Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

Specialiști din cadrul părții civile detașați la parchete. CCR – respingere. Opinia Tribunalului Cluj
23.11.2021 | Andreea COMAN, Cristina Gabriela IACOB

JURIDICE - In Law We Trust
Andreea Coman

Andreea Coman

Cristina Gabriela Iacob

Cristina Gabriela Iacob

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1082 din 11 noiembrie 2021, a fost publicată Decizia nr. 334/2021 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 172 alin. (10) din Codul de procedură penală, ale art. 3 alin. (3) şi alin. (4) lit. a) şi ale art. 4 alin. (9), (11) şi (13) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Dispozițiile legale criticate pentru neconstituționalitate

• Art. 172 alin. (10) din C.proc.pen.:

(10) Constatarea este efectuată de către un specialist care funcţionează în cadrul organelor judiciare sau din afara acestora.”;

• Art. 3 alin. (3) şi alin. (4) lit. a) din O.U.G. nr. 74/2013:

(3) În cadrul structurii centrale a Direcţiei generale antifraudă fiscală funcţionează pe lângă structurile de prevenire şi control Direcţia de combatere a fraudelor, care acordă suport tehnic de specialitate procurorului în efectuarea urmăririi penale în cauzele având ca obiect infracţiuni economico-financiare. În acest scop inspectorii antifraudă din cadrul acestei direcţii sunt detaşaţi în cadrul parchetelor, în condiţiile legii, pe posturi de specialişti.

(4) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, inspectorii antifraudă din cadrul Direcţiei de combatere a fraudelor efectuează, din dispoziţia procurorului: a) constatări tehnico-ştiinţifice, care constituie mijloace de probă, în condiţiile legii; […]”;

• Art. 4 alin. (9), (11) şi (13) din O.U.G. nr. 74/2013:

(9) În scopul efectuării cu celeritate şi în mod temeinic a activităţilor de descoperire şi de urmărire a infracţiunilor economico-financiare, pentru clarificarea unor aspecte tehnice în activitatea de urmărire penală, inspectorii antifraudă din cadrul Direcţiei de combatere a fraudelor îşi vor desfăşura activitatea în cadrul parchetelor, prin detaşare. […]

(11) Numirea inspectorilor antifraudă în cadrul Direcţiei de combatere a fraudelor, ca urmare a concursului de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice specifice de inspector antifraudă sau a mutării definitive în cadrul acestei structuri, se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu avizul vicepreşedintelui Agenţiei care coordonează Direcţia generală antifraudă fiscală şi al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar detaşarea acestora în funcţii se face prin ordin comun al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al preşedintelui Agenţiei. […]

(13) Detaşarea încetează înaintea împlinirii perioadei prevăzute la alin. (12) prin ordin comun al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al preşedintelui Agenţiei, în următoarele situaţii:

a) la cerere, cu posibilitatea mutării în cadrul altor structuri ale Direcţiei generale antifraudă fiscală sau ale Agenţiei, în limita posturilor vacante;

b) pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (7) lit. b) şi c);

c) în situaţia aplicării mobilităţii în funcţia publică.”

Dispozițiile constituționale presupus încălcate

Art. 1 alin. 5 privind principiul legalității, art. 15 alin. (1) referitor la principiul universalităţii drepturilor, libertăţilor şi îndatoririlor fundamentale, art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, art. 24 cu privire la dreptul la apărare, precum şi art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, raportat la prevederile art. 6 referitor la dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Opinia Tribunalului Cluj – Secția penală

Tribunalul Cluj – Secţia penală a apreciat ca fiind neconstituţionale textele criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 în raport cu prevederile art. 20 şi ale art. 21 din Constituţie şi ca fiind constituţionale dispoziţiile art. 172 alin. (10) din Codul de procedură penală, dar numai în măsura în care specialiştii nu provin prin detaşare de la instituţia care se constituie parte civilă. În argumentarea acestui punct de vedere s-au susținut următoarele:

– În caz de fraudă la scară largă este necesar să se dispună efectuarea unei expertize contabile și financiare (Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului din 1 august 2000, pronunţată în Cauza C.P. şi alţii împotriva Franţei, paragraful 30);

– Experții și specialiștii sunt incluși în noțiunea autonomă de „martor” (Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului din 26 martie 1996, pronunţată în Cauza Doorson împotriva Ţărilor de Jos, paragrafele 81 şi 82);

– „Specialiştii” de la parchet sunt inspectori antifraudă detaşaţi de la Direcţia de combatere a fraudelor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în numirea lor în funcţie şi în revocarea lor la parchet fiind implicat atât conducătorul structurii fiscale, cât şi cel al sistemului de parchete;

– Constatările efectuate de inspectorii antifraudă sunt mijloace de probă şi pot duce la stabilirea adevărului în cauză;

– Procesul penal trebuie să se desfăşoare însă potrivit principiului echităţii, care presupune imparţialitatea organelor oficiale ale statului implicate în desfăşurarea actelor de urmărire şi judecată.

– În situaţia de faţă, inspectorii sunt detaşaţi de la instituţia care s-a constituit parte civilă în cauză.

Avocat Andreea Coman, COMAN LAW
Cristina Gabriela Iacob, studentă la Facultatea de Drept a Universității din București

Secţiuni: CCR, Drept constitutional, Drept penal, Jurisprudență, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO