Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

Noi reglementări aplicabile contractelor de vânzare de bunuri și contractelor de furnizare de conținut digital și de servicii digitale – considerații generale
12.01.2022 | Andra GHEORGHE, Mădălina ARCANA

Secţiuni: Cyberlaw, Drept civil, Dreptul Uniunii Europene, Lege 9, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Andra Gheorghe

Andra Gheorghe

Mădălina Arcană

Mădălina Arcana

Ca parte a Strategiei privind Piața Unică Digitală stabilită la nivelul UE, în ultimele zile ale anului 2021, guvernul român a adoptate două acte normative importante în domeniul protecției consumatorilor care transpun Directivele europene corespunzătoare, și anume:

• Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri (“OUG nr. 140/2021”), care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1245/31.12.2021 și a intrat în vigoare în data de 1 ianuarie 2022;

• Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 141/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conţinut digital şi de servicii digitale (“OUG nr. 141/2021”) care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1248/30.12.2021 și va intra în vigoare în data de 9 ianuarie 2022.

Cele două acte normative sus-menționate privesc în principal raporturile contractuale dintre comercianți și consumatori, obiectivul fiind de asigurare a unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și securitate juridică sporită în contextul actualei evoluții tehnologice.

(1) Obiectivul și scopul noilor reglementări

OUG nr. 140/2021 și OUG nr. 140/2021 se completează reciproc și nu se suprapun în ceea ce privește domeniul fiecăruia de aplicare. Astfel:

a) OUG nr. 140/2021 se aplică contractelor de vânzare încheiate între vânzători și consumatori pentru orice categorii de bunuri mobile, inclusiv apă, gaz și energie electrică, atunci când sunt puse în vânzare în volum limitat sau în cantitate fixă, dar și oricăror bunuri care încorporează un conținut digital sau un serviciu digital sau este interconectat cu acestea, astfel încât, în absența respectivului conținut digital sau serviciu digital, bunul nu și-ar putea îndeplini funcțiile (așa numitele „bunuri cu elemente digitale”).

b) OUG nr. 141/2021 se va aplica acelor contracte în care comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze consumatorului conţinut digital (i.e. programe de calculator) sau un serviciu digital (i.e. social media), iar în schimb consumatorul (i) plăteşte sau se angajează să plătească un preţ sau (ii) cu anumite excepții, furnizează sau se angajează să furnizeze comerciantului date cu caracter personal. Cerințele OUG 141/2021 se vor aplica inclusiv oricărui suport material, cum ar fi DVD-uri, CD-uri, stick-uri de memorie USB, cu condiția ca acesta să servească exclusiv ca suport al conținutului digital.

(2) Principalele aspecte reglementate

Deși diferite în ceea ce privește sfera lor de aplicare, cu unele particularități, cele două acte normative stabilesc norme similare aplicabile contractelor de vânzare de bunuri, respectiv de furnizare de conținut și servicii digitale, acestea privind, în special aspecte legate de:

a) Conformitatea bunurilor, respectiv a conținutului digital sau a serviciului digital cu contractul. Pentru a se stabili conformitatea cu contractele încheiate cu consumatorii, cele două ordonanțe impun ca bunurile, respectiv conținutul sau serviciile digitale care fac obiectul acestora să respecte unele cerințe obiective și subiective de conformitate, aceste cerințe fiind în mod detaliat prezentate și având un conținut aproape identic.

b) Răspunderea contractuală a vânzătorului, respectiv a comerciantului. Având în vedere situațiile diferite în care se impune aplicabilitatea celor două ordonanțe, sunt necesare anumite diferențieri între:

Răspunderea vânzătorului în cadrul contractelor de vânzare de bunuri. Conform OUG nr. 140/2021, vânzătorul răspunde faţă de consumator pentru orice neconformitate care există în momentul livrării bunurilor (inclusiv a bunurilor cu elemente digitale) şi care este constatată în termen de doi ani de la data livrării. Ca o particularitate, în cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conţinut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată (i) în termen de doi ani de la momentul livrării bunurilor cu elemente digitale (pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani), respectiv (ii) în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani. În plus, vânzătorul va răspunde pentru orice astfel de neconformitate pe întreaga perioadă în care conținutul sau serviciul digital trebuie să fie furnizat, în cazul în care contractul prevede furnizarea continuă pentru o perioadă de peste cinci ani.

Nerespectarea prevederilor legate de răspunderea vânzătorului se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei.

Răspunderea comerciantului în cadrul contractelor de furnizare de conținut digital sau servicii digitale. Comerciantul va răspunde pentru orice neconformitate care există la momentul furnizării şi care este constatată în termen de cinci ani începând cu data furnizării, în cazul contractelor care prevăd un singur act de furnizare sau o serie de acte de furnizare individuale. În plus, atunci când contractul prevede furnizarea continuă pe parcursul unei anumite perioade, comerciantul răspunde pentru orice neconformitate care are loc sau este constatată în termenul în care conţinutul digital sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului.

Nerespectarea prevederilor legate de răspunderea comerciantului se sancționează cu amendă de la cu amendă de la 10.000 lei la 40.000 lei.

c) Măsuri corective în caz de neconformitate. Atât OUG nr. 140/2021, cât și OUG nr. 141/2021 prevăd anumite condiții specifice în care consumatorii vor avea dreptul la aducerea în conformitate a bunurilor, respectiv a conţinutului digital sau a serviciului digital, precum și, în cazul în care asemenea neconformități persistă, la o reducere proporţională a preţului sau la încetarea contractului. În mod particular, OUG 141/2021 detaliază obligațiile impuse comercianților și consumatorilor în cazul în care se impune încetarea contractului, precum obligația comerciantului de a se abţine, cu anumite excepții, de la utilizarea oricărui alt conţinut în afara datelor cu caracter personal care au fost furnizate sau create de consumator prin utilizarea conţinutului digital sau a serviciului digital furnizat, precum și obligația consumatorului de a returna, dacă este cazul și la cererea comerciantului, suportul material pe care a fost furnizat conținutul digital.

d) Aspecte specifice reglementate în OUG 141/2021 – modificarea conținutului sau a serviciului digital. OUG nr. 141/2021 permite comercianților să modifice în mod semnificativ conținutul sau serviciul digital obiect al unui contract de furnizare încheiat cu consumatorii, însă doar dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiții: (i) contractul trebuie să permită, dar și să justifice o astfel de modificare, (ii) lipsa oricăror costuri suplimentare, (iii) informarea adecvată și prealabilă a consumatorilor în legătură cu realizarea modificărilor, și, inclusiv, în legătură cu dreptul acestora de a înceta contractul dacă modificarea are un impact negativ semnificativ asupra accesului consumatorului la conţinutul digital sau la serviciul digital sau asupra utilizării acestuia de către consumator.

(3) Caracter imperativ

Participanții la piață nu vor putea introduce clauze în contractele de vânzare de bunuri, respectiv de furnizare de conținut sau servicii digitale care ar exclude în orice fel aplicarea dispoziţiilor OUG 140/2021 și OUG 141/2021, care ar deroga de la acestea sau ar modifica efectele. Acestora le rămâne însă posibilitatea de a oferi consumatorilor condiţii contractuale care depăşesc nivelul de protecţie asigurat prin aceste acte normative.

Andra Gheorghe, Senior Associate BONDOC & ASOCIAȚII
Mădălina Arcana, Associate BONDOC & ASOCIAȚII

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti