« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Supravegherea executării hotărârilor CEDO. Decizii privitoare la România în cadrul reuniunii Comitetului Miniștrilor
03.12.2021 | JURIDICE.ro

Secţiuni: CEDO, Dreptul Uniunii Europene, Drepturile omului, Internațional, Selected | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust

În perioada 30 noiembrie – 2 decembrie 2021 a avut loc o nouă reuniune a Comitetului Miniștrilor (Drepturile Omului) dedicată supravegherii executării hotărârilor Curții Europene a Drepturilor Omului, în care s-au adoptat o serie de decizii privitoare la România.

Comitetul de Miniștri din cadrul Consiliului Europei are, potrivit art. 46 din Convenție, atribuții esențiale în supravegherea executării hotărârilor și face eforturi susținute pentru ca statele să recunoască victimelor o reparație completă și să schimbe situațiile care au determinat constatarea încălcării.

H46-26 Bucur și Toma împotriva României (Cererea nr. 40238/02)

Măsuri de supraveghere secretă autorizate pe considerente de securitate naţională – garanţii insuficiente în legislaţie

Decizii

Delegaţii Miniştrilor,

1. reamintesc că încălcările constatate se referă la dezvăluirea de către primul reclamant, ofițer în cadrul Serviciului Român de Informații, a unor informații privind interceptări telefonice ilegale la scară largă de către serviciul de informații și a conținutului unora dintre comunicările astfel interceptate, inclusiv a convorbirilor telefonice dintre ceilalţi doi reclamanţi;

2. reamintesc, de asemenea, evaluarea și concluziile Comitetului potrivit cărora măsurile individuale necesare au fost adoptate în totalitate și că măsurile generale luate par capabile să garanteze că încălcările articolelor 6 și 10 din Convenție legate de condamnarea și procesul primului reclamant și respectarea deplină a obligațiilor României în temeiul articolului 38 nu se vor repeta;

3. iau act, în ceea ce privește măsurile ce rămân necesare pentru a garanta că nu se vor repeta încălcările articolelor 8 și 13 cauzate de lipsa unor garanții suficiente în legislația națională care reglementează supravegherea secretă bazată pe considerente de securitate națională, de evaluarea situației legislative actuale prezentată de Secretariat în documentul H/Exec(2021)19;

4. iau act cu îngrijorare de faptul că, la mai mult de douăzeci de ani după ce aceste chestiuni au fost ridicate pentru prima dată, în cauza Rotaru împotriva României, cadrul legislativ relevant încă nu oferă toate garanțiile necesare pentru a proteja persoanele împotriva abuzurilor de putere în exercitarea unei astfel de supravegheri, în pofida apelurilor adresate de Comitet autorităților de a rezolva pe deplin această problemă;

5. îndeamnă ferm autoritățile să își intensifice eforturile pentru a adopta, fără întârziere, măsurile ce rămân necesare pentru a alinia pe deplin legislația națională cerințelor Convenției; subliniază, în această privință, că este extrem de important ca acestea să revizuiască, în lumina acestor cerințe, propunerea legislativă în curs de adoptare în Parlament, care vizează introducerea, în unele cazuri, a unui control judiciar al legalității măsurilor de supraveghere secretă pentru a restabili posibilitatea de a utiliza materialul obținut printr-o astfel de supraveghere ca probă în cadrul procedurilor penale; le încurajează ferm să utilizeze pe deplin expertiza disponibilă în cadrul Consiliului Europei în acest efort și în viitoarele lor eforturi de reformă;

6. solicită autorităților să furnizeze fără întârziere informații cu privire la măsurile concrete avute în vedere pentru a răspunde chestiunilor nesoluţionate, prezentate în documentul H/Exec(2021)19, și decid să reia examinarea acestei cauze în cadrul reuniunii lor privind drepturile omului din decembrie 2022 cel târziu.

H46-27 M.C. și A.C. împotriva României (Cererea nr. 12060/12)

Infracţiuni motivate de homofobie – anchete inefective

Decizii

Delegaţii Miniștrilor,

1. reamintesc că această cauză se referă la faptul că autoritățile nu au efectuat o anchetă efectivă cu privire la un atac verbal și fizic care ar fi fost motivat de homofobie;

2. îşi exprimă satisfacția față de eforturile în curs de desfășurare ale autorităților de a asigura că responsabilii din sistemul judiciar dau efect deplin protecției oferite de dreptul penal împotriva infracțiunilor motivate de ură și a discursului instigator la ură, prin intermediul unor anchete și proceduri efective; în acest context, iau act cu mare interes și își exprimă sprijinul deplin față de sinergiile promițătoare stabilite de autorități cu actori ai societății civile, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării și unitățile specializate ale Secretariatului Consiliului Europei;

3. consideră totuși că, pentru a permite Comitetului să evalueze pe deplin acțiunile în curs de desfășurare pentru a garanta că nu se va repeta încălcarea constatată, precum și perspectivele unui progres rapid în direcția unei protecții efective a persoanelor împotriva infracțiunilor motivate de ură și a discursurilor motivate de ură, inclusiv a celor motivate de homofobie, sunt necesare informații suplimentare cu privire la amploarea și conținutul măsurilor instituționale, practice și de consolidare a capacităților prezentate și la calendarul prevăzut pentru punerea lor în aplicare;

4. reamintind, de asemenea, preocupările lor cu privire la faptul că deficiențe ale dispozițiilor de drept penal care pedepsesc incitarea la ură sau la discriminare ar putea împiedica încadrarea juridică corespunzătoare și urmărirea penală ale unor astfel de infracțiuni și luând act de faptul că aceste preocupări au fost împărtășite mai recent de Curtea Constituțională, solicită autorităților să indice în ce mod și potrivit cărui calendar intenționează să le remedieze;

5. adresează un apel ferm autorităților să își finalizeze rapid planurile de modernizare a sistemului existent de colectare a datelor relevante și le invită să continue să monitorizeze îndeaproape impactul acțiunii lor pentru a asigura un răspuns eficient al sistemului de drept penal la infracțiunile motivate de ură, inclusiv pentru a evalua necesitatea oricăror măsuri suplimentare sau corective care ar putea fi necesare pentru a garanta nerepetarea încălcării;

6. subliniind importanța crucială de a avansa rapid procesul de execuțare, în desfășurare de mai bine de cinci ani, solicită autorităților să transmită, până la 31 martie 2022 cel târziu, informații cu privire la toate chestiunile nesoluţionate.

H46-28 S.C. Polyinvest S.R.L. şi alţii împotriva României (Cererea nr. 20752/07) şi cauze similare

Neexecutarea unor hotărâri judecătoreşti şi sentinţe arbitrale în litigii cu societăţi controlate de stat – restitutio in integrum

Decizii

Delegaţii Miniștrilor

1. reamintind că hotărârile Curții Europene privind cererile introduse de S.C. Polyinvest S.R.L. și Omegatech Enterprises Ltd. și alte șapte cereri se referă la responsabilitatea statului pentru neexecutarea hotărârilor judecătorești sau a sentințelor arbitrale prin care s-a dispus ca societăți controlate de stat să plătească diverse sume reclamanților;

2. reamintind, de asemenea, că măsurile generale necesare pentru a garanta nerepetarea încălcărilor sunt examinate în contextul grupului Săcăleanu împotriva României;

3. subliniind din nou că, pentru a-și îndeplini obligația necondiționată care îi revine în temeiul Convenției de a se conforma hotărârilor definitive ale Curții în toate cauzele în care este parte, România este obligată să plătească, din fondurile statului, toate sumele datorate, acordate în hotărârile judecătorești sau în sentințele arbitrale, cu dobânda de întârziere până la data plății, fie cea specificată în hotărârile sau sentințele arbitrale, fie, în lipsa unei astfel de precizări, dobânda legală datorată în conformitate cu dreptul intern;

4. regretă profund faptul că plățile necesare nu au fost încă efectuate și constată, de asemenea, cu regret că demersurile de modificare a legislației naționale, considerate necesare de către autorități pentru a permite efectuarea plăților, sunt în curs de mai bine de un an și nu au fost încă finalizate;

5. reamintesc deciziile lor anterioare și Rezoluțiile interimare CM/ResDH(2020)182 și CM/ResDH(2021)194 și preocupările sporite exprimate în acestea cu privire eșecul continuu al autorităților de a asigura reparaţie reclamanților pentru încălcările constatate în aceste hotărâri;

6. reiterează, prin urmare, îndemnurile insistente adresate autorităților de a rezolva această problemă fără nicio altă întârziere, subliniind în același timp, în ceea ce privește căile pe care acestea le au în vedere pentru a permite efectuarea plăților, necesitatea imperativă de a se asigura că orice entitate sau agenție guvernamentală responsabilă cu efectuarea acestor plăți dispune de fondurile necesare pentru a se achita integral și imediat de această obligație;

7. solicită autorităților să informeze în mod corespunzător Comitetul cu privire la toate evoluțiile relevante, în vederea următoarei examinări a acestor cauze la cea de-a 1428-a reuniune a acestuia (martie 2022) (DH).

 
Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD