Neculai Zamfirescu

Neculai Zamfirescu

Andreea Zamfirescu Sandu

Andreea Zamfirescu Sandu

Gândirea critică este mai mult decât cred oamenii și aceasta fiindcă necesită cunoștințe
Joanne Jacobs

Cercetarea aplicativă sau investigaţia critică în domeniul ştiinţelor juridice şi ştiinţelor criminale este o activitate destinată, în principal, utilizării cunoştinţelor ştiinţifice. Aceasta reprezintă una din modalităţile legale de verificare şi valorificare a datelor primelor cercetări și operațiuni expertale, pentru a le consolida sau infirma, precum și pentru procurarea unor noi mijloace de probă, după caz, favorabile sau defavorabile.

Activitatea de cercetare ştiinţifică aplicativă (investigația critică) vizează, în primul rând, rezultatele cercetărilor directe realizate de organele de cercetare și urmărire penală, alături de cele expertale, rezultate pe care le supune operațiunilor de restructurare pentru evidențierea probatoriului favorabil în opoziție cu probatoriul acuzatorial, sau evidențierea probatoriului acuzatorial în opoziție cu cel favorabil.

Activitatea cercetătorului se concretizează într-un raport de cercetare aplicativă, înscris ştiinţific potrivit art. 97 (2) lit. e) din NCPP. Raportul de cercetare științifică prezintă obiectivul şi rezultatele activităţilor desfăşurate în cadrul unei lucrări de examinare atentă din toate punctele de vedere, precum şi acţiunile concrete pentru valorificarea rezultatelor obţinute.

Este de precizat faptul că cercetarea științifică aplicativă nu este supusă prevederilor instituţiei expertizei (art. 172 si următoarele din NCPP). Nefiind supusă acestor prevederi, cercetarea științifică poate fi solicitată de orice persoană care are posibilitatea legală de a pune la dispoziţia unui cercetător recunoscut materialele necesare efectuării activităţii. Raportul de cercetare aplicativă poate fi administrat ca mijloc de probă potrivit atr. 100 din NCPP. Cererea privitoare la administrare în cursul urmăririi penale sau în cursul judecăţii NU poate fi respinsă de către organele judiciare potrivit al. (4) lit. f) întrucât activitatea de cercetare ştiinţifică are un cadru legal bine definit, fiind prevazută de OG 57/2002 şi susţinută de prevederile  art. 7 din Legea nr. 51 /1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat.

În exercitarea activității și în legătură cu aceasta cercetătorul științific este protejat de Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare și de OG 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică. Potrivit OG 57/2002 art. 18 (1) “gradul profesional o dată acordat, aparţine persoanei titulare pentru domeniul de cercetare-dezvoltare respectiv şi constituie titlu personal de care poate face uz în toate cazurile care implică imaginea sau drepturile personale”.

Pe baza interpretării analogice se constată, fără putere de tăgadă, că prevederile art. 4 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, se aplică în mod corespunzător și cercetătorilor din domeniul de cercetare “știinte juridice și criminale”. DECI, “este interzisă dispunerea supravegherii tehnice cu privire la raporturile legale dintre cercetătorul științific independent şi persoanele pentru care acesta procură probe favorabile”……. probele obţinute nu pot fi folosite în cadrul procesului penal, urmând a fi şterse…..

Cu privire la legalitatea cercetării aplicative în domeniul investigației criminale critice și a protecției cercetătorului, pot fi exprimate argumente contrare. Limpezirea situației de drept poate fi făcută pe calea unei acțiuni în constatarea unui drept.

Nu este vorba de a admite argumentele unui cercetător, ci de necesitatea promovării cercetării aplicative critice pe calea căreia se poate obiectiviza strategiile și rezultatele investigației penale, în beneficiul aflării adevărului, al formării, specializării și perfecționării cercetătorilor independenți chemați să limpezească situațiile de fapt ce reflectă stări de tensiune sau existenţa mai multor semnificaţii, ori a unei semnificaţii confuze, ori să intervină atunci când se face remarca nerealizării unor operațiuni (necesare, utile și posibile) ignorate pe parcursul primelor cercetări. Este vorba de terapia necunoscutelor, erorilor, și a subiectivismului, privită ca obiectiv al investigației criminale critice.

Judecătorul judecă, avocatul apără, după probele ce i se aduc, cercetătorii din domeniul de cercetare știinte juridice și criminale pot fi chemați să verifice și valorifice mijloace de probă, și în același timp să procure noi probe. Din această perspectivă credem că nu este lipsită de interes propunerea agreării “cercetătorului științific consultant” de către instanțele de judecată și barourile de avocați.

Formarea, specializarea și perfecționarea aspiranților (polițiști, procurori, judecători, avocați, experți……) se poate face potrivit Legii nr. 319/2003, art. 26.

Conf. univ. dr. Neculai Zamfirescu
C. S. Andreea Zamfirescu Sandu