Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Asistență pentru contribuabili acordată de ANAF | Proiect. UPDATE: Publicare în Monitorul Oficial
20.10.2021 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Fiscalitate, Lege 9, Monitorul Oficial al României, Proiecte legislative
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 998 din 19 octombrie 2021 a fost publicată Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, din 01.10.2021.

Modalități de acordare a îndrumării și asistenței

1. Îndrumarea și asistența acordate în format letric

– Pentru a beneficia de îndrumare și asistență în format letric, contribuabilii/plătitorii pot adresa una sau mai multe cereri structurii competente.

– Structurile pot solicita contribuabililor/plătitorilor comunicarea de informații, explicații, precum și prezentarea de documente necesare formulării de răspunsuri la cererile acestora. Termenul de transmitere de către contribuabili/plătitori a răspunsului este de 15 zile de la comunicarea solicitării de furnizare a informațiilor, explicațiilor sau documentelor. În cazul în care contribuabilii/plătitorii nu dau curs acestei solicitări, aceasta se clasează.

– Cererile primite din partea administrației publice centrale, cum ar fi Parlamentul, Guvernul, ministere, alte instituții publice centrale etc., vizând îndrumarea și asistența în domeniul legislației fiscale, precum și în domeniul tehnologiei informației pentru îndeplinirea obligațiilor proprii prevăzute de legislația fiscală sau pentru contribuabilii/plătitorii de la care au primit cereri se soluționează de către DGAC sau de către CNIF, după caz, ori se transmit, în vederea soluționării, DGAMC și DGRFP, după caz, cu excepția cazului în care entitatea petentă solicită opinia MF.

– Cererile primite din partea unităților administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor care vizează asistența în domeniul legislației fiscale, pentru activitatea proprie, se soluționează de către DGRFP, sau CNIF, conform competențelor.

2. Îndrumarea și asistența acordate prin e-mail

– Pentru a beneficia de îndrumare și asistență, în scris, prin e-mail, contribuabilii/plătitorii completează formularul electronic de pe portalul ANAF, înscriind în mod obligatoriu toate datele de identificare (numele și prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz, domiciliul fiscal, precum și codul de identificare fiscală).

– Răspunsurile la solicitările contribuabililor/plătitorilor se comunică acestora în format electronic.

3. Îndrumarea și asistența prin „Spațiul privat virtual”

– Contribuabilii/Plătitorii persoane fizice, persoane juridice sau alte entități fără personalitate juridică, înregistrați în „Spațiul privat virtual”, pot adresa, direct sau prin reprezentanții sau împuterniciții acestora, cereri de îndrumare și asistență în domeniul legislației fiscale, precum și în domeniul tehnologiei informației prin accesarea formularului de contact din cadrul acestui serviciu.

– Pentru a adresa cereri de îndrumare și asistență, persoanele trebuie să se identifice folosind mijloacele de identificare prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între Ministerul Finanțelor Publice/organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică, cu modificările și completările ulterioare.

– Răspunsurile la cererile adresate de contribuabili/plătitori se comunică de structurile din cadrul organului fiscal central competent sau de către CNIF, după caz, în format electronic prin intermediul aceluiași serviciu.

4. Îndrumarea și asistența prin telefon

– Pentru a beneficia de îndrumare și asistență prin telefon, cu excepția asistenței în domeniul contabil, contribuabilii/plătitorii se adresează call-center-ului.

– Prin call-center se înțelege Serviciul central de asistență telefonică a contribuabililor – call center din cadrul DGAC și structurile conectate de acesta, inclusiv Centrul Național pentru Informații Financiare.

– Numărul unic de telefon alocat îndrumării și asistenței contribuabililor/plătitorilor este mediatizat prin intermediul portalului ANAF sau/și prin alte mijloace disponibile.

– În cazul în care în timpul convorbirii telefonice se constată că problematica fiscală și/sau nefiscală solicitată sau aspectele tehnice prezentate au un grad ridicat de complexitate și dificultate sau răspunsul nu se regăsește, în mod explicit, în bazele de date specifice activității de asistență ale ANAF sau în reglementările legale, contribuabilul/plătitorul este îndrumat să solicite îndrumare și asistență prin celelalte modalități prevăzute în prezenta procedură.

– În cazul în care în timpul convorbirii telefonice se constată că pentru îndeplinirea obligației fiscale contribuabilul/plătitorul are nevoie de asistență în vederea accesării unor servicii disponibile pe site-ul ANAF, acesta este îndrumat să contacteze call center-ul prin intermediul serviciului de chat disponibil pe site-ul ANAF. În acest sens contribuabilul/plătitorul completează datele de identificare solicitate de acest serviciu.

5. Îndrumarea și asistența acordate din oficiu

– Îndrumarea și asistența acordate din oficiu contribuabililor/plătitorilor constau în furnizarea, din inițiativa organului fiscal central, de informații cu caracter general în legătură cu modul în care aceștia trebuie să procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligații declarative/de plată și/sau fiscale/contabile.

– DGAC monitorizează activitatea de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor desfășurată de structurile teritoriale, selectează problemele ce prezintă relevanță pentru contribuabili/plătitori și/sau organele fiscale din subordinea ANAF și actualizează „aplicația ANAFI” ori emite materiale informative pentru îndrumarea acestora, după caz.

– Ori de câte ori consideră necesar, DGAC transmite la MF o sinteză a solicitărilor de îndrumare și asistență a contribuabililor primite de toate structurile de asistență a contribuabililor, în scris, e-mail sau telefon, pentru care apreciază că necesită clarificare prin modificarea și/sau completarea prevederilor legale din domeniul legislației fiscale, însoțite de motivarea aferentă, în vederea analizării necesității adoptării unor măsuri legislative.

– Îndrumarea și asistența acordate din oficiu contribuabililor/plătitorilor se realizează prin orice instrument aflat la dispoziția organului fiscal, cum ar fi: elaborarea și distribuirea de materiale informative (ghiduri, broșuri, pliante, afișe și altele asemenea), inițierea unor comunicate de presă, publicarea de comunicate, organizarea de întâlniri de lucru cu grupuri de contribuabili/plătitori, educație fiscală, campanii de informare desfășurate în colaborare cu alte instituții publice privind diverse acțiuni/tematici fiscale, furnizarea de informații în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de radio și televiziune, organizare de sesiuni de informare pe pagina oficială a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, deschisă pe website-ul rețelei de socializare, publicarea materialelor informative pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și altele asemenea.

Intrare în vigoare: 19 octombrie 2021

***

Vineri, 1 octombrie 2021, Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin pentru aprobarea procedurii de îndrumare şi asistenţă a contribuabililor/plătitorilor acordată de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfăsurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației.

:: Proiectul
:: Referat de aprobare

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti