Secţiuni » Arii de practică » Business » Health & Pharma
Health & Pharma
CărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Articole Dreptul sanatatii Noutăți legislative Opinii SELECTED

Aparatele Drug-test și lupta statului împotriva consumatorilor de droguri

10 iulie 2024 | Andrei ORBECIU
Andrei Orbeciu

Andrei Orbeciu

Recent aflăm că prin OUG nr. 84/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere s-au adus o serie de modificări importante asupra OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice ce au stârnit, la rândul lor, multiple reacții din partea publicului, printre care și o petiție online pentru „anularea” ordonanței care în mai puțin de o săptămână a strâns peste 100.000 de semnături și programarea unui protest în același scop pentru data de 11 iulie.

Fără a nega imensa necesitate a luptei împotriva fenomenului de conducere a vehiculelor sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive, acest material își propune analizarea critică a modificărilor legislative, unele dintre ele de-a dreptul bizare, cu accentul pe situațiile ce vizează consumul de substanțe psihoactive și contextul în care vin aceste modificări.

1. Scopul declarat al OUG nr. 84/2024

Încă din denumire putem identifica scopul recentei Ordonanțe, anume creșterea siguranței rutiere. Aceasta este însoțită de o amplă expunere de motive în care se arată necesitatea instituirii unor măsuri adecvate în contextul social recent, determinat de accentuarea consumului de droguri şi al noilor substanţe psihoactive în rândul populaţiei, precum şi de conducere a vehiculelor sub influenţa drogurilor şi substanţelor psihoactive.

Totodată, și pe departe cel mai interesant, este următorul considerent: „(…) comportamentul actual în trafic al unor participanţi la trafic impune atât reevaluarea de urgenţă a unora dintre aceste instrumente juridice, cât şi reglementarea altora noi (…)”. Putem înțelege că este vorba de bine cunoscutele situații în care, dată fiind șansa considerabilă de a obține un rezultat fals-pozitiv, șoferii refuzau să fie testați cu aparatele drug-test, optând pentru prelevarea probelor biologice.

2. Aparatele Drug-test

Aparatele drug-test sunt cele care prelevează probe de salivă și care permit identificarea prezenței a 8 substanțe psihoactive în organism. Modele utilizate de Poliția Română sunt Dräger DrugTest 5000, care, pesemne, au fost autorizate ca produse medicale în UE în conformitate cu Directiva 98/79/CE privind dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro (IVD)[1].

În general, testele medicale rapide au ca etalon un „standard de aur”, respectiv analiza de laborator, de care trebuie să se apropie cât mai mult pentru a fi utile. În special, în situația în care de rezultatul acelui test sunt legate consecințe juridice severe, precizia testului ar trebui să fie una cât se poate de ridicată.

Un studiu norvegian publicat în Journal of Analytical Toxicology arată rezultatele aparatului Dräger DrugTest 5000 în comparație cu rezultatele de laborator. Cu referire la rezultatele fals-pozitive ale aparatului, acesta a indicat în mod greșit prezența canabisului (THC) în organism în 14,5% din situații, amfetamine – 23,2%, metamfetamine – 38,4%, opioide – 65,6%, benzodiazepine – 36,4% și cocaină – un îngrijorător procent de 87,1%[2]. Având în vedere că aceste categorii de substanțe au o multitudine de derivați, prezența acestora în organism, chiar datorită unei prescripții medicale, va genera un test pozitiv.

De exemplu, în cazul analgezicelor opioide, cum ar fi morfina sau codeina – medicamente ce se pot elibera pe baza prescripției medicale, consumul acestora va duce în mod sigur la rezultatul testului pozitiv pentru opiacee, în pofida motivelor medicale care au stat la baza administrării, același risc existând și în cazul medicamentelor antidiabetice[3]. Totodată, potrivit Consiliului Superior de Medicină Legală, rezultate fals-pozitive pot apărea la amfetamine: medicamente pentru diabet, antiemetice, antibiotice, antialergice; cannabinoizi: antiinflamatorii, antivirale; barbiturice: antiinflamatorii; opiacee: antitusive (multe medicamente utilizate pentru răceală și gripă conținând codeină, care pozitivează testele rapide), antibiotice, antialergice, antiepileptice, vasodilatatoare. Prin urmare, simpla administrare a unor medicamente pentru a trata diverse afecțiuni medicale poate lipsi șoferii de dreptul de a conduce vehicule pe domeniul public!

Astfel, Ordonanța 84/2024 vine în contextul în care în 2023, de exemplu, din peste 3.000 de teste de depistare a drogurilor în laboratoarele de medicină legală din țară, 1.898 s-au dovedit pozitive, în timp ce peste 1.100 (38%) au fost infirmate.

3. Consecințele legale ale unui test pozitiv

Anterior Ordonanței, șoferii care refuzau să fie testați erau transportați către cel mai apropiat centru pentru recoltarea probelor biologice. În aceste cazuri de refuz al testării inițiale, permisul șoferului era reținut doar până a doua zi la ora 8:00, „dar nu mai puțin de 12 ore” și doar dacă specialistul examinator de la recoltarea probelor biologice constata „elemente clinice sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive.” Astfel, refuzul de fi testat cu aparatul drug-test nu atrăgea reținerea permisului decât pentru o perioadă limitată în timp, respectiv până la evaluarea de către un medic specialist.

Potrivit noilor modificări, refuzul de a fi testat cu aparatul drug-test atrage automat reținerea permisului. Prin urmare, dacă șoferul refuză testarea, va fi transportat pentru a-i fi recoltate probe biologice iar permisul îi va fi reținut până la obținerea rezultatelor, perioadă ce se dovedește de multe ori a fi prea îndelungată. În același timp, dacă șoferul alege să fie testat iar rezultatul este unul pozitiv, el va fi oricum transportat în vederea recoltării probelor biologice iar permisul îi va fi reținut până la finalizarea procesului penal.

În schimb, Guvernul promite „stabilirea prezenţei în organism de substanţe psihoactive se face (…) în laboratoarele de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române[4]în vederea reducerii timpilor de așteptare, lucru care, presupune, în realitate, o investiție substanțială și cooptarea unui personal specializat în cadrul secțiilor de poliție.

4. Poziția oficială a Consiliului Superior de Medicină Legală

Consiliul Superior de Medicină Legală arată, printr-un punct de vedere publicat pe pagina oficială a instituției[5], că „nu este de acord cu o serie de prevederi apte de a duce atingere prestigiului instituției medico-legale, al sistemului de probațiune judiciară dar și al unor drepturi fundamentale, constituționale (…)”.

Sintetic, CSML precizează că simpla prezență a unei substanțe psihoactive nu înseamnă neapărat că șoferul se află în stare de influență, ci această stare ar trebui stabilită „pe baza unor valori cantitative cut-off, valori sub care este dovedit prin studii științifice unanim acceptate că ele NU au niciun efect clinic asupra capacității unei persoane de a conduce autovehicule.”

Prin urmare, starea de influență ar trebui stabilită de un medic specialist care să aibă în vedere starea clinică la cel mai apropiat moment de cel al opririi în trafic și de valorile efective indicate în examenul toxicologic.

Astfel, se concluzionează că „în absența unei confirmări, în sânge, a prezenței unei substanțe psihoactive, în doze care pot avea efecte clinice, conducătorul de autovehicul nu ar trebui să fie considerat a fi sub influența acestora, iar carnetul nu ar trebui retras decât, eventual, pe o perioadă limitată (12-24 ore), o reevaluare trebuind să fie făcută apoi după.”

Cu alte cuvinte, CSML propune menținerea sistemului de dinaintea Ordonanței nr. 84/2024, având în vedere procentul de teste infirmate de analizele toxicologice, posibilitatea de a obține un rezultat pozitiv din alte cauze decât consumul de substanțe psihoactive interzise (astfel cum am arătat și la pct. 2) și consecințele juridice severe pe care le implică indicarea unui rezultat pozitiv pe aparatul drug-test.

5. În loc de concluzii

Nu poate fi contestată importanța luptei împotriva consumului și traficului de droguri, implicit împotriva consumului de substanțe psihoactive ori alcool la volan, care, din păcate, observăm că produce victime iar tot mai mulți șoferi sunt depistați. Totuși, ținta pe care o urmărește Guvernul în această luptă, anume descurajarea șoferilor de a se urca la volan după ce au consumat asemenea substanțe, pare să fie ratată prin recentele modificări. Reținerea permisului în mod automat ca urmare a refuzului testării inițiale pedepsește, mai degrabă, persoanele nevinovate, și nu descurajează consumatorii care oricum, dacă ar fi fost opriți și chiar dacă s-ar fi opus testării cu aparatul drug-test, ar fi fost transportați pentru prelevarea probelor biologice unde starea lor clinică ar fi fost evaluată de către un medic specialist.

Cu alte cuvinte, dincolo de faptul că scopul scontat nu poate fi atins, riscul major este că șoferii ar putea rămâne fără locurile de muncă unde esențial este permisul de conducere din cauze arbitrare și imprevizibile, un preț prea mare plătit pentru a nu obține niciun beneficiu.

Potrivit ultimelor declarații, șoferii care ies pozitiv la testul rapid antidrog își vor primi permisul înapoi dacă în 72 de ore medicii legiști nu vor reuși să confirme sau să infirme, cu ajutorul probelor de sânge, rezultatul testului făcut în trafic. De asemenea, același articol sugerează că s-ar putea amâna aplicarea acestor modificări. Urmărim cu atenție evoluția legislativă, în speranța unor schimbări care să țină cont de realități.


[1] Conform mențiunii de pe pagina producătorului: https://www.draeger.com/ro_ro/Products/DrugTest-5000#technical-data
[2] https://academic.oup.com/jat/article/42/4/248/4835625?login=false
[3] https://medicalxpress.com/news/2024-02-diabetes-medicine-false-positive-urine.html
[4] Pct. 16 din OUG nr. 84/2024 prin care se modifică Art. 88 alin. (2^1) din OUG 195/2002.
[5] https://csml.ro/punct-de-vedere-referitor-la-ordonanta-guvernului-nr-84-2024/
[6] https://adevarul.ro/stiri-interne/societate/scandalul-oug-84-surse-guvernul-face-un-pas-2373781.html


Avocat Andrei Orbeciu

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership