Consiliul Concurenței recomandă Parlamentului și Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea Programelor de transport,
27.12.2021 | JURIDICE.ro

Luni, 27 decembrie 2021, Consiliul Concurenței a informat că a decis, în urma unei investigații, că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurențială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse și/sau trasee, potrivit unui comunicat.
Consiliului Concurenței a constatat că nivelul tarifului/prețului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului județean, cât și în cazul celui interjudețean, deși au fost acordate drepturi exclusive. Astfel, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul județean/interjudețean de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenți în piață.
În acest fel, operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiționat) și la un preț posibil mai mic au fost împiedicați să intre pe piață.
De asemenea, Consiliul Concurenței a decis că valabilitatea Programului de transport interjudețean, precum și a licențelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii mai mult de sfârșitul lunii iunie 2023 deoarece încalcă legislația în domeniul concurenței, blocând accesul pe piață a unor noi operatori de transport. Prin prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu se consolidează poziția dominată a operatorilor existenți în piață, poziție dată de exclusivitatea deținută de aceștia pe cursele/traseele operate. Practic, prin prelungirea licențelor de traseu, operatorii nu au fost motivați să investească în dotarea cu vehicule noi.
Autoritatea de concurență solicită MTI să finalizeze, în maxim 15 luni, noua procedură de atribuire a serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel interjudețean:
– fie prin mijloace concurențiale, conform dispozițiilor legislației în domeniul achizițiilor publice;
– fie prin deschiderea completă a pieței transportului interjudețean, în sensul acordării licențelor de traseu tuturor solicitanților care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie și care, totodată, respectă condițiile și graficul de circulație stabilite de autoritate, fără a fi acordate exclusivități pe trasee și/sau curse.
În urma investigației, Consiliul Concurenței recomandă Parlamentului și Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea Programelor de transport, indiferent dacă acestea sunt județene sau interjudețene. Totodată, orice modificare a legislației în domeniul transporturilor trebuie să prevadă expres faptul că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean de persoane prin curse regulate va constitui criteriul principal de atribuire concurențială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse și/sau trasee.
Investigația Consiliului Concurenței a fost declanșată, din oficiu, ca urmare a refuzului Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) și MTI de a respecta avizul negativ transmis de autoritatea de concurență cu privire la Proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi funcţionarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean și punerea acestuia în practică prin publicarea în Monitorul Oficial.