Secţiuni » Materii / Arii de practică » Protective » Data protection
Data protection
DezbateriCărţiProfesionişti

Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Articole Data protection Jocuri de noroc Opinii SELECTED

Gambling și GDPR: Ce trebuie să știe (și să facă) companiile din industria jocurilor de noroc pentru a proteja în mod real și eficient datele personale ale jucătorilor

7 august 2024 | Adela NUȚĂ

Prezenta analiză este susținută de FEDBET – Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc.
FEDBET reprezintă industria jocurilor de noroc din România în relația cu autoritățile și alte entități relevante. Reunește operatori licențiați de jocuri de noroc tradiționale, pariuri și jocuri de noroc la distanță, membri ai asociațiilor ROMANIAN BOOKMAKERS, ROMSLOT și ROMBET, având o cotă de piață cumulată de peste 90%, garantând astfel că interesele industriei sunt reprezentate într-o manieră coezivă și eficientă.

În continuare, avocat Adela Nuță, Managing Associate, în cadrul Baciu Partners, realizează o importantă analiză asupra implicațiilor Regulamentului GDPR în industria jocurilor de noroc.

Mai multe detalii despre activitatea FEDBET.
Mai multe detalii despre activitatea Baciu Partners.

***

Adela Nuță

Adela Nuță

Industria jocurilor de noroc în integralitatea sa este supusă unei supravegheri legislative multiple și riguroase, cu roluri bine definite, care vizează nu numai conformitatea cu reglementările specifice industriei, ci și, de exemplu, necesitatea de a proteja viața privată a jucătorilor, în conformitate cu Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR).

Astfel, pe măsură ce jucătorii interacționează cu diverse servicii de jocuri de noroc, fie că se află într-o locație fizică sau accesează platformele de joc online, devine imperativ să se asigure protecția deplină a drepturilor lor, inclusiv din perspectiva procesării datelor personale colectate în toate aceste forme de divertisment.

Indiferent de mediul de joc pus la dispoziție, operatorii de jocuri sunt cei cărora le revine sarcina fundamentală de a asigura confidențialitatea și securitatea informațiilor personale ale jucătorilor.  În cele mai multe situații practice însă cererile de exercitare a drepturilor jucătorilor ridică anumite provocări, întrucât nu au un conținut clar definit și nu vizează doar aspecte legate de activitatea de joc, ci și aspecte ce privesc drepturile lor conferite de GDPR.

Acesta este și cazul solicitărilor venite din partea jucătorilor, prin care aceștia își doresc fie, autoexcludere permanentă sau temporară, la care adaugă și elementul de ștergere a contului de joc (și implicit a tuturor datelor asociate acestuia), fie întreruperea accesului la jocul de noroc, completată de dezabonarea de la notificările de marketing sau reclamă situații de utilizare neautorizată a contului său de joc și implicit a datelor personale, solicitând informații și acces la aceste date.

Deși, la o primă vedere, astfel de situații par să se refere exclusiv la exercitarea unor drepturi legate de activitatea de joc, în realitate, aceste solicitări prezintă o natură complexă și ambivalentă, care reclamă o abordare atentă și detaliată din partea operatorilor de jocuri de noroc, mai ales în ceea ce privește protecția datelor personale ale jucătorilor.

În astfel de circumstanțe, este important să subliniem că, potrivit articolului 15 din GDPR, jucătorul, în calitatea sa de persoană vizată, deține dreptul de a solicita operatorului de date – operator de jocuri de noroc, o confirmare asupra prelucrării datelor sale personale. În cazul unei confirmări pozitive, persoana vizată are dreptul să acceseze aceste date și să beneficieze de toate drepturile garantate de GDPR.

Confruntați cu astfel de solicitări, operatorii de jocuri de noroc, obișnuiți să prioritizeze mai degrabă aspectele operaționale, riscă să neglijeze obligațiile ce le revin din perspectiva protecției datelor, fiind imperativ ca în cazul oricăror astfel de cereri să fie respectate câteva reguli fundamentale ale GDPR:

INFORMARE: Acest aspect implică, în primul rând, furnizarea de informații complete și corecte persoanelor vizate (jucătorilor), o identificare precisă a conținutului cererii acestora, a drepturilor de care beneficiază și a intenției reale pe care o manifestă.

Astfel, se pot întâlni situații în care, în percepția comună a jucătorului, cererea sa de autoexcludere este înțeleasă ca incluzând automat și ștergerea contului de joc din sistemul operatorului, împreună cu toate datele personale aferente sau chiar acesta este cel care solicită ștergerea contului de joc.

Cu toate acestea, în realitate, o cerere de autoexcludere nu doar că nu implică vreo ștergere automată de date dar nici măcar nu poate fi procesată și soluționată imediat, deoarece operatorul are obligația legală de a păstra aceste date pentru o anumită perioadă, conform cerințelor legislative în materie de jocuri de noroc și/sau normelor AML (Anti-Money Laundering), aspecte cu privire la care trebuie să fie în mod clar informat.

Întregul proces de informare trebuie să fie aliniat și cu termenele de răspuns impuse de GDPR, care stipulează, în mod general, un interval maxim de răspuns de o lună. Acest termen poate fi prelungit doar în situații excepționale și pe baza unor motive bine justificate, care trebuie comunicate jucătorului cât mai detaliat posibil încă de la prima interacțiune sau într-un termen ulterior, apreciat ca fiind rezonabil.

TRANSPARENȚĂ: Conform articolului 12 din GDPR, operatorii trebuie să comunice în mod transparent și detaliat cu jucătorii cu privire la soluționarea cererilor lor.

Astfel, în situațiile obișnuite în care un jucător solicită informații sau semnalează utilizări neconforme ale contului său de joc, care implică inevitabil și prelucrarea datelor sale personale, operatorii trebuie să furnizeze jucătorilor informații complete, care încorporează inclusiv detalii despre datele colectate, scopurile prelucrării și orice destinatari cărora le-au fost dezvăluite datele respective și să nu se limiteze doar la oferirea unor soluții operaționale sau tehnice.

Un impediment semnificativ în asigurarea unei comunicări eficiente și transparente cu jucătorii, având în vedere diversitatea culturală și lingvistică a acestora, poate fi reprezentat și de barierele lingvistice. Oferirea unui răspuns într-o singură limbă, de obicei limba oficială a țării în care se prestează serviciile de joc nu este adesea suficientă pentru a satisface cerințele de transparență impuse de GDPR, fiind imperativ ca informațiile să fie traduse și adaptate corespunzător, astfel încât să fie accesibile și comprehensibile pentru toți jucătorii.

DOCUMENTARE: Chiar dacă operatorii de jocuri de noroc au obligația de a menține o evidență strictă a activității de joc, conform legislației specifice jocurilor de noroc este esențial să existe și o evidență distinctă cu privire la prelucrarea datelor, acesta fiind singurul instrument prevăzut de articolul 30 din GDPR, prin care operatorul poate demonstra în fața Autorității de Supraveghere că și-a îndeplinit obligațiile în această materie.

STANDARDIZAREA RĂSPUNSURILOR: Cu toate că provocarea de a crea și menține șabloane adecvate pentru cererile jucătorilor necesită resurse considerabile și o expertiză juridică semnificativă, în practică, implementarea unor astfel de instrumente poate preveni numeroase neplăceri pentru operatori, mai ales că prima interfață a acestora cu jucătorul este reprezentată de personalul angajat al operatorului, care nu este întotdeauna suficient instruit sau suficient de receptiv spre a analiza circumstanțele specifice fiecărei cereri.

MONITORIZARE: Diversitatea canalelor prin care jucătorii pot transmite cererile lor (e-mail, telefon, platforme de suport online, sau chiar înregistrarea personală), poate conduce în practică, la riscul ca acestea să nu fie centralizate eficient sau să fie ignorate de sistemele automatizate de prelucrare a datelor. De exemplu, un jucător poate solicita dezabonarea de la comunicările de marketing printr-un e-mail sau printr-o altă opțiune de opt-out, însă în lipsa unei procesări corecte de către sistemul implementat de operator, o astfel de cerere poate fi omisă, astfel încât jucătorul poate continua să primească mesaje de marketing, ceea ce contravine cerințelor GDPR.

Un alt exemplu frecvent întâlnit este acela în care operatorul este învestit cu o cerere de autoexcludere cu privire la care se pronunță strict din perspectiva confirmării acesteia, omițând însă să pună în aplicare și măsuri adecvate prin care să blocheze transmiterea de materiale publicitare către jucător, apreciind că beneficiază în continuare de consimțământul acestuia exprimat conform GDPR, fapt ce constituie o încălcare gravă a obligațiilor ce îi revin, atât din perspectiva legislației de jocuri de noroc, cât și din perspectivă GDPR.

CONFORMITATE: Asigurarea conformității cu GDPR necesită și implementarea unor proceduri interne și utilizarea unor sisteme IT integrate care să gestioneze toate canalele de comunicare cu jucătorii. Sistemele trebuie să fie capabile să proceseze cererile venite din diverse surse și să le centralizeze într-un registru unic. Aceste sisteme trebuie să monitorizeze și să alerteze personalul asupra termenelor limită și să asigure că nicio cerere nu este ignorată, până la finalizare procesului de soluționare.

Nu în ultimul rând trebuie să reamintim că încălcarea obligațiilor impuse de GDPR de către operatorii de date, care nu pot demonstra în mod documentat respectarea drepturilor persoanelor vizate, poate atrage aplicarea unor sancțiuni semnificative din partea autorităților de control. Exemple notabile includ amenda aplicată Spotify (în cuantum de aproximativ cinci milioane euro) pentru deficiențe în gestionarea drepturilor persoanelor vizate și amenda primită de Google Belgium (600.000 euro) pentru nerespectarea dreptului de a fi uitat al persoanelor vizate.

În concluzie, protejarea datelor personale ale jucătorilor nu este doar o obligație legală, ci și un element esențial pentru menținerea încrederii acestora în serviciile oferite. Într-o eră în care confidențialitatea datelor este din ce în ce mai prețuită, operatorii de jocuri de noroc trebuie să trateze fiecare cerere a jucătorilor cu cea mai mare diligentă, pentru a își proteja atât reputația, cât și viitorul afacerii.

Adela Nuță, Managing Associate, BACIU PARTNERS

:: English version

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice
 

© 2003-2024 JURIDICE.ro
Despre noi  Secţiuni  Materii  Servicii  Contact
Privacy  Politica  Utilizare  Publicare  Parteneri