Secţiuni » Arii de practică » Protective » Data protection
Data protection
DezbateriConferinţeToate evenimenteleCărţiProfesionişti


Cartea electronică de identitate. Un vis pentru eternitate. Update
01.09.2021 | Adrian-Relu TĂNASE

Secţiuni: Data protection, Drept civil, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Adrian-Relu Tănase

Adrian-Relu Tănase

În completarea articolului meu din martie 2021, arăt faptul că ce scrisesem  acolo, dar şi în teza mea de doctorat din septembrie 2016, s-a confirmat integral, în sensul că din 2 august 2021 cărţile electronice de identitate nu s-au emis pe scară largă la nivelul celor peste 550 de SPCLEP din ţară, ci doar la Cluj-Napoca, într-un centru-pilot.

La data de 12.08.2021 am adresat acestui centru-pilot 16 întrebări pertinente, la care eu ştiam deja răspunsurile, aceste întrebări  fiind următoarele:

„1. Rog să-mi comunicaţi istoricul adoptării actelor normative legate de cartea electronică de la OG nr. 69 din 2002 la Legea nr. 162 din 2020, concret actele normative adoptate care precizează expres noile termene de emitere ale actelor electronice, date care s-au tot prorogat succesiv de-a lungul timpului;

2. Care este fluxul concret al documentelor primite de funcţionarii dvs. cu privre la cartea electronică si activităţile desfăşurate de funcţionari? Acest flux e legal reglementat azi doar în normele metodologice adoptate prin HG nr. 295 din 2021 sau mai există ceva circulare nepublice comunicate doar dvs. de către DEPABD?

3. Cât costă noua carte electronică de identitate?

4. Se emit doar cărţi electronice cu amprente sau şi fără amprente?

5. Din ce motiv legal sau logic ori tehnic se emit doar la majori carţi electronice?

6. Cartea electronică emisă azi are şi funcţionalitatea de card naţional de sănătate?

7. Practic, ce funcţionalităţi are cartea electronică emisă azi, are toate certificatele digitale precizate în OUG nr. 97 din 2005 R şi toate funcţiile acolo teoretic prezentate?

8. De ce se iau documente pentru cărţi electronice doar pentru motivul «expirare» şi nu pentru orice alt motiv? Există un argument legal, logic, pragmatic, tehnic sau raţional?

9. Neemiterea primei cărţi electronice în 19 ani de la adoptarea OG nr. 69 din 2002 constituie un indiciu al unui management defectuos al sistemului de evidenţă a persoanelor privind actele biometrice?

10. Începând cu 2 august 2021, se poate călători liber în spaţiul UE doar cu cartea electronică potrivit Regulametului UE nr. 1157 din 2019? Sau sunt valabile şi actualele cărţi de identitate? Solicit argumetare legală.

11. Care este numărul de cărţi electronice primite la ghişeu (în medie), începând cu 2 august până la data primirii răspunsului meu (cred că peste minim 30 de zile…)?

12. Care este durata medie concretă alocată fiecărui cetăţean pentru depunerea documentelor în vederea obţinerii cărţii electronice?

13. Dacă toţi cetăţenii ar depune documentele pentru cărţi electronice, cozile în așteptare ar creşte sau s-ar micşora?

14. Aţi fost instruiţi de către personalul DEPABD sau cel al DJEP cu privire la activităţile concrete desfăşurate? Dacă da, data şi de câte ori?

15. La ce interval de timp vin cetăţenii să ridice noile cărţi electronice de la data depunerii documentelor?

16. Cum se poate aplica viza de reşedinţă pe cartea electronică? Există acea dovada a adresei de reşedinţă de care vorbeşte OUG nr. 97 din 2005 R şi normele metodologice?”

Nu mi s-a răspuns la niciuna dintre întrebări şi, după doar două săptămâni de studiu intens, mi s-a răspuns prin declinarea competenţei la DEPABD[1] din cadrul MAI, probabil după o discuţie cu aceştia din urmă. Nu mai văd rostul să deranjez cu o nouă petiţie foştii colegi din DEPABD, pentru că se vor da răspunsuri incomplete, laterale sau insuficient argumentate legal, managerial, logic sau pragmatic. Fuga de răspundere şi aruncarea greutăţii pe spinarea altora au constituit mereu în acest sistem un modus vivendi sau modus operandi.

Concluzii

Încă din 2016, odată cu susţinerea tezei mele de doctorat, am arătat faptul că, de peste 15 ani, de la adoptarea OG nr. 69 din 2002, se tot încearcă implementarea proiectului cărţilor biometrice în România, însă fără succes, aşa cum recunoştea cu francheţe şi domnul director Giulescu Cătălin, într-un interviu relativ recent citat şi în acest articol.

Faptul că şi după implementarea centrului-pilot se refuză a se răspunde la întrebări clare, pertinente şi concludente, spune cam totul despre succesul centrului-pilot. În opinia mea, bazată pe realităţile clare din sistem, vor mai trece mulţi ani până la implementarea proiectului cărţilor electronice la nivel naţional, cel puţin 7-10, ceea ce este enorm, având în vedere anul 2002, data adoptării primului act normativ, OG nr. 69 privind cartea electronică.

După implementarea proiectului la nivel naţional, cozile în aşteptare vor creşte foarte mult, termenele de emitere ale documentelor electronice vor creşte, nu vor scădea, pentru că se tipăresc doar la Bucureşti, într-un singur loc.

Am mari rezerve cu privire la succesul cărţilor electronice la nivel naţional, mai ales că nu doar ele constituie documente de călătorie în spaţiul Uniunii Europene. Aşa cum se poate astăzi observa, vor fi probleme şi cu privire la funcţionalitatea de card naţional de sănătate şi multe altele.


[1] Direcţia pentru evidenţa persoanelor şi administrarea bazelor de date Bucureşti


Dr. Adrian-Relu Tănase

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti