într‑un incinerator situat în cadrul instalației din Stenungsund. Aceasta este concepută astfel încât apele poluate să fie orientate direct de la partea instalației în care are loc fabricarea produselor chimice către incinerator.

Incineratorul este utilizat aproape exclusiv pentru arderea apelor reziduale provenite din procesul industrial, și anume, în total, aproximativ 40 000 de tone pe an. Întrucât conținutul energetic al apei este neglijabil, incinerarea se face prin adăugarea de gaz combustibil. Energia degajată prin incinerare se recuperează sub formă de abur pentru a fi utilizată în procesul de producție. Cu toate acestea, cea mai mare parte a energiei necesare pentru producție provine dintr‑un cazan industrial.

În plus, instalația este autorizată în mod specific să emită gaze cu efect de seră în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (ETS).

Agenția a constatat că incineratorul deșeurilor periculoase nu era menționat în planul de monitorizare a instalației din Stenungsund și că, prin urmare, emisiile de gaze cu efect de seră provenite de la acest incinerator nu erau incluse în emisiile totale ale instalației respective.

În consecință, Agenția a dispus ca Nouryon să furnizeze un plan de monitorizare suplimentar care să includă incineratorul. Agenția a susținut că instalația trebuia să fie autorizată pentru toate unitățile care fac parte integrantă din aceasta.

Nouryon a formulat o acțiune împotriva somației Agenției la Tribunalul de Primă Instanță cu sediul în Nacka, Secția Litigii Imobiliare și de Mediu, Suedia, susținând că, în temeiul punctului 5 din anexa I la Directiva 2003/87, o unitate de incinerare a deșeurilor periculoase nu trebuie inclusă în ETS, indiferent dacă face sau nu parte integrantă dintr‑o instalație inclusă în acest sistem. Instanța menționată a admis această argumentație și a anulat somația Agenției.

Aceasta a declarat apel împotriva hotărârii instanței menționate la Curtea de Apel cu sediul în Stockholm, Secția Litigii Imobiliare și de Mediu, Suedia, care este instanța de trimitere. Această din urmă instanță ridică problema dacă incineratorul în cauză intră sub incidența excepției prevăzute la punctul 5 din anexa I la Directiva 2003/87.

Potrivit punctului 5 din Anexa I la Directiva 2003/87, „[d]acă se constată că într‑o instalație se depășește pragul de capacitate pentru vreo activitate menționată în prezenta anexă, se includ în permisul de emisii de gaze cu efect de seră toate instalațiile în care se ard combustibili, altele decât instalațiile pentru incinerarea deșeurilor periculoase sau municipale”.

Curtea a procedat la interpretarea acestei dispoziții potrivit metodelor de interpretare literală, sistematică și teleologică. Astfel, a reținut că legiuitorul Uniunii a intenționat să favorizeze incinerarea deșeurilor periculoase și municipale prin sustragerea acestora de la obligația de autorizare în temeiul ETS. Or, limitarea întinderii acestei excepții prin noțiunea de „finalitate esențială” nu ar fi coerentă cu acest obiectiv.

Prin hotărârea pronunțată la data de 6 iunie 2024[2], Curtea a stabilit că punctul 5 din Anexa I la Directiva 2003/87 trebuie interpretat în sensul că toate unitățile de incinerare a deșeurilor periculoase sau municipale sunt excluse din domeniul de aplicare al acestei directive, astfel cum a fost modificată, inclusiv cele care sunt integrate într-o instalație care intră în acest domeniu de aplicare și care nu au ca unic scop incinerarea deșeurilor menționate, cu condiția ca acestea să nu servească la incinerarea altor deșeuri decât în mod marginal.


[1] Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO 2003, L 275, p. 32, Ediție specială, 15/vol. 10, p. 78), astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2018/410 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 martie 2018 (JO 2018, L 76, p. 3).
[2] Hotărârea integrală, în limba de procedură, care a fost limba suedeză, dar și traducerea în limba română pot fi accesate aici

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership