Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Cyberlaw Flux informații Monitorul Oficial al României Noutăți legislative Telecom

Procedura de soluționare a plângerilor privind serviciile digitale

10 iulie 2024 | JURIDICE.ro

Marți, 9 iulie 2024, ANCOM a informat ca orice persoană fizică sau juridică, precum și orice organizație sau asociație care are motive să creadă că furnizorul unui serviciu intermediar nu își îndeplinește obligațiile ce-i revin conform Regulamentului privind serviciile digitale poate face o plângere la ANCOM, în condițiile Deciziei nr. 335/2024 ce a intrat în vigoare ca urmare a publicării în Monitorul Oficial al României nr. 644/05.07.2024, potrivit unui comunicat.

În baza procedurii stabilite prin decizie, ANCOM primește, analizează, transmite răspunsuri și, după caz, redirecționează către coordonatorii serviciilor digitale din alte state, plângerile admisibile primite, întemeiate pe dispozițiile art. 53 din Regulamentul privind serviciile digitale.

În urma primirii unei plângeri care îndeplinește cerințele minime de admisibilitate stabilite prin decizie, ANCOM poate dispune declanșarea unei investigații dacă furnizorul de servicii intermediare reclamat își are locul principal de stabilire sau reședința în România sau dacă reprezentantul legal al acestuia este stabilit în România. Termenul pentru soluționarea acestor plângeri este de 90 de zile, cu posibilitatea prelungirii cu 90 de zile în cazul unor situații complexe.

În cazul în care furnizorul de servicii intermediare reclamat își are locul principal de stabilire/reședința în alt stat din Uniunea Europeană sau dacă reprezentantul legal al acestuia nu este stabilit în România, plângerea va fi gestionată de către coordonatorul serviciilor digitale din țara de stabilire, comunicarea dintre părți fiind intermediată de ANCOM.

Principala responsabilitate în tratarea și soluționarea inițială a plângerilor revine furnizorilor de servicii intermediare, care au fost obligați să instituie o serie de măsuri organizatorice pentru a asigura respectarea Regulamentului privind serviciile digitale. În același timp, coordonatorii serviciilor digitale trebuie să ia măsuri atunci când le sunt semnalate încălcări sistemice ale Regulamentului.

În ceea ce privește posibilele reclamații/plângeri referitoare la eliminarea conținutului ilegal din mediul online, fie că este vorba de produse, servicii, site-uri, diverse informații, este de reținut că ANCOM nu se pronunță cu privire la calificarea unui conținut din mediul online ca fiind ilegal (cu excepția situațiilor în care este ea însăși autoritate relevantă pentru un anumit domeniu). Soluționarea plângerilor cu acest obiect – conținutul ilegal – este de competența autorităților sau instituțiilor publice ce dețin atribuții cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate în conformitate cu normele legale ce reglementează activitatea acestora (autorități relevante, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit a) din Legea nr. 50/2024). Astfel, în ipoteza în care ANCOM va înregistra plângerile primite referitoare la conținut ilegal în mediul online, prelucrarea acestora se va face exclusiv în scopuri statistice, inclusiv pentru identificarea anumitor tendințe. Totodată, Autoritatea va oferi petenților îndrumarea de a se adresa furnizorului de servicii intermediare, precum și explicații privind obligațiile acestuia conform Regulamentului privind serviciile digitale, indicând și autoritatea sau instituția publică care ar putea avea atribuții în domeniul vizat de conținutul ilegal reclamat, în măsura în aceasta poate fi identificată. 

***

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 644 din 5 iulie 2024 a fost publicată Decizia nr. 335/2024 privind stabilirea procedurii de soluționare a plângerilor privind serviciile digitale.

Prezenta decizie stabilește procedura de soluționare a plângerilor bazate pe articolul 53 din Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale, denumit în continuare Regulamentul privind serviciile digitale. Aceasta include și modalitățile de comunicare cu părțile implicate în plângeri. Autoritatea responsabilă în România este Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

Plângerile pot fi depuse de persoane fizice sau juridice din România care semnalează nerespectarea obligațiilor unui furnizor de servicii intermediare conform Regulamentului privind serviciile digitale. Plângerile pot fi depuse direct sau prin intermediul unor organizații mandatate să acționeze în numele petiționarilor. Acestea trebuie să conțină informații detaliate despre serviciile intermediare vizate, motivele încălcării presupuse, demersurile anterioare către furnizorul reclamat sau alte organisme relevante, precum și dovezi susținătoare.

ANCOM analizează plângerile în termen de 30 de zile și poate decide clasarea celor care nu sunt întemeiate pe dispozițiile Regulamentului privind serviciile digitale. Plângerile admisibile pot duce la declanșarea unei investigații sau la redirecționarea către coordonatori de servicii digitale din alte state membre pentru soluționare, cu informarea petiționarului.

Procedura include și prevederi pentru protecția datelor cu caracter personal, conform Regulamentului (UE) 679/2016. ANCOM poate organiza întâlniri cu părțile implicate și poate solicita informații suplimentare pentru soluționarea plângerilor. Răspunsurile ANCOM sunt transmise petiționarilor și furnizorilor reclamați în termenele stabilite de decizie.

Decizia reglementează în detaliu modul în care ANCOM primește, analizează și soluționează plângerile privind serviciile digitale, asigurând respectarea normelor și drepturilor definite în Regulamentul privind serviciile digitale al UE.

Intrare în vigoare: 5 iulie 2024

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership