« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 

Excepție de neconstituționalitate respinsă ref. taxele parafiscale în domeniul impresariatului artistic
10.11.2021 | Marie-Louise ZANFIR

Secţiuni: CCR, Drept constitutional, Fiscalitate, Jurisprudență, Monitorul Oficial al României, Selected | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust
Marie-Louise Zanfir

Marie-Louise Zanfir

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1072 din 09 noiembrie 2021 a fost publicată Decizia nr. 310/2021 referitoare la respingerea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 21 alin. (1) lit. k) și alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Societatea EB.ON Agenția de Evenimente – S.R.L. din București într-un dosar având ca obiect pretenții, respectiv obligarea la plata contribuțiilor datorate Fondului Cultural Național.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 21 alin. (1) lit. k) și alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998, cu modificările și completările ulterioare, prevederi care au următorul conținut:

1) Veniturile proprii ale Fondului Cultural Național provin din următoarele surse: […]
k) o cotă de 1% din veniturile realizate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în domeniul impresariatului artistic;
(2) Cotele prevăzute la alin. (1) lit. a)-l) se aplică asupra încasărilor totale realizate din activitățile respective, din care s-a dedus TVA aferentă, și se adaugă la sumele care fac obiectul bazei de calcul.

În opinia autoarei excepției de neconstituționalitate, dispozițiile legale criticate încalcă prevederile constituționale ale art. 4 alin. (2) privind interzicerea discriminării, ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în fața legii, ale art. 53 privind restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți, precum și cele ale art. 56 privind justa așezare a sarcinilor fiscale. Din analiza excepției de neconstituționalitate Curtea poate deduce în mod rezonabil că autoarea acesteia a înțeles să invoce și prevederile constituționale ale art. 1 alin. (5) în componenta sa privind calitatea legii.

Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că prevederile Ordonanței Guvernului nr. 51/1998 prescriu faptul că finanțarea Administrației Fondului Cultural Național – instituție publică cu personalitate juridică, care este organizată și funcționează în subordinea Ministerului Culturii și Cultelor, se face din venituri proprii și din subvenții acordate de la bugetul de stat [art. 1 alin. (2) lit. a) și art. 18 alin. (2)]. Din arhitectura dispozițiilor legale menționate reiese faptul că respectivele taxe sunt taxe parafiscale.

Curtea a statuat că specificul taxelor parafiscale constă în faptul că, la fel ca impozitele, sunt obligatorii, fiind instituite prin lege, dar, spre deosebire de impozitele și taxele fiscale, acestea se constituie ca venituri extrabugetare ale unor persoane juridice de drept public sau privat. În fapt, actul normativ prin care se instituie taxele parafiscale este, de regulă, opera autorității publice centrale (lege sau ordonanță guvernamentală), însă este posibil ca astfel de taxe să fie instituite și de către autoritatea administrației publice locale (prin hotărâri ale consiliilor locale).

De asemenea, taxele parafiscale sunt urmărite și încasate fie prin intermediul administrațiilor fiscale, fie direct de către beneficiarii legal desemnați, în conturile cărora ele se concentrează. Tehnicile și procedura după care se colectează și se încasează taxele parafiscale sunt foarte apropiate de cele utilizate în materia fiscală. Datorită acestor particularități, taxele parafiscale sunt considerate a fi veritabile „dezmembrăminte” ale impozitelor și taxelor fiscale. Diferența constă în faptul că, în vreme ce impozitele se colectează cu dublul scop de a se impune o anumită conduită în mediul social-economic și pentru a se putea acoperi nevoile generale și comune ale societății, taxele parafiscale se încasează numai de la persoanele fizice și/sau juridice care sunt vizate în mod expres de reglementările legale care au instituit respectivele taxe, exclusiv în scopul asigurării unor venituri complementare, la dispoziția beneficiarilor legali ai acestor fonduri.

În consecință, Curtea a reținut că aceste forme speciale de constituire a unor fonduri bănești complementare aflate la dispoziția unor entități publice, chiar dacă îngreunează obligația unor contribuabili, ele conduc, pe de o parte, la degrevarea parțială a bugetului (în ceea ce privește suportarea/acoperirea anumitor cheltuieli), iar, pe de altă parte, asigură o așezare mai echitabilă a sarcinilor fiscale și nefiscale între diferitele categorii de contribuabili.

Având în vedere cele expuse mai sus, Curtea constată că prevederile art. 56 din Constituție nu au incidență în cauză, întrucât sumele prevăzute de dispozițiile legale criticate nu reprezintă o contribuție financiară destinată cheltuielilor publice, deci bugetului public național, acestea neavând natura juridicoeconomică de impozit, de taxe sau de alte contribuții care, potrivit legii, constituie sursă de venit la acest buget. Taxele reglementate prin dispozițiile legale criticate sunt taxe parafiscale și reprezintă, conform art. 139 alin. (3) din Constituție, contribuții la constituirea unor fonduri care se folosesc, în condițiile legii, numai potrivit destinației acestora.

Referitor la pretinsa încălcare a prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituție, Curtea reține că prevederile legale criticate sunt clare, întrucât ele au în vedere numai veniturile obținute din activitatea de impresariat artistic din care s-a dedus T.V.A. aferentă, așa cum rezultă expres și din prevederile art. 3 lit. j) din Normele metodologice privind stabilirea, vărsarea și gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural național, precitate. În aceste condiții, Curtea nu poate reține încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituție.

În privința pretinsei încălcări a dispozițiilor art. 16 din Constituție, Curtea observă că prevederile legii criticate se aplică în mod egal tuturor celor aflați în situația prevăzută de Ordonanța Guvernului nr. 51/1998, fără nicio discriminare pe considerente arbitrare. Curtea nu poate reține încălcarea prevederilor art. 4 alin. (2) privind interzicerea discriminării și ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în fața legii.

Referitor la dispozițiile art. 53 din Legea fundamentală, Curtea reține că acestea nu au incidență în cauză, deoarece nu s-a constatat restrângerea exercițiului vreunui drept sau al vreunei libertăți fundamentale și, prin urmare, nu este aplicabilă ipoteza prevăzută de norma constituțională invocată.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate invocată.

Av. Marie-Louise Zanfir, SĂVESCU & ASOCIAȚII

 
Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD