« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti

Obiecție de neconstituţionalitate admisă ref. desemnarea conducerii Societăţii Române de Radiodifuziune, respectiv a Societăţii Române de Televiziune
06.01.2022 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust
DPO Lives
Secţiuni: CCR, Drept constitutional, Jurisprudență, Media & Publicitate, Monitorul Oficial al României, Telecom | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 14 din 5 ianuarie 2022 a fost publicată Decizia nr. 842/2021 referitoare la admiterea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2021 pentru completarea art. 46 al Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune.

Obiecția de neconstituționalitate a fost ridicată de un număr de 47 de senatori şi 109 deputaţi aparţinând Partidului Social Democrat, în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

În opinia autorilor obiecției, dispoziţiile criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (5), ale art. 31 alin. (5), ale art. 61 alin. (1), ale art. 75, precum şi ale art. 147 alin. (4) din Constituţie. În considerarea principiilor loialităţii constituţionale şi ale statului de drept, autorii sesizării susţin că Parlamentul ar fi trebuit să îşi conformeze conduita adoptând un comportament constituţional în conformitate cu obligaţiile stabilite în cele două decizii ale Curţii Constituţionale.

Actul de sesizare are ca obiect al criticilor de neconstituţionalitate Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2021 pentru completarea art. 46 al Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, care prevede:

Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89 din 19 august 2021 pentru completarea art. 46 al Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 20 august 2021, cu următoarea modificare:

– La articolul unic, alineatul (10) va avea următorul cuprins:

«(10) În cazul în care desemnarea conducerii Societăţii Române de Radiodifuziune, respectiv a Societăţii Române de Televiziune nu este realizată până la data la care mandatul directorului general interimar numit în condiţiile prevăzute la alin. (8) încetează ca urmare a ajungerii la termen în timpul vacanţei parlamentare, în lipsa convocării în acest scop a Parlamentului în sesiune extraordinară, mandatul directorului general interimar se prelungeşte de drept până la numirea Consiliului de administraţie în condiţiile legii.»

Examinând obiecția de neconstituționalitate, Curtea observă că raţiunea adoptării acestui act normativ a fost aceea a instituirii unui cadru legal aplicabil în situaţia obiectivă în care, la ajungerea la termen a mandatului de 60 de zile al directorului general interimar numit de către birourile permanente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor, nu au fost efectuate demersurile necesare pentru numirea conducerii SRR şi SRTV. Este evident că legiuitorul are nu numai dreptul, dar chiar obligaţia de a reglementa aceste situaţii în scopul asigurării continuităţii în activitatea de conducere a celor două servicii publice naţionale.

Legiuitorul delegat a prevăzut posibilitatea prelungirii de drept a mandatului directorului general interimar, dar a limitat expres această prelungire sub două aspecte: (i) pe de o parte, a instituit o perioadă a prelungirii de 45 de zile, reglementând posibilitatea acordării a maximum două perioade succesive, şi (ii) pe de altă parte, a stabilit o dată-limită a prelungirii, stabilind că aceasta operează până la numirea consiliului de administraţie, dar, având în vedere că ipoteza de incidenţă a normei vizează exclusiv situaţia în care ajungerea la termen a mandatului directorului general interimar se realizează în timpul vacanţei parlamentare, legiuitorul a prevăzut că data-limită a prelungirii mandatului nu poate depăşi cu mai mult de 30 de zile prima zi a următoarei sesiuni ordinare a Parlamentului. Cu alte cuvinte, în mod judicios, legiuitorul delegat a prevăzut posibilitatea prelungirii mandatelor directorilor generali interimari ai celor două servicii publice de radio şi televiziune stabilite prin hotărâre a birourilor permanente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor doar pe perioada vacanţei parlamentare, Parlamentul fiind obligat ca, în termen de cel mult 30 de zile de la prima zi a următoarei sesiuni ordinare, să numească, prin votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, în şedinţa comună a celor două Camere, membrii Consiliului de administraţie al SRR, respectiv al SRTV, în temeiul art. 19 din Legea nr. 41/1994.

Parlamentul, în procedura de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2021, a modificat însă dispoziţia legală, eliminând soluţia legislativă care limita expres durata prelungirii de drept a mandatului directorului general interimar şi înlocuind-o cu soluţia legislativă care prevede prelungirea de drept a mandatului până la numirea consiliului de administraţie în condiţiile legii. Astfel, ca efect al acestor dispoziţii, se instituie posibilitatea exercitării unor atribuţii aferente funcţiei de conducere pe o perioadă nedeterminată, de către o persoană al cărei mandat legal interimar a expirat. Totodată, Curtea observă că legea nu prevede termene concrete în care Parlamentul trebuie să se încadreze în desfăşurarea procedurilor legale de numire a consiliilor de administraţie şi a directorilor generali ai SRR şi SRTV.

Prin urmare, modificarea soluţiei legislative în vigoare, prevăzută de dispoziţiile articolului unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2021 cu referire la art. 46 alin. (10) din Legea nr. 41/1994, prin legea de aprobare a ordonanţei de urgenţă, care consacră prelungirea de drept a mandatului directorului general interimar al SRR sau SRTV până la numirea consiliului de administraţie în condiţiile legii, contravine atât art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală, cât şi principiului constituţional al legalităţii prevăzut de art. 1 alin. (5), potrivit căruia „În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie”.

Având în vedere că soluţia legislativă constatată ca fiind neconstituţională constituie unicul articol al legii prin care se aprobă cu această modificare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2021, Curtea reţine că viciul de neconstituţionalitate afectează de fapt întregul act normativ supus controlului.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
Admite obiecția de neconstituționalitate invocată.

Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.