« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Recomandările Comisiei de la Veneția ref. amendamentele constituționale adoptate de Parlamentul Ungariei
07.07.2021 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Covid 19 Legal React, Dreptul Uniunii Europene, Internațional | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust

Într-un aviz adoptat în cadrul sesiunii plenare din 2-3 iulie 2021, Comisia de la Veneția emite mai multe recomandări autorităților ungare cu privire la amendamentele constituționale adoptate de parlament în decembrie 2020.

Aceasta face următoarele recomandări specifice:
– În ceea ce privește modificarea articolului L alineatul (1) (în ceea ce privește căsătoria ca uniune a unui bărbat și a unei femei și adăugarea faptului că „mama este femeie, tatăl este bărbat”), compatibilitatea acesteia cu articolul 8 din CEDO (dreptul la respectarea vieții private și de familie) și cu articolul 14 (interzicerea discriminării) coroborat cu articolul 8 din CEDO depinde în principal de faptul că legea Ungariei permite (1) adopțiile de către părinți (de sex opus) necăsătoriți sau (2) adopțiile de părinți singuri heterosexuali. În caz contrar, nu poate fi constatată nicio încălcare a CEDO, cel puțin nu în ceea ce privește actuala jurisprudență a CEDO. Cu toate acestea, pot apărea probleme referitoare la discriminare în temeiul CEDO. Acest amendament constituțional nu ar trebui utilizat ca ocazie pentru a deroga de la legile existente asupra protecţiei persoanelor care nu sunt heterosexuale sau pentru a revizui aceste legi în dezavantajul acestora.

– În ceea ce privește prerogativa Ministerului familiei de a acorda sau de a refuza un consimțământ pentru adopțiile individuale, Comisia recomandă ca interpretarea și aplicarea modificărilor constituționale, în special în elaborarea legislației de punere în aplicare, să fie efectuate astfel încât principiul nediscriminării din toate motivele, inclusiv pe baza orientării sexuale și a identității de gen, să fie pus în aplicare în mod riguros. În acest scop, ar trebui stabilite criterii clare care să limiteze puterea discreționară a ministerului.

– Amendamentul „Ungaria protejează dreptul copiilor la o identitate proprie corespunzătoare sexului lor la naștere” ar trebui abrogat sau modificat pentru a se asigura că nu are ca efect refuzarea drepturilor persoanelor transgen la recunoașterea juridică a identității lor de gen dobândite. De asemenea, recomandă ca sistemul de înregistrare a nașterilor și de recunoaștere juridică a identității de gen să respecte cerințele de nediscriminare prevăzute atât de dreptul internațional al drepturilor omului, cât și de normele maghiare aplicabile în materie de nediscriminare, care trebuie aplicate în mod strict, în special în ceea ce privește dreptul persoanelor transgen la recunoașterea juridică a identității lor de gen dobândite și situația complexă a copiilor intersexuali.

– Amendamentul „Ungaria […] asigură creșterea [copiilor] în conformitate cu valorile bazate pe identitatea constituțională și cultura creștină a țării noastre” poate fi considerată conformă cu standardele europene numai dacă principiile constituționale și legile din domeniul educației sunt puse în aplicare în mod eficient. În acest scop, sistemul de învățământ public trebuie să ofere o programă de învățământ obiectivă și pluralistă, evitând îndoctrinarea și discriminarea pe orice motiv, respectând convingerile părinților și libertatea acestora de a alege între clase religioase și nereligioase.

– Articolele 6 și 9 și articolul 11 din cel de al nouălea amendament de modificare a Legii fundamentale a Ungariei referitoare la declarațiile de război, controlul forțelor de apărare maghiare și „ordinea juridică specială” care se referă la starea de război, starea de urgență și starea de alertă lasă în principal precizarea majorității detaliilor la Legile cardinale, ceea ce ar putea, în cele din urmă, să ridice unele întrebări serioase cu privire la domeniul de aplicare al competențelor statului în timpul stării de urgență.

– În ceea ce privește desființarea Consiliului Național de Apărare și încredințarea competențelor sale guvernului — care este mai puțin reprezentativ — deși nu contravine ca atare standardelor europene, aceasta conduce la o concentrare a puterilor de urgență în mâinile executivului, ceea ce nu poate fi considerat un semn încurajator, în special în absența oricărei clarificări în expunerea de motive privind raportul sau necesitatea unei astfel de modificări.

:: Avizul

 
Cuvinte cheie:
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD