Secţiuni » Materii / Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Afaceri transfrontaliere Cyberlaw Data protection Dreptul Uniunii Europene Flux informații Protective SELECTED

Drepturile persoanelor vizate – SIS/SINS (Schengen)

28 iunie 2024 | JURIDICE.ro

Vineri, 28 iunie 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a publicat următorul comunicat:

În contextul recentei aderări parțiale a României la spațiul Schengen cu frontierele maritime și aeriene, menționăm că spațiul Schengen garantează libera circulație a peste 400 de milioane de cetățeni ai Uniunii Europene (UE), împreună cu cetățenii din afara UE care locuiesc în UE sau vizitează UE ca turiști, studenți sau în scopuri de afaceri. Libera circulație a persoanelor permite fiecărui cetățean UE să călătorească, să lucreze și să locuiască într-o țară din UE fără îndeplinirea unor formalități speciale. Astfel, cetățenii se pot deplasa în spațiul Schengen fără a fi supuși controalelor la frontieră.

Sistemul de Informaţii Schengen (SIS) este sistemul informatic instituit la nivelul Uniunii Europene şi utilizat de statele membre şi asociate pentru cooperarea prin schimb de date şi informaţii, în vederea menţinerii ordinii publice şi securităţii naţionale pe teritoriile acestora, precum și pentru gestionarea controlului frontierelor Schengen externe și asistență pentru cooperarea polițienească și judiciară.

Menționăm că, prin Regulamentul (UE) 2018/1862 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de informaţii Schengen (SIS) în domeniul cooperării poliţieneşti şi al cooperării judiciare în materie penală, de modificare şi de abrogare a Deciziei 2007/533/JAI, prin Regulamentul (UE) 2018/1861 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de informaţii Schengen (SIS) în domeniul verificărilor la frontiere și prin Regulamentul (UE) 2018/1860 privind utilizarea Sistemului de informaţii Schengen pentru returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală, se stabilesc arhitectura tehnică a SIS (sistemul central și sistemele national), obligația statelor membre de a dezvolta propriile sisteme naționale SINS, precum și condițiile de prelucrare a datelor cu caracter personal și a informațiilor utilizate.

În acest context, precizăm că persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate în Sistemul de Informații Schengen (SIS) sau în Sistemul informatic naţional de semnalări (SINS) au drept de acces la date (persoana vizată are dreptul de a ști dacă datele sale sunt înregistrate sau nu în SIS), drept de rectificare (persoana vizată are dreptul de a solicita corectarea datelor eronate din SIS) și drept de ștergere (persoana vizată are dreptul de a solicita ștergerea datelor, dacă acest lucru este permis de lege) a datelor cu caracter personal.

Pentru aplicarea la nivel naţional a anumitor prevederi cuprinse în Regulamentele europene mai sus menționate, a fost adoptată Legea nr. 76/2023 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului informatic naţional de semnalări şi participarea României la Sistemul de informaţii Schengen, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România

Prin art. 61 din acest act normativ se stabilește că prelucrările de date cu caracter personal efectuate în SINS sau în SIS se realizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 şi a Legii nr. 363/2018.

De asemenea, la art. 62 din Legea nr. 76/2023 este descrisă modalitatea de exercitare a drepturilor mai sus menționate.

Astfel, cererile persoanelor vizate (de exercitare a drepturilor de acces, rectificare și ștergere) în contextul prelucrării datelor cu caracter personal în SINS sau în SIS, se transmit Biroului protecţia datelor personale, structură în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, cu competențe în soluționarea acestor cereri (cererischengen@politiaromana.ro).

Totodată, persoanele vizate pot adresa cereri în vederea exercitării dreptului de acces, rectificare și ștergere a datelor cu caracter personal și către orice autoritate naţională competentă (Poliţia Română, Poliţia de Frontieră Română, Jandarmeria Română, Inspectoratul General pentru Imigrări, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, Direcţia Generală de Paşapoarte, Ministerul Afacerilor Externe), care redirecţionează cererea către Biroul protecţia datelor personale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, cu informarea persoanelor vizate despre aceasta.

Persoanele vizate sunt informate despre acțiunile întreprinse în urma acestor cereri în cel mult o lună de la primirea acestora. Această perioadă poate fi prelungită cu două luni atunci când este necesar, ţinându-se seama de complexitatea şi numărul cererilor.

Subliniem că legalitatea prelucrării datelor cu caracter personal în N.SIS (componentă naţională a SIS) pe teritoriul României şi transmiterea acestor date în străinătate, precum şi schimbul şi procesarea ulterioară a informaţiilor suplimentare sunt monitorizate şi se supun controlului Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Astfel, în situația în care persoanele vizate nu au primit un răspuns sau sunt nemulțumite de răspunsul primit de la Biroul protecţia datelor personale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, acestea se pot adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Pentru alte informații puteți accesa și broșura dedicată Sistemului de Informații Schengen disponibilă pe site-ul Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, la Secțiunea Schengen – Materiale informative Schengen.

Evenimente programate
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
18 septembrieȘcoala Superioară de Cadre
19 septembrieImpactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrieFraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrieNoutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrieJURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrieAvocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrieStart Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrieDacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrieImpactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrieAbilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrieJURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrieFraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrieSocial Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrieStart Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrieJURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025The Congress / The biggest legal event

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice