Conceperea serviciilor online pentru a crea dependență și protecția consumatorilor pe piața unică a UE
2 august 2024 | JURIDICE.roÎn Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C din 2 august 2024 a fost publicată Rezoluția Parlamentului European din 12 decembrie 2023 referitoare la conceperea serviciilor online pentru a crea dependență și protecția consumatorilor pe piața unică a UE (2023/2043(INI)).
Parlamentul European:
Conceperea serviciilor online astfel încât să creeze dependență
1. salută verificarea de către Comisie a adecvării legislației în materie de protecție a consumatorilor din punctul de vedere al echității digitale ca o ocazie unică de a pregăti terenul pentru o nouă generație de acte legislative privind protecția consumatorilor ce va inversa tendințele negative care au slăbit poziția consumatorilor și au redus drepturile consumatorilor într-o lume dominată de tehnologiile digitale; invită Comisia, în acest scop ca, în cadrul verificării adecvării, să revizuiască conceptele și definițiile din legislația privind protecția consumatorilor, cum ar fi definiția termenului „consumator”, „consumator vulnerabil” și „comerciant”, pentru a proteja consumatorii împotriva prejudiciilor și pentru a răspunde provocărilor generate epoca datelor;
2. consideră că dependența digitală și tehnologiile persuazive sunt probleme care necesită un răspuns cuprinzător în materie de reglementare din partea UE, cu o serie de inițiative de politică de sprijin, pentru a aborda în mod semnificativ dependența digitală și a le oferi cetățenilor capacitatea de a decide cum utilizează serviciile și produsele digitale pentru a-și urmări propriile obiective și pentru a fi protejați împotriva noilor forme de dependență și a utilizărilor problematice ale internetului;
3. este alarmat de faptul că anumite platforme și alte companii din domeniul tehnologiei exploatează vulnerabilități psihologice pentru a proiecta interfețe digitale în interes comercial care maximizează frecvența și durata vizitelor utilizatorilor, astfel încât să prelungească utilizarea serviciilor online și să crească interacțiunea cu platforma; subliniază că, din cauză că sunt concepute pentru a crea dependență, serviciile online pot dăuna sănătății fizice și psihice și pot aduce prejudicii materiale consumatorilor; invită Comisia să evalueze urgent dacă există lacune în materie de reglementare în ceea ce privește vulnerabilitățile consumatorilor, interfețele înșelătoare și caracteristicile serviciilor digitale care dau dependență și, dacă este cazul, să elimine respectivele lacune;
4. subliniază că, în pofida unui cadru legislativ al UE în puternică evoluție în domeniul digital, care include acte legislative ca cel privind serviciile digitale sau actul privind inteligența artificială, problema reprezentată de faptul că serviciile online sunt concepute să genereze dependență nu este suficient acoperită în legislația existentă a UE și, dacă problema nu este rezolvată, s-ar putea ajunge la o și mai mare deteriorare a sănătății publice, afectând în special minorii; consideră că, dacă subiectul este în continuare ignorat, Parlamentul ar trebui să iasă în față și să își exercite dreptul de inițiativă legislativă; invită Comisia să asigure o aplicare riguroasă și robustă a întregii legislații existente în acest domeniu, cu cel mai înalt grad de transparență posibil; invită Comisia să adopte, în acest scop, orientările necesare în temeiul articolelor 25 și 35 din Actul legislativ privind serviciile digitale;
5. invită Comisia să examineze ce inițiative politice sunt necesare și să propună acte legislative împotriva metodelor de concepere care cauzează dependență, dacă este cazul și dacă este necesar; salută inițiativa Comisiei de a asigura un nivel egal de echitate online și offline; îndeamnă Comisia ca, atunci când va revizui Directiva privind practicile comerciale neloiale (DPCN), Directiva privind drepturile consumatorilor și Directiva privind clauzele contractuale abuzive (așa-numita verificare a adecvării), să asigure un nivel ridicat de protecție în mediul digital, acordând atenție problemelor din ce în ce mai mari reprezentate de faptul că serviciile online sunt create pentru a da dependență, a influența comportamentul consumatorilor și a-i manipula și, în cadrul acestei revizuiri, să evalueze totodată definițiile termenilor „consumator”, „consumator vulnerabil” și „comerciant” în era digitală; subliniază că este important să se asigure aplicarea eficientă și coerentă a legislației privind protecția consumatorilor, acordând o atenție deosebită grupurilor vulnerabile, cum ar fi copiii;
6. reamintește că studiul comportamental al Comisiei privind practicile comerciale neloiale din mediul digital a constatat că dispozițiile privind transparența legată de interfețele înșelătoare și practicile manipulatoare de personalizare, atât pentru consumatorii medii, cât și pentru cei vulnerabili, sunt insuficiente pentru a contracara consecințele negative ale acestor practici; invită Comisia să evalueze de urgență dacă este necesar să se interzică cele mai dăunătoare practici, care nu sunt încă incluse pe lista neagră ca practici comerciale înșelătoare în anexa I la DPCN sau în alte acte legislative ale UE; reamintește că anumite practici în materie de interfețe înșelătoare și practici manipulatoare ar putea fi deja interzise și trecute pe lista practicilor comerciale înșelătoare din anexa I la DPCN; constată, în plus, că articolele 5-9 din DPCN, bazate pe principii, privind diligența profesională, omisiunile și acțiunile înșelătoare și practicile agresive oferă o bază pentru evaluarea corectitudinii majorității practicilor întreprinderilor față de consumatori;
7. reamintește că evaluarea Comisiei privind taxonomia elementelor de design manipulator constată că este posibil ca anumite caracteristici de proiectare care creează dependență să nu fie vizate în legislația actuală, printre care se numără posibilitatea de a derula pagini sau de a face scrolling la infinit și funcția implicită de redare automată; subliniază că nici alte caracteristici de proiectare care creează dependență, cum ar fi notificările push constante sau notificările de citire a mesajelor nu sunt acoperite de legislația existentă; reamintește că există în continuare insecuritate juridică în legătură normele aplicabile proiectării interfețelor care creează dependență; subliniază orientările din DPCN; subliniază că este important ca orientările să fie actualizate, iar securitatea juridică să fie asigurată în contextul noilor evoluții tehnologice; invită Comisia să evalueze și să interzică tehnicile dăunătoare care creează de dependență și care nu sunt reglementate de legislația existentă;
8. consideră că orice revizuire a DPCN ar trebui să țină seama de vulnerabilitatea consumatorilor din cauza relației inegale de putere dintre comerciant și consumator care rezultă din factori interni și externi aflați în afara controlului consumatorului; subliniază că autonomia consumatorilor nu ar trebui subminată de practicile comerciale ale comercianților, în special de felul în care este proiectată și în care funcționează interfața; consideră, în acest scop, că DPCN ar trebui să integreze conceptul de asimetrie digitală; constată că adesea nici consumatorii, nici autoritățile de aplicare a legii nu cunosc ceea ce se întâmplă în spatele interfețelor serviciilor online, din cauza lipsei de cunoștințe și informații; invită Comisia să ia în considerare inversarea sarcinii probei în ceea ce privește practicile despre care Comisia sau autoritățile naționale consideră sau le suspectează că creează dependență; consideră că întreprinderile ar trebui să aibă obligația de a dezvolta produse și servicii digitale etice și echitabile, lipsite de elemente de design manipulator și de modele înșelătoare sau care creează dependență; consideră că aceasta constituie diligență profesională rezonabilă; observă că partajarea cu autoritățile și consumatorii a rezultatelor tablourilor de bord cu experimentele făcute de furnizorii de servicii online, dacă este cazul, și a efectelor ulterioare asupra utilizatorilor de pe platformele lor este esențială pentru a dovedi efectele caracteristicilor de proiectare, inclusiv faptul că o caracteristică de proiectare nu creează dependență; invită Comisia să examineze și să revizuiască acțiunile de experimentare cu consumatori în acest domeniu; consideră că definiția „deciziei comerciale” din DPCN include continuarea utilizării serviciului (de exemplu, scrolling într-un flux de informații), vizualizarea de conținut publicitar sau clicarea pe un link, astfel cum se descrie în orientările Comisiei privind DPCN; reiterează că legislația orizontală privind protecția consumatorilor trebuie să aibă în vedere faptul că asimetria digitală afectează și autoritățile de aplicare a legii și, în acest scop, invită Comisia să revizuiască și, după caz, să consolideze Regulamentul privind cooperarea în materie de protecție a consumatorilor;
9. solicită Comisiei să evalueze efectele în materie de dependență și asupra sănătății mentale ale sistemelor de recomandare bazate pe interacțiune, în special ale sistemelor hiperpersonalizate, care țin utilizatorii conectați pe platforme cât mai mult timp posibil în loc să le furnizeze informații într-un mod mai neutru, precum și să acorde o atenție deosebită serviciilor care nu fac obiectul obligațiilor prevăzute de Actul legislativ privind serviciile digitale; invită Comisia să clarifice într-o mai mare măsură evaluarea riscurilor și atenuarea riscurilor platformelor online foarte mari în ceea ce privește potențialele prejudicii pentru sănătate cauzate de proiectarea sistemelor de recomandare care creează dependență, în aplicarea articolelor 34 și 35 din Actul legislativ privind serviciile digitale; solicită, de asemenea, să se analizeze dacă și în ce măsură este de dorit să existe obligația de a nu utiliza „implicit” sisteme de recomandări bazate pe interacțiune și dacă legislația privind protecția consumatorilor ar trebui să le ofere consumatorilor posibilitatea de personalizare semnificativă, care să le permită un control eficace; subliniază că din mărturiile unor avertizori reiese clar că se pot folosi sisteme alternative de recomandare mai sigure, cum ar fi cele bazate pe ordinea cronologică, cele în care utilizatorul are un grad mai mare de control real asupra conținutului afișat sau cele bazate pe setări mai sigure; insistă pe protecția consumatorilor prin astfel de alternative mai sigure, chiar dacă aceste opțiuni sunt mai puțin profitabile pentru platformele de comunicare socială; invită Comisia să analizeze posibilitățile de a promova deschiderea infrastructurii rețelelor sociale pentru ca utilizatorii să aibă capacitatea de acces la aplicații ale terților sau de a adăuga funcționalități externe interfețelor originale și de a se îndepărta astfel de aspectele originale și care creează dependență ale mijloacelor de comunicare socială;
Conceperea etică a serviciilor online
10. solicită ca, în cadrul revizuirii legislației UE în vigoare privind proiectarea care creează dependență, Comisia să propună „dreptul digital de a nu fi deranjat” pentru a capacita consumatorii, prin opțiuni integrate prin care să poată dezactiva toate caracteristicile care au scopul de a atrage atenția și permițând utilizatorilor să poată activa aceste caracteristici prin mijloace simple și ușor accesibile, eventual cu un avertisment obligatoriu atașat cu privire la pericolele potențiale ale activării acestor funcții, oferindu-le consumatorilor posibilități reale de alegere și autonomie, fără a-i supraîncărca cu informații;
11. îndeamnă Comisia să promoveze conceperea etică implicită a serviciilor online; consideră cu tărie că furnizorii ar trebui să renunțe la caracteristicile platformelor care încurajează concentrarea pe monopolizarea atenției utilizatorilor; invită Comisia să creeze o listă de bune practici privind caracteristicile de proiectare care nu creează dependență și nu manipulează și să se asigure că utilizatorii dețin controlul deplin și că pot acționa în mediul online în mod conștient și fiind bine informați, fără a fi supraîncărcați cu informații sau a fi obiectul unor influențe subconștiente; subliniază că măsurile de politică din acest domeniu nu ar trebui să reprezinte o povară pentru consumatori, în special pentru utilizatorii vulnerabili sau pentru tutorii legali ai acestora, ci să abordeze prejudiciile cauzate de conceperea serviciilor online pentru a crea dependență; ia act de o serie de bune practici precum recomandarea „gândește-te înainte să distribui”, oprirea tuturor notificărilor ca opțiune implicită, recomandări online mai neutre, cum ar fi cele bazate pe ordinea cronologică sau cu un mai mare grad de control din partea utilizatorului, posibilitatea de a alege în prealabil dacă aplicațiile să fie în culori sau în tonuri de gri sau avertismente atunci când utilizatorii petrec mai mult de 15 sau 30 de minute pe un anumit serviciu, blocarea automată a anumitor servicii după o perioadă de utilizare prestabilită, în special pentru minori, opțiunea utilizatorilor de a restricționa accesul la anumite aplicații în anumite intervale, în special pentru minori, rezumate săptămânale cu timpul total petrecut pe ecran, defalcat pe servicii online, sau campanii de sensibilizare realizate în interiorul aplicațiilor cu privire la riscurile potențiale care rezultă din comportamentele online problematice; consideră, în plus, că utilizarea pe scară largă a orientărilor educaționale și a planurilor de prevenire, precum și a campaniilor de sensibilizare ar trebui să promoveze strategii de autocontrol pentru a-i ajuta pe oameni să adopte comportamente online mai sigure și noi obiceiuri sănătoase;
12. consideră că orice acțiune la nivelul UE ar trebui să aibă în vedere consultări, cooperări și colaborări semnificative cu și între părțile interesate și să implice în special legiuitorii, organismele din domeniul sănătății publice, profesioniștii din sănătate, industria, în special IMM-urile, precum și autoritățile de reglementare din domeniul mass-mediei, organizațiile de consumatori și ONG-urile; subliniază că părțile interesate sunt încurajate să colaboreze pentru a dezvolta, a evalua și a lua măsuri de reglementare pentru a preveni și a reduce la minimum daunele asociate comportamentelor online problematice; invită Comisia să faciliteze un dialog semnificativ între toate părțile interesate relevante; subliniază necesitatea de a oferi forumuri adecvate pentru acest dialog;
13. subliniază impactul semnificativ al conceperii menite să dea dependență asupra tuturor persoanelor, în special asupra copiilor și adolescenților; subliniază necesitatea unor cercetări suplimentare în ceea ce privește conceperea menită să creeze dependență, formele și efectele sale; invită Comisia să coordoneze, să faciliteze și să finanțeze cercetarea specifică și să depună eforturi suplimentare pe plan internațional pentru a promova reglementarea proiectării serviciilor online care creează dependență și subliniază nevoia de a promova și de a implementa inițiative de politică și standarde industriale privind siguranța încă din faza de proiectare în serviciile și produsele digitale pentru copii, care pot promova respectarea drepturilor copiilor;
14. încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție Consiliului și Comisiei.
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |