Cum pregătim un discurs sau drumul de la idee la a vorbi în public. Alegerea temei și selectarea unghiului de abordare
12 iunie 2024 | Ioana PRÂNDURELAseară am avut un nou curs de retorică și am observat că îmi e mai dificil să le acord atenție colegilor care își citesc discursurile, chiar dacă o fac cu intonație. Și mi-e greu să ascult lucruri centrate prea mult pe persoana care vorbește. Mă gândesc deja la publicul care ne va asculta la TedX PiațaUniriiED, unde voi fi printre vorbitori în luna noiembrie, și încerc să îmi dau seama ce trebuie să fac pentru a fi naturală și a reuși să îi captivez pe cei din sală.
Un lucru pe care ni l-a repetat Theodor Paleologu la curs a fost să nu cădem în capcana de a crede că publicul vine să ne asculte vorbind despre noi înșine. Ei vin pentru că sunt interesați de ceva ce le poate fi de folos, ceva relevant, ceva care să le dea de gândit. O capcană majoră este să presupunem că publicul este la fel de interesat de noi și de mesajul nostru pe cât suntem noi înșine. Din poziția de spectator, pot confirma că sunt mult mai atentă când simt că vorbitorul este generos, când vine să-mi ofere cunoștințele sale și să împărtășească lucruri relevante pentru mine.
Recent am pornit la drum cu pregătirea discursului din toamnă. Cu toate că nu am fost până acum vorbitor în public și nici nu am avut în minte să devin unul, acum mă simt pregătită să experimentez, să văd cum este cu pălăria aceasta și dacă îmi șade bine. Ideea e să îmi placă și procesul, și rezultatul.
Mă gândesc mult la cum să aleg o temă de interes pentru publicul pe care îl voi avea. Încă nu am decis exact despre ce voi vorbi și m-ar ajuta foarte mult câteva sugestii din partea voastră. Adresa mea de email este ioana@paleologu.com, în cazul în care aveți timp să îmi trimiteți câteva rânduri. Poate că aveți idei care să mă inspire și să mă ajute să găsesc acea poveste sau acele informații care să rezoneze cel mai bine cu publicul. Mulțumesc celor care mi-au trimis deja.
Întrebarea principală este: Cum îmi dau seama dacă un subiect este sau nu relevant pentru ei? Un prim pas este să reflectez asupra publicului țintă: care sunt interesele lor, ce provocări întâmpină, ce aspiră să obțină? E important să fac cercetare – să aflu cât mai multe despre demografia participanților și să încerc să îmi imaginez ce îi poate motiva și ce îi frământă.
Un alt aspect este să testez ideile pe un mic eșantion, discutând cu persoane care ar putea face parte din publicul meu. Feedback-ul poate fi extrem de valoros în a decide ce merită să fie inclus în discurs și ce nu. În această etapă, mă ajută să identific lucrurile care contează doar pentru mine, dar care ar putea să nu aibă același impact asupra altora. Este un balans fin între a fi autentic și a fi relevant.
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
13 septembrie ⁞ Ultimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrie ⁞ JURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrie ⁞ Accidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie 2024 ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Primul meu pas în această călătorie este să învăț cum să scriu un discurs eficient. Pentru asta, mă bazez pe cartea „Cum pregătim un discurs”[1], publicată chiar de noi, la Editura Fundației Paleologu. Am citit-o deja de patru ori și de fiecare dată descopăr detalii utile noi. În paralel, am urmat și câteva cursuri de retorică tot la Casa Paleologu. Aș zice că am o bază solidă și încrederea necesară.
În următoarele luni îmi propun să mă folosesc de social media ca să notez evoluția mea în acest sens. Vreau să împărtășesc cu voi fiecare etapă a pregătirii mele, provocările întâlnite și momentele de succes. În final, este esențial să rămân cu mintea deschisă până în ultima clipă ca să mă asigur că mesajul meu va fi bine primit și că îmi îndeplinesc dorința de a oferi ceva valoros celor care aleg să mă asculte.
[1] „Cum pregătim un discurs”, Theodor Paleologu, 2024, Editura Fundației Paleologu.
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |