Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Cyberlaw Drept civil Flux informații Monitorul Oficial al României Noutăți legislative Protective

Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice

9 iulie 2024 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 647 din 8 iulie 2024 a fost publicată Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.

Intrare în vigoare: 8 octombrie 2024

***

Vineri, 5 iulie 2024, Klaus Iohannis, Președintele României, a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea (PL-x 701/06.11.2023).

Principalul obiectiv al legii este crearea unui cadru juridic general și predictibil al utilizării fiecărui tip de semnătură electronică (semnătura electronică calificată, semnătura electronică avansată şi semnătura electronică simplă) şi de a stabili cu claritate cadrul juridic general în materia efectelor juridice ale semnăturilor electronice. Mai mult, legea stabileşte condițiile prestării serviciilor de încredere şi atribuţiile autorităţilor şi instituțiilor publice in domeniul prestării serviciilor de încredere.

În plus, legea stabileşte cadrul juridic intern de aplicare directă a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 și de preluare în ordinea juridică internă a măsurilor lăsate la latitudinea statelor membre, prin clarificarea anumitor aspecte ale sigiliului electronic, a mărcii temporale şi a documentelor electronice cărora li s-a aplicat o semnătură electronică, o marcă temporală sau un sigiliu electronic.

În acest sens, legea confirmă că toate tipurile de semnătură electronică produc efecte juridice şi pot fi utilizate ca mijloace de probă în fața instanţelor de judecată. Utilizarea unui anumit tip de semnătură electronică este asociată clasificării actelor juridice în funcție de modul de formare, respectiv dacă potrivit legii, forma scrisă este cerută ca o condiție de validitate sau de probă a unui act juridic.

În plus, legea reglementează sistemele închise, care pot fi definite în interiorul autorităților și instituțiilor publice sau în cadrul entităților de drept privat, unde utilizarea semnăturii electronice se realizează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi pe baza unor reglementări proprii.

Legea descrie în mod explicit prestarea serviciilor de încredere de către prestatorii de servicii de încredere înregistraţi în România, condițiile de dobândire a acestei calități și obligațiile pe parcursul desfăşurării activității, cu sancţiunile aferente încălcării acestora. În plus, se acordă o atenție deosebită protecției datelor cu caracter personal, măsurilor de securitate cibernetică şi protecția terţilor care îşi întemeiază conduita pe efectele juridice ale unei semnături electronice.

Ca elemente de noutate, legea conferă unui act juridic semnat cu semnătura electronică corespunzătoare aceleaşi efectele juridice ca și cum actul ar fi prezentat în format letric. În plus, în relațiile dintre profesionişti, utilizarea și efectele semnăturii electronice pot fi agreate convențional, cu respectarea anumitor condiţii de protecţie a circuitului civil. Pentru atingerea dezideratului de a simplifica și de a accelera încheierea actelor juridice între IMM-uri și profesionişti, legea acordă semnăturii electronice avansate efecte mai ample decât în vechea reglementare.

Legea distinge între mai multe tipuri de semnătură electronică avansată, cel mai înalt grad de încredere având semnătura electronică aplicată cu un certificat emis de o autoritate sau de o instituție publică. Acest tip de semnătură va fi disponibil nu doar funcționarilor publici din cadrul acelei entități, ci și cetăţenilor, care vor putea utiliza semnătura electronică în relațiile cu entitățile publice.

Această lege deschide noi oportunităţi pentru furnizarea serviciilor electronice, lar cetăţenii vor beneficia de o administrație publică eficientă, cu proceduri simplificate, birocrație redusă și timp de aşteptare minim. Pentru atingerea dezideratului de digitalizare a administraţiei publice din România, instituțiile și autorităţile publice vor avea obligaţia de a accepta documente electronice semnate cu o semnătură electronică, aplicată în conformitate cu dispoziţiile legii şi ale Regulamentului (UE) 910/2014.

În plus, legea are în vedere nu doar semnăturile electronice bazate pe un certificat, ci, în anticiparea progresului tehnologic, conferă efecte juridice și semnăturilor electronice avansate care folosesc alte tehnologii.

Nu în ultimul rând, proiectul de lege defineşte şi clarifică noţiunea de ,,semnătură electronică simplă”. Deşi Regulamentul (UE) 910/2014 nu oferă o definiţie legală acestui tip de semnătură electronică, actul european prevede în considerentul (22) faptul că, efectul juridic al serviciilor de încredere trebuie definit de dreptul intern, cu excepția cazului în care se prevede altfel în regulament. Mai mult, considerentul (49) conferă statelor membre dreptul de a stabili în dreptul intern efectul juridic al semnăturilor electronice, cu excepția cerinţei prevăzute în regulament, conform căreia o semnătură electronică calificată ar trebui să aibă efecte juridice echivalente cu cele ale semnăturii olografe. Având în vedere că Regulamentul (UE) conferă tuturor tipurilor de semnătură electronică valoare juridică și posibilitatea de a fi utilizate ca mijloace de probă în instanță, clarificarea caracteristicilor semnăturii electronice simple prin prezenta lege este absolut necesară.

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership