« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

„Reclamă primită în căsuța de e-mail”: afișarea în căsuța electronică a mesajelor publicitare într-o formă similară cu cea a unui e-mail real constituie utilizarea poștei electronice în scopuri de marketing direct în sensul Directivei 2002/58
26.11.2021 | Monica CALU

Secţiuni: Cyberlaw, Data protection, Dreptul Uniunii Europene, Internațional, Media & Publicitate, Selected | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust
Monica Calu

Monica Calu

În data de 25 noiembrie 2021, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a pronunțat, într-o cerere de decizie preliminară în Cauza C-102/20, o hotărâre referitoare la publicitatea realizată prin e-mailuri transmise prin serviciile de poștă electronică și condițiile în care poate fi considerată ca intrând în categoria comunicărilor nesolicitate de destinatar.

Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a clarificat practica controversată a furnizorilor de servicii de poștă electronică de a afișa utilizatorilor în variantele de bază gratuite ale serviciilor de mail corespunzătoare mesaje publicitare, direct în căsuța de e-mail. Astfel de practici se încadrează în orientările privind protecția datelor pentru comunicațiile electronice din 2002 (Directiva 2002/58) și, prin urmare, ar putea fi considerate ca spam ilegal. Cu toate acestea, pentru a se ajunge la o astfel de evaluare, va trebui să se verifice dacă în prealabil destinatarul comunicării și-a dat consimțământul pentru a primi informări cu caracter publicitar.

Această cerere a fost formulată în cadrul unui litigiu între StWL Städtische Werke Lauf a.d. Pegnitz GmbH (denumită în continuare „StWL”), pe de o parte, și eprimo GmbH, pe de altă parte, două societăți care furnizează energie electrică clienților finali, în legătură cu compatibilitatea unei activități publicitare desfășurate de Interactive Media CCSP GmbH (denumită în continuare „Interactive Media”) cu reglementarea națională în materie de concurență neloială, la cererea Eprimo, constând în afișarea de mesaje publicitare în căsuța poștală cu mesaje primite a utilizatorilor serviciului gratuit de poștă electronică „T‑Online”.

„Mesaje nesolicitate”, conform cazului originar

În cazul aflat în discuție, Städtische Werke Lauf ad Pegnitz (StWL) a contestat în fața instanțelor germane o măsură publicitară relevantă a furnizorului concurent de energie electrică Eprimo din grupul E.ON. El a însărcinat o agenție de publicitate să plaseze reclame cu mențiunea „Reclamă” în căsuțele de e-mail ale utilizatorilor serviciului de e-mail gratuit T-Online. Publicitatea comparabilă în inbox este, de asemenea, comună cu furnizori precum GMX, web.de dar și Gmail.

În opinia StWL, această măsură încalcă regulile privind concurența neloială. Această tehnologie de publicitate diferă de modelul propriu-zis al corespondenței prin e-mailul, iar din perspectiva destinatarului, se creează confuzie cu e-mailurile reale primite. Prin urmare, StWL l-a dat în judecată pe Eprimo în fața tribunalului regional Nürnberg-Fürth. Aceasta a admis cererea și a condamnat Eprimo să se abțină de la o astfel de publicitate, deoarece aceasta reprezenta hărțuire nerezonabilă și inducere în eroare.

În judecata în apel însă, Tribunalul Regional Nürnberg a dat dreptate inculpatului. Curtea Federală de Justiție, la care a ajuns litigiul în recurs, a adresat apoi CJUE întrebări privind interpretarea dreptului UE, pentru o hotărâre preliminară.

Judecătorii din Luxemburg subliniază acum, în hotărârea din cauza C-102/20, potrivit deciziei conform căreia Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor electronice urmărește să protejeze abonații împotriva invadării vieții private a acestora prin mesaje nesolicitate în scopuri de marketing direct. Această protecție trebuie garantată indiferent de tehnologia de bază folosită.

Potrivit CJUE, natura reclamei transmise în Inbox și faptul că aceasta este distribuită sub formă de e-mail permit ca astfel de afișaje să fie clasificate drept „mesaje în scopuri de corespondență directă”. Pe de altă parte, Curtea consideră că faptul că destinatarul acestei reclame este selectat la întâmplare nu are importanță.

Consimțământul trebuie dat fără constrângere și în cunoștință de cauză

Factorul decisiv în rezolvarea disputei este elucidarea faptului dacă utilizatorul serviciului de corespondență electronică și-a dat acordul ca e-mailul său poate fi folosit pentru corespondență directă. Un astfel de consimțământ „trebuie să fie exprimat într-o exprimare de voință a persoanei în cauză care se face fără constrângere, pentru cazul concret și în cunoștință de cauză”, explică CJUE.

Curtea Federală de Justiție a Germaniei trebuie acum să stabilească dacă utilizatorul în cauză, care a optat pentru versiunea gratuită a T-Online, „a fost informat în mod corespunzător despre modalitățile exacte de distribuire a unei astfel de reclame și a consimțit efectiv să primească mesaje publicitare”.

În același timp, judecătorii luxemburghezi au fost de acord cu reclamantul că reclamele primite în Inbox împiedică accesul la e-mailurile reale, acționând într-un mod similar cu spamul.

Aceste mesaje dau naștere unui risc de confuzie care ar putea conduce un utilizator care face clic pe linkul corespunzător mesajului publicitar să fie redirecționat, împotriva voinței sale, către un site de internet care afișează acea reclamă.

În concluziile sale din iunie, Avocatul General Richard de la Tour a arătase chiar și mai clar că publicitatea în cauză constituie informări nesolicitate în sensul Directivei privind confidențialitatea electronică. În plus, acestea ar putea fi incluse în termenul „adresare persistentă și nedorită” prin e-mail în sensul Directivei privind practicile comerciale neloiale. Acest ultim punct de vedere a fost împărtășit de CEJ cu privire la tenacitatea în comunicare. Dacă „indezirabilul” – caracterul nedorit, nesolicitat – se aplică, depinde, la rândul său, de lipsa unei permisiuni anterioare dată de destinatar pentru a primi comunicări publicitare.

Monica Calu, Președinta Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți

 
Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD