Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Anularea deciziilor de impunere ca urmare a constatării îndeplinirii condițiilor privind radierea de drept
22.09.2021 | Alina-Mihaela ARSENE

JURIDICE - In Law We Trust
Alina-Mihaela Arsene

Alina-Mihaela Arsene

Tribunalul București admite acțiunea formulată de reclamanta persoană juridică și dispune anularea deciziilor de impunere privind impozitul pe auto, pe de o parte, constatând înstrăinarea parțială a bunurilor iar pe de cealaltă parte, ca urmare a neaplicării sancțiunii de radiere de drept  la împlinirea unui termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare O.U.G. nr. 189/2005, în care nu s-a  solicitat preschimbarea certificatului de înmatriculare.

(Tb. București, secția a II-a cont. admin. și fisc., sentința civilă nr. 4685 din 15 iulie 2021)

Direcția Venituri Buget Local Sector 2 a emis decizii de impunere pentru perioada de impozitare 2015-2017 pentru deținerea în proprietate a unui număr de 9 autovehicule, deși acestea erau înstrăinate sau distruse la acea dată.

Emiterea deciziilor de impunere în cauză au avut ca și temei dispozițiile art. 468 alin. 1 C.fisc. potrivit cărora „orice persoană care are în proprietate un mijloc de transport care trebuie înmatriculat/înregistrat în România, datorează un impozit anual pentru mijlocul de transport, cu excepția cazurilor în care în prezentul capitol se prevede altfel”.

Deși societatea  nu mai figura ca deținând dreptul de proprietate asupra acestor autovehicule încă din anul 2015 și aceasta a adus la cunoștința organului fiscal de nenumărate ori această situație, Direcția Venituri Buget Local Sector 2 a refuzat să procedeze la rectificarea evidențelor fiscale.

Prin acțiunea introdusă, societatea debitoare a invocat inexistența în patrimoniul său a dreptului de proprietate asupra autovehiculelor menționate, precum și intervenirea sancțiunii de radiere de drept a oricărei înmatriculări a unui autovehicul al cărui certificat de înmatriculare nu a fost preschimbat în termenul prevăzut de lege.

Dispozițiile art. 6 din O.U.G. nr. 189/2005 astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 432/2006 prevăd că “în cazul vehiculelor ale căror certificate de înmatriculare, eliberate în conformitate cu Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulația pe drumurile publice și pentru stabilirea și sancționarea contravențiilor în acest sector, nu au fost preschimbate până la data de 31 octombrie 2001, înmatricularea se radiază de drept, dacă deținătorul nu solicită preschimbarea certificatului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență”.

Prin urmare, începând cu data de 07.03.2007, când se împlineau cele 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 432/2006 de aprobare a O.U.G. nr. 189/2005, se radia de drept orice înmatriculare a unui autovehicul al cărui certificat de înmatriculare eliberat sub incidența Regulamentului pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 nu era preschimbat.

A reținut instanța că, reclamanta nu poate fi obligată să plătească impozitul aferent acestor autovehicule pe care nu le mai deține, ulterior datei radierii din circulație, chiar dacă organul fiscal nu a fost notificat de autoritatea care avea obligația să opereze radierea de drept.

De asemenea, art. 24 alin. 5 din Ordinul nr. 1501/2006 prevede că: “situația vehiculelor radiate se comunică electronic, lunar, de către autoritatea care a efectuat-o organului fiscal competent al autorității administrației publice locale”. Prin urmare, Registrul Auto Român era obligat să transmită situația reală a autovehiculelor radiate.

Astfel că, organul fiscal a emis în mod nelegal deciziile de impunere contestate, fără a stabili în mod corect starea autovehiculelor impozitate, respectiv dacă mai sunt înmatriculate pe teritoriul României.

În consecință, Tribunalul București a dispus în temeiul art. 6 din O.U.G. nr. 189/2005, art. 24 alin. 5 din Ordinul nr. 1501/2006, art. 1 alin. 1 și art. 18 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, anularea deciziilor de impunere emise de către Direcția Venituri Buget Local Sector 2.

Avocat Alina-Mihaela Arsene, ARSENE DIACONESCU ȘI ASOCIAȚII

Secţiuni: Fiscalitate, Jurisprudență, Jurisprudență Tribunale, Note de studiu, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO