Secţiuni » Arii de practică » Business » Insolvenţă
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti

Modificările aduse de OUG nr. 102/2021 în ceea ce privește Fondul de garantare a asiguraților și o scurtă analiză a pieței de asigurări din România
06.10.2021 | CITR

Secţiuni: Asigurări, Comunicare profesională, Drept civil, Insolvență, Lege 9, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

City Insurance a fost principalul asigurator RCA din România în ultimii 5 ani, iar ieșirea acestuia de pe piață lasă în urmă aproape 50% din aceasta neacoperită. În acest context au avut loc o serie de modificări legislative în ceea ce privește Fondul de garantare a asiguraților, introduse în 27 septembrie prin OUG nr. 102/2021.

Specialiștii CITR, care au experiență în gestionarea a peste 1.000 de proiecte de insolvență, dar și a unor falimente din piața de asigurări și consultant selectat al Comisiei Europene pentru implementarea Directivei UE nr. 2019/1023 în domeniul prevenției și restructurării în România, au realizat o scurtă prezentare a celor mai importante modificări ale legii.

La 27 septembrie 2021 au intrat în vigoare dispozițiile OUG nr. 102/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților, publicată în MOF 916/24.09.2021. Astfel:

1. Se modifică limita maximă a plafonului de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei, astfel încât Fondul de garantare a asigurărilor – FGA, va putea despăgubi creanțele de asigurări într-o limită mai mare.

2. Creanțele de asigurări datorate se raportează la polițe, iar nu ca până acum, la creditori.

Aceasta înseamnă că unui creditor care are mai multe creanțe certe, lichide și exigibile rezultate din mai multe raporturi de asigurări distincte, i se va aloca o despăgubire pentru fiecare poliță de asigurare.

Până la modificare, Fondul analiza cererile fiecărui creditor și îl despăgubea pe acesta în limita vechiului plafon, maxim 450.000 lei. Odată cu aplicarea noii legislații, dacă un creditor deține creanțe din mai multe asigurări distincte, analiza se va face cel mai probabil individual, pentru fiecare dosar în parte.

3. Toate riscurile sunt acoperite de masa credală (creanță anterioară) și de FGA, indiferent dacă se produc înainte sau după intrarea în faliment – Orice persoană care pretinde un drept de creanță de asigurări împotriva asigurătorului în stare de insolvență poate formula o cerere de plată motivată, adresată Fondului în condițiile prevăzute la art. 121 și alin. (4), dar nu mai târziu de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului sau de la data nașterii dreptului de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior, sub sancțiunea decăderii din drept.

Se reglementează astfel dreptul creditorului de asigurări de a putea să-și îndestuleze creanța atât în cadrul procedurii falimentului, cât și prin cerere de plată adresată Fondului.

Atragem atenția că, în această situație, creditorul care își va încasa creanța sa parțial fie în cadrul procedurii falimentului, fie de către Fondul de asigurare, va trebui să notifice despre aceasta fie Fondul (dacă a încasat sume în procedura falimentului), fie lichidatorul judiciar (dacă a încasat sume de la Fond). În acest din urmă caz, lichidatorul judiciar va actualiza tabelul creditorilor în conformitate cu suma achitată de Fond, iar creanța creditorului va fi diminuată, și, în consecință, și drepturile sale de vot vor fi ajustate corespunzător.

4. Demararea de îndată de Fond a soluționării daunelor – nu doar la 90 de zile de la rămânerea definitivă a sentinței de deschidere – Ordonanța consacră momentul de la care se naște dreptul creditorilor de asigurări de a solicita plata sumelor cuvenite de la Fond, anume de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei Autorității de Supraveghere Financiară prin care se constată existența indiciilor stării de insolvență a asigurătorului și imposibilitatea redresării acestuia.

5. Noul text interzice în mod expres executarea silită a Fondului pentru titlurile executorii obținute împotriva asigurătorului. Creditorii aflați în aceste situații vor trebui să urmeze procedura prevăzută de lege pentru accesarea fondurilor disponibile la FGA și în limita plafonului de despăgubiri amintit mai sus. Astfel, dacă disponibilitățile Fondului nu sunt suficiente pentru acoperirea sumelor solicitate de creditorii de asigurări, atunci creanțele acestora vor fi plătite pe măsură ce există disponibil la Fond. Tocmai din această perspectivă, legiuitorul permite, așa cum aminteam anterior, înscrierea și la masa credală a debitorului aflat în faliment, astfel încât, dacă sunt fonduri indisponibile la FGA, dar lichidatorul face distribuiri în procedura insolvenței, acești creditori să poată să beneficieze de acele distribuiri conform prevederilor din legea specială a insolvenței.

Cum arată piața de asigurări din România și ce se va întâmpla mai departe?

Încă din 2020, autoritățile trăgeau un semnal de alarmă arătând că piața de asigurări este vulnerabilă, un număr mic de societăți de asigurare deținând o cotă semnificativă de piață, iar peste 75% din piața de RCA revenea primilor 2 jucători: City Insurance și Euroins.

În al doilea rând, ponderea mare de polițe RCA în portofoliul unui asigurator este un element important pentru evoluția companiei pentru că dauna medie înregistrată a avut un trend crescător în ultimii ani, iar neajustarea corespunzătoare a primelor de asigurare poate genera un dezechilibru financiar asiguratorului.

Astăzi, City Insurance a lăsat în urmă aproape 50% din piața RCA neacoperită. Prin urmare, aceasta se va reîmpărți între ceilalți jucători rămași pe piață. Mulți dintre aceștia au o politică de descurajare a vânzărilor de RCA datorită riscului foarte mare pe care acest tip de poliță îl aduce. Prin urmare, o consecință probabilă ar fi creșterea prețurilor pentru beneficiarii finali ai acestor polițe.

În al doilea rând, vorbim de falimentul liderului pe piața de asigurări, deci ne așteptăm la un impact sistemic, care trebuie gestionat strategic de către autoritățile de supraveghere având în vedere impactul social pe care o astfel de situație o are. Vorbim de cel puțin 4.000.000 de români implicați, iar următoarea perioadă va fi determinantă pentru evoluția procedurii de faliment a City Insurance și a modului în care aceasta va afecta deținătorii de polițe, furnizorii și în general toți creditorii care au sume de recuperat în urma acestui demers.

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti