Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Articole Fiscalitate Note de studiu Noutăți legislative RNSJ SELECTED

Clădirile monument istoric vor fi scutite de plata impozitului pe toată perioada în care se execută lucrări de consolidare/renovare

10 iulie 2024 | Ana LAVAN
Ana Lavan

Ana Lavan

În Monitorul Oficial cu numărul 576 din data de 20 iunie 2024 a fost publicată Legea nr. 192/2024 pentru completarea alin. (1) al art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Deși ea va intra în vigoare abia de la 1 ianuarie 2025, această lege aduce o veste foarte bună pentru persoanele/entitățile care doresc să demareze lucrările de consolidare sau renovare la clădirile monument istoric sau care deja execută astfel de lucrări.

În evidențele Ministerului Culturii figurează în prezent peste 30,000 de clădiri monument istoric, care au mare nevoie de reabilitare, consolidare sau renovare. Cu toate acestea, costurile foarte ridicate necesare pentru realizarea unor asemenea lucrări (costuri cu materiale, cu mâna de lucru, cu experți – arhitecți, ingineri), obligația de a păstra caracteristicile arhitectonice unice ale acestora au generat nevoia adoptării unor facilități fiscale care ar putea stimula renovarea/reabilitarea acestora de către proprietari.

Astfel, alineatul (1) al articolului 456 al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal – care enumeră categoriile de clădiri pentru care nu se datorează impozit/taxă pe clădiri – se completează cu o nouă literă, lit. x1), care prevede că scutirea de impozit se aplică unei noi categorii de clădiri, și anume: „clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care nu au fațada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada realizării lucrărilor de renovare sau reabilitare, începând cu data autorizației de construcție şi până la data procesului-verbal de recepție finală privind lucrările efectuate, cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare”.

De asemenea, în cazul lucrărilor de renovare sau reabilitare în curs de execuție la data intrării în vigoare a acestei legi, scutirea se aplică până la data procesului-verbal de recepție finală.

Rămâne însă de văzut cum se vor corela prevederile acestei legi cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, deoarece noua lege nu face nicio precizare în acest sens, iar regulile instituite prin respectiva ordonanță sunt destul de stricte și complicate, pentru a asigura alinierea legislației naționale la Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene – există obligații de notificare a Comisiei Europene sau chiar de autorizare de către Comisia Europeană a ajutoarelor de stat, Consiliul Concurenței are un rol precis definit (autoritate națională de contact în raporturile dintre Comisia Europeană și autoritățile și instituțiile publice, alți furnizori de ajutor de stat și beneficiarii de ajutor de stat); există proceduri de avizare, de consultare prealabilă, de notificare și informare, proceduri de monitorizare a ajutoarelor de stat, de rambursare, recuperare, suspendare sau recuperare provizorie a ajutorului de stat ilegal și a ajutorului de stat utilizat abuziv dispusă de Comisia Europeană/dispusă de furnizori etc.

Ana Lavan, Partener Firon Bar-Nir

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership