« Flux noutăţi
Proiecte speciale: Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesioniştiBarouriCovid-19 Legal ReactInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatExecutoriReviste juridiceSistemul judiciarUniversitariaCitate juridiceJURIDICE MOLDOVALaw Flaws ProjectLegal Soft SkillsNoul Cod comercial român
Studenţi la drept. Universitaria
GrileDezbateriCărţiStudenţi
 

Cerere de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea OUG nr. 22/2021 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și a OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației
20.07.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Marți, 20 iulie 2021, Klaus Iohannis, Președintele României, a trimis Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2021 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, potrivit unui comunicat.

Text integral:

Cerere de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2021 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației

Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2021 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației a fost transmisă Președintelui României în vederea promulgării la data de 1 iulie 2021. Cu ocazia aprobării OUG nr. 22/2021, Parlamentul a operat unele modificări și completări asupra celor două acte normative menționate care, prin conținutul normativ, nu îndeplinesc standardele de calitate a legii, fiind lipsite de claritate și previzibilitate, motiv pentru care se impune reexaminarea acestora de către Parlament.

Totodată, analizând prevederile OUG nr. 22/2021, precum și procedura de adoptare a legii de aprobare a acestei ordonanțe de urgență, rezultă că obiectul de reglementare al ordonanței de urgență a fost extins la Senat, Cameră decizională, prin introducerea amendamentului potrivit căruia instituțiile de învățământ superior de stat care au facultăți de medicină acreditate au posibilitatea de a înființa or prelua în administrare unități sanitare, medicale ambulatorii, spitale clinice cu secții universitare, institute și centre medicale clinice în care se desfășoară activitate medicală, de învățământ și de cercetare științifică, cu includerea acestora în rețeaua de asistență de sănătate publică, prin hotărâre a Guvernului, precum și de a aloca fonduri pentru unitățile sanitare din structura lor. Or, având în vedere că prima Cameră, Camera Deputaților, nu a avut ocazia să analizeze și să se pronunțe asupra acestor prevederi adoptate de Camera decizională, Senatul, considerăm că ar fi oportun ca noua soluție legislativă să fie supusă dezbaterii și Camerei Deputaților, ca primă Cameră.

Mai mult, întrucât actul normativ supus reexaminării are ca scop, în ansamblu, asigurarea calității actului educațional, considerăm că ar fi oportun ca adoptarea unei asemenea soluții legislative să fie rezultatul unui dialog amplu, în care să fie consultați toți actorii constituționali și instituționali implicați, experții recunoscuți în domeniu, precum și reprezentanții societății civile.

Articolul unic pct. 3 din legea supusă reexaminării prevede: „Instituțiile de învățământ superior de stat care au facultăți de medicină acreditate, pe baza hotărârii senatului universitar, pot înființa ori prelua în administrare unități sanitare, unități medicale ambulatorii, spitale clinice cu secții universitare, institute și centre medicale clinice în care se desfășoară activitate medicală, de învățământ și de cercetare științifică, cu includerea acestora în rețeaua de asistență de sănătate publică, prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației, după cum urmează: a) în cadrul acestora, ca structuri fără personalitate juridică; b) în subordinea acestora, caz în care instituțiile de învățământ superior de stat devin ordonatori secundari de credite”.

Așadar, instituțiilor de învățământ superior de stat le sunt atribuite, prin efectul legii, prerogative semnificative, fără însă a se preciza procedura necesară pentru înființarea sau preluarea în administrare a respectivelor unități. În concret, prin lege nu sunt prevăzute termenele de punere în aplicare a procedurii de înființare sau preluare a acelor unități sanitare, natura juridică a raporturilor patrimoniale dintre organismele implicate ori criteriile de selecție a unităților care pot fi supuse unei asemenea proceduri. Astfel, este incert care dintre unitățile deja existente vor putea fi preluate în administrare de către instituțiile de învățământ superior de stat. Or, în absența unor astfel de reglementări, apreciem că norma creează incertitudine cu privire la aplicarea uniformă a prevederilor noii legi. De aceea, considerăm că procedura de înființare sau preluare în administrare a respectivelor unități ar trebui dezvoltată fie cu prevederi exprese care să permită ușor identificarea acestora și a termenelor procedurale, fie să fie instituită posibilitatea ca această procedură să fie reglementată într-un act normativ subsecvent.

Semnalăm, totodată, că la art. I pct. 13 din OUG nr. 22/2021 se prevede că „instituțiile de învățământ superior de stat, pe baza hotărârii senatului universitar, pot înființa sau prelua institute de cercetare-dezvoltare…”, iar la art. unic pct. 3 din Legea de aprobare a OUG nr. 22/2021 se prevede că „instituțiile de învățământ superior de stat, care au facultăți de medicină acreditate, pe baza hotărârii senatului universitar, pot înființa ori prelua în administrare unități sanitare, medicale ambulatorii, spitale clinice cu secții universitare, institute și centre medicale clinice în care se desfășoară activitate medicală, de învățământ și de cercetare științifică…”. Considerăm că această diferență de tratament juridic, prin care legiuitorul stabilește un regim juridic distinct al preluării în administrare a unităților sanitare față de cel al preluării institutelor de cercetare-dezvoltare, pentru care nu s-a făcut vreo distincție cu privire la modalitatea de preluare a acestora, impune, în opinia noastră, o analiză atentă a legii supuse reexaminării, în vederea stabilirii cu precizie a soluției legislative dorite, precum și a identificării situațiilor în care modificările sau completările nou introduse necesită amendări legislative corelative, care să asigure rigoare în exprimare și uniformitate terminologică. Astfel, ținând cont de faptul că organizarea și funcționarea instituțiilor de învățământ superior de stat, respectiv înființarea, organizarea și administrarea unităților sanitare, medicale ambulatorii, spitale clinice cu secții universitare, institute și centre medicale clinice în care se desfășoară activitate medicală, de învățământ și de cercetare științifică sunt reglementate prin acte normative specifice, de o complexitate deosebită, considerăm că orice completare sau modificare asupra regimului juridic al acestora este necesar să se facă riguros, în vederea asigurării unei legislații în domeniu coerente, unitare și lipsite de contradicții.

Având în vedere aceste aspecte, considerăm că dispozițiile introduse la art. unic pct. 3 din legea transmisă la promulgare sunt lipsite de claritate, susceptibile de diferite interpretări, ce pot genera impredictibilitate, confuzie și soluții diferite în practică. Prin urmare, considerăm că legea supusă reexaminării nu îndeplinește standardele de calitate a legii stabilite la art. 13 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, potrivit cărora actul normativ trebuie să se integreze organic în sistemul legislației, scop în care acesta trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de același nivel, cu care se află în conexiune.

La art. V din legea transmisă la promulgare se prevede prelungirea până la data de 31 decembrie 2021 a duratei mandatelor membrilor Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, în condițiile în care anterior, prin OUG nr. 22/2021, aceste mandate fuseseră prelungite până la data de 30 septembrie a.c. Având în vedere că legea nu limitează, în niciun fel, posibilitatea de prelungire a mandatelor în cauză, învederăm că utilizarea repetată a acestei operațiuni de prelungire este de natură să amâne organizarea concursurilor în vederea ocupării acestor funcții. Astfel, norma juridică creează o situație imprevizibilă, dând posibilitatea tergiversării organizării concursului de ocupare a funcțiilor de conducere respective și, implicit, permanentizarea acestor mandate.

Un alt aspect asupra căruia solicităm reexaminarea legii transmise la promulgare este cel al structurării acesteia pe articole. Se poate observa că, deși legea criticată cuprinde în partea sa dispozitivă un articol unic, structurat în patru puncte, aceasta conține și un art. V, cu referire la modificarea OUG nr. 75/2005. Având în vedere dispozițiile art. 47 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 potrivit cărora, în cazul actelor normative care au ca obiect modificări sau completări ale altor acte normative, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate, considerăm că partea dispozitivă a legii supuse reexaminării nu îndeplinește condițiile de formă structurală de bază cerute de normele de tehnică legislativă. Prin urmare, considerăm că se impune reanalizarea legii și din acest punct de vedere.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, în calitate de organ reprezentativ suprem al poporului român și de unică autoritate legiuitoare a țării, vă solicităm reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2021 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației.

Cuvinte cheie: , ,
Secţiuni: ANUNTURI, Lege 9, Proiecte legislative, UNIVERSITARIA | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD