« Secţiuni « Articole « RNSJOpiniiPovestim cărţi
Opinii

Aplicarea certificatului digital al UE privind COVID la nivel intern
13.12.2021 | Andreea DUMITRESCU

Drept Timisoara
Secţiuni: Articole, Covid 19 Legal React, Dreptul sanatatii, Dreptul Uniunii Europene, Drepturile omului, Internațional, Opinii, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , ,
JURIDICE - In Law We Trust
Andreea Dumitrescu

Andreea Dumitrescu

Pe fundalul pandemiei de coronavirus, la data de 14.06.2021, Parlamentul European a adoptat Regulamentul (UE) 2021/953 de instituire a certificatului digital al UE privind COVID, prin care s-a avut în vedere reglementarea unei legislații comunitare comune privind eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile de vaccinare, testare sau vindecare de COVID-19.

Scopul acestui act normativ a fost reprezentat de facilitarea liberei circulații a cetățenilor U.E. și a membrilor familiilor acestora în spațiul intracomunitar, pe durata pandemiei de coronavirus, alături de eliminarea coordonată a restricțiilor pe teritoriul U.E.

Regulamentul în speță stabilește în mod imperativ că certificatul respectiv este implementat în considerarea „dovezilor științifice actuale care continuă să evolueze” – așadar totuși lipsite de caracter irefragabil – în conformitate cu care persoanele vaccinate sau care au avut un rezultat negativ recent la un test pentru depistarea COVID-19 și persoanele care s-au vindecat de COVID-19 în ultimele șase luni prezintă un risc redus de infectare a altor persoane cu SARS-CoV-2.

Totodată, preambulul actului normativ statuează, fără nicio posibilitate de tăgadă, că adoptarea certificatului digital privind COVID nu trebuie să încurajeze introducerea de restricții suplimentare privind dreptul la liberă circulație sau alte drepturi fundamentale la nivelul statelor U.E. și nici să genereze discriminări între persoanele vaccinate și nevaccinate, cu atât mai mult cu cât, există un număr mare de persoane care nu se pot vaccina din motive de sănătate sau care nu fac parte din categoria persoanelor eligibile.

Mai mult decât atât, certificatul digital privind COVID nu ar trebui să fie o condiție prealabilă pentru exercitarea dreptului de liberă circulație sau de utilizare a serviciilor de transport transfrontalier de persoane, cum ar fi companiile aeriene, trenurile, autocarele, feriboturile sau orice alt mijloc de transport.

Punctual, Regulamentul (UE) 2021/953 definește certificatul digital privind COVID ca fiind acel „certificat interoperabil care conține informații referitoare la situația titularului, din punctul de vedere al vaccinării, al rezultatului testării sau al vindecării, eliberat în contextul pandemiei de COVID-19”.

Astfel, actul normativ sus menționat instituie practic trei tipuri de certificate digitale, și anume:

– certificatul de vaccinare care confirmă faptul că titularului i-a fost administrat un vaccin COVID-19 într-un stat membru;

– certificatul de testare care confirmă faptul că titularul a efectuat un test NAAT sau un test antigenic rapid, realizat de cadre medicale sau de personal de testare calificat în statul membru care a eliberat certificatul, care indică tipul testului, data efectuării și rezultatul acestuia;

– certificatul de vindecare care, pe baza unor teste efectuate în condițiile de mai sus, confirmă că titularul a fost infectat cu virusul SARS-COV-2 și s-a vindecat.

Consecința reglementării certificatului digital COVID, alături de apariția pe piață a vaccinurilor împotriva coronavirusului au determinat un număr mare de state europene să implementeze certificate care atestă trecerea prin boală, testarea sau vaccinarea titularilor încă de la data adoptării Regulamentului (UE) 2021/953 sau chiar anterior intervenirii acestuia.

Astfel, certificatul digital instituit de acest act normativ a constituit un fundament pe baza căruia statele europene au introdus propriile măsuri în vederea combaterii pandemiei de coronavirus, măsuri care, din punctul nostru de vedere, constituie restricții suplimentare în raport de cele stabilite de Regulamentul (UE) 2021/953.

De exemplu, începând cu data de 21.07.2021, în Franța a fost introdus așa numitul pașaport sanitar (pass sanitaire)[1] care poate fi obținut în situația vaccinării cu schemă completă, în situația efectuării unui test PCR/antigen cu rezultat negativ în ultimele 24 de ore sau în cazul vindecării persoanelor care au fost infectate cu virusul SARS-COV-2.

Reținem și că în Franța, dovada vaccinării se obține după șapte zile de la data efecutării vaccinurilor cu dublă administrare, după 28 de zile de la data efectuării vaccinurilor cu monodoză, respectiv după șapte zile de la data administrării unei singure doze a vaccinurilor care se administrează cu doză dublă, în cazul persoanelor care au fost bolnave de coronavirus.

Începând cu data de 15.12.2021, pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani pentru care au trecut mai mult de șase luni de la data administrării dozei de rapel și pentru persoanele vaccinate cu vaccinul administrat în monodoză care au cel puțin o lună de la data administrării acesteia, valabilitatea dovezii vaccinării este condiționată de administrarea unei doze suplimentare.

Prezentarea pașaportului sanitar este obligatorie pentru accesul în restaurante, baruri, terase, saloane profesionale, săli de conferință, instituții sanitare pentru consultații programate cu excepția urgențelor, magazinele și centrele comerciale cu o suprafață mai mare de 20.000 mp în funcție de decizia prefectului, piețele de Crăciun, hoteluri, pensiuni, campinguri,

Din vara anului 2021, în Italia deținerea unui pașaport verde care să ateste vaccinarea, testarea sau trecerea prin boală a devenit obligatorie pentru accesul în restaurante, muzee, săli de spectacole, etc. iar începând cu data de 15.10.2021 și pentru accesul la locul de muncă, indiferent de domeniul public sau privat.

Încălcarea reglementării de mai sus poate duce și la aplicarea de amenzi de până la 1.500 de euro.

Italia a devenit, astfel, prima țară din lume care a introdus obligativitatea prezentării certificatului verde la locul de muncă.

Austria a clasificat regulile de combatere a creșterii cazurilor de coronavirus în patru tipuri, respectiv 3G (vaccinare, recuperare sau test), 2,5G (vaccinare, recuperare sau test PCR), 2G (vaccinare sau recuperare) și 1G (vaccinare)[2].

După ce inițial Austria a condiționat accesul la multe activități de deținerea unui permis 3G, în noiembrie 2021, statul respectiv a instituit carantină generală pentru toate persoanele.

Acest lockdown național se ridică începând cu data de 12.12.2021, ulterior, accesul în spații publice precum baruri, restaurante, hoteluri, saloane, cluburi, săli de sport, instituții culturale, piețe de Crăciun, etc. urmând să se realizeze pe baza unui permis 2G[3] iar accesul la locurile de muncă pe baza permisului 3G.

În plus, începând cu februarie 2022, Austria intenționează să introducă vaccinarea anti-COVID obligatorie.

În România, prin Hotărârea C.N.S.U. nr. 1090/2021, s-a condiționat accesul în locuri publice precum restaurante, baruri, cluburi, instituții culturale, magazine neesențiale, etc de dovada vaccinării complete sau a trecerii prin boală, în instituțiile publice existând și alternativa prezentării unui test PCR nu mai vechi de 72 de ore sau a unui test antigen nu mai vechi de 48 de ore.

În prezent, se discută introducerea obligativității prezentării dovezii vaccinării/testării/trecerii prin boală la locul de muncă atât în domeniul public cât și în domeniul privat.

Cel mai recent proiect de lege în acest sens prevede introducerea unui certificat aplicabil în funcție de evoluția situației pandemice și care să poată fi emis în mai multe situații, respectiv, efectuarea schemei complete de vaccinare, efectuarea primei doze de vaccin (valabil temporar până la data rapelului), trecerea prin boală, efectuarea unui test PCR sau a unui test antigen.

Comparând toate măsurile mai sus expuse cu conținutul Regulamentului (UE) 2021/953, constatăm fără niciun dubiu, că acestea exced scopului urmărit de actul normativ citat, creându-se premisele afectării unor drepturi și libertăți fundamentale.

Astfel, după cum am mai arătat pe parcursul prezentei, scopul principal al introducerii certificatului digital COVID este reprezentat de facilitarea liberei circulații în spațiul intracomunitar, pe durata pandemiei de coronavirus.

Deși finalitatea introducerii unui astfel de certificat a fost clar limitată de către legislativul comunitar la mobilitatea persoanelor în spațiul Uniunii Europene, multe state membre au implementat acest act în plan intern sub forma unor permise/pașapoarte sanitare solicitate pentru desfășurarea majorității activităților socio-economice și, mai nou, chiar și la locul de muncă.

Or atât timp cât Regulamentul (UE) 2021/953 stabilește în mod imperativ că regulile introduse nu pot încuraja instituirea de restricții suplimentare privind dreptul la muncă și alte drepturi fundamentale și nu pot crea discriminări, reținem că modalitatea în care majoritatea statelor europene au înțeles să aplice certificatul verde în plan intern excede scopului urmărit prin actul normativ menționat și contravine celor statuate de legiuitorul comunitar.

Acestea fiind zise, reținem că certificatul digital privind COVID trebuie să rămână doar un instrument care să faciliteze deplasarea persoanelor în spațiul comunitar pe durata pandemiei de COVID, care să ajute la combaterea creșterii cazurilor de coronavirus și la evitarea de restricții suplimentare și în nici într-un caz să devină un mijloc de sancționare sau de condiționare în vederea exercitării unor drepturi și libertăți fundamentale.


[1] Disponibil aici
[2] Disponibil aici
[3] Disponibil aici


Avocat Andreea Dumitrescu

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.