Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Excepție de neconstituţionalitate respinsă ref. caracterul confidenţial al anumitor documente în cadrul procedurii administrativ-jurisdicţionale desfăşurate în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
15.12.2021 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Achiziții publice, Drept constitutional, Monitorul Oficial al României
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1184 din 14 decembrie 2021 a fost publicată Decizia nr. 610/2021 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de instanţa de judecată din oficiu într-o cauză având ca obiect anularea unei decizii a autorităţii contractante din cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achiziţie publică.

În opinia autoarei excepției, prevederile criticate sunt neclare în ceea ce priveşte condiţiile care trebuie îndeplinite de un document pentru a fi declarat confidenţial şi nu se reglementează condiţiile legale prin care adversarul procesual al deţinătorului de documente confidenţiale îşi poate exercita dreptul la apărare cu privire la aceste documente.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispoziţiile art. 19 din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, care au următorul cuprins:

(1) La cerere, părţile cauzei au acces la documentele dosarului constituit la Consiliu, în aceleaşi condiţii în care se realizează accesul la dosarele constituite la instanţele de judecată potrivit prevederilor Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare, cu excepţia documentelor pe care operatorii economici le declară ca fiind confidenţiale, întrucât cuprind, fără a se limita la acestea, secrete tehnice şi/sau comerciale, stabilite conform legii, iar dezvăluirea acestora ar prejudicia interesele legitime ale operatorilor economici, în special în ceea ce priveşte secretul comercial şi proprietatea intelectuală. Caracterul confidenţial trebuie demonstrat prin orice mijloace de probă.

(2) Accesul la documentele dosarului constituit la Consiliu potrivit alin. (1) nu este condiţionat de accesul la documentele aflate la autoritatea contractantă potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice sau legislaţiei privind achiziţiile sectoriale ori legislaţiei privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.

(3) În sensul alin. (1), documentele sunt marcate sau indicate de către ofertanţi, în mod explicit şi vizibil, ca fiind confidenţiale. Consultarea documentelor confidenţiale din oferte este permisă numai cu acordul scris al respectivilor ofertanţi.

Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea  observă că textul criticat se referă, în esenţă, la caracterul confidenţial al anumitor documente în cadrul procedurii administrativ-jurisdicţionale desfăşurate în faţa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, precum şi la accesul părţilor cauzei la astfel de documente. Referitor la critica de neconstituţionalitate din perspectiva încălcării dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, Curtea constată că aceasta nu poate fi reţinută. Astfel, legiuitorul infraconstituţional a reglementat regula accesului părţilor cauzei la documentele dosarului constituit la Consiliu, precum şi excepţia, care trebuie să întrunească următoarele condiţii cumulative: (i) documentele operatorilor economici la care se doreşte accesul să fie declarate de aceştia confidenţiale, întrucât cuprind, fără a se limita la acestea, secrete tehnice şi/sau comerciale, stabilite conform legii; (ii) caracterul confidenţial al respectivelor documente să fie demonstrat prin orice mijloace de probă; (iii) dezvăluirea respectivelor documente ar prejudicia interesele legitime ale operatorilor economici, în special în ceea ce priveşte secretul comercial şi proprietatea intelectuală.

În cazul de faţă, prin raportare la jurisprudenţa invocată, această cerinţă minimală, aplicabilă tuturor destinatarilor legii, este îndeplinită prin exemplificarea domeniilor în care documente ale ofertanţilor economici pot fi declarate drept confidenţiale, ele referindu-se la secrete tehnice şi/sau comerciale ori la proprietatea intelectuală. Astfel, textul criticat utilizează noţiuni generale, dar într-un context care face uşor de interpretat şi de aplicat aceste noţiuni. Este evident că o enumerare a situaţiilor care impun confidenţialitatea documentelor ofertanţilor nu poate fi una exhaustivă, precum şi că legiuitorul a avut în vedere acest aspect, prin folosirea sintagmei „fără a se limita la acestea”. Totodată, Curtea observă că, având în vedere conţinutul tehnic al textului despre care este vorba, domeniul specializat pe care îl acoperă, numărul mare şi calitatea de profesionist a destinatarilor săi, textul criticat apare ca fiind previzibil sub aspectul aplicării sale.

De altfel, Curtea constată că se impune ca autorităţile contractante, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi instanţele de judecată să nu divulge informaţii referitoare la procedurile de atribuire a contractelor publice al căror conţinut ar putea denatura concurenţa, fie în cadrul unei proceduri de atribuire în curs, fie în cadrul unor proceduri de atribuire ulterioare. Este necesar ca operatorii economici să poată comunica autorităţilor contractante sau jurisdicţionale orice informaţii utile în cadrul procedurii de atribuire sau de control jurisdicţional al acesteia, fără a se teme că aceste autorităţi vor comunica informaţii a căror divulgare i-ar putea prejudicia pe respectivii operatori. Secretul tehnic, comercial, profesional, bancar, fiscal şi de orice natură trasează o linie de demarcaţie între drepturile deţinătorului şi cele ale concurenţilor săi, iar autoritatea contractantă şi instanţele de judecată sunt datoare să apere secretul care le-a fost încredinţat şi să garanteze securitatea datelor în faţa terţilor interesaţi să profite de ele. Mai mult, pe cale jurisprudenţială, instanţele de la nivelul Uniunii Europene au stabilit că, în ceea ce priveşte achiziţiile publice, există o prezumţie generală potrivit căreia accesul la oferte aduce, în principiu, atingere protecţiei intereselor comerciale ale ofertanţilor economici, prezumţie care poate fi răsturnată dacă există un interes public superior care să justifice divulgarea.

Curtea reţine că textul criticat nu aduce atingere dreptului persoanei care se consideră vătămată, în înţelesul Legii nr. 101/2016, să se adreseze instanţei de judecată, în condiţiile în care este nemulţumită de decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Din contră, această posibilitate este reglementată distinct într-un întreg capitol al Legii nr. 101/2016. Mai mult, Curtea subliniază că procedura administrativ-jurisdicţională are caracter facultativ şi nimic nu împiedică persoana vătămată să se adreseze direct instanţei de judecată.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
– Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate invocată.

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti