Secţiuni » Articole » Opinii
OpiniiPovestim cărţiImaginarul dreptului
Condiţii de publicare

Dreptul persoanelor încarcerate de a efectua apeluri telefonice. Aspecte mai puțin cunoscute (II)
13.01.2022 | Zsolt ERLI

Secţiuni: Opinii, Selected, Sistemul judiciar
JURIDICE - In Law We Trust
Zsolt Erli

Zsolt Erli

« Partea I

Aspecte introductive

Orice persoană care a fost contactată telefonic de către un deținut, dintr-o închisoare din România, începând cu anul 2018 cunoaște faptul că, anterior convorbirii se redă un mesaj audio având conținutul “Acest apel poate fi nesigur, nu furnizați date și informații persoanelor a căror identitate nu o cunoașteți”.

Prezentul articol își propune să prezinte modul în care Administrația Națională a Penitenciarelor a înțeles să își exercite competența precum și considerentele luării acestei măsuri.

Cadrul legislativ

În Monitorul Oficial nr. 190 din 17 martie a fost publicată Decizia directorului general nr. 463/2017 privind aprobarea Procedurii de selecție a operatorilor serviciilor de telefonie necesare exercitării dreptului deținuților la convorbiri telefonice, categoriile de servicii de telefonie și condițiile de furnizare a acestora.

Decizia a fost emisă având în vedere prevederile art. 65 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal cu modificările și completările ulterioare și dispozițiile art. 133 alin (4) din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 157/2016, modificată și completată și Hotărârea Guvernului nr. 593/2016.

Ulterior, Decizia directorului general nr. 463/2017 privind aprobarea Procedurii de selecție a operatorilor serviciilor de telefonie necesare exercitării dreptului deținuților la convorbiri telefonice a fost modificată și completată prin Decizia directorului general nr. 383/2018, publicată în Monitorul Oficial nr. 253 din 22 martie 2018.

În cursul aceluiași an, ANP a constatat că se impun “mici corecții” pentru punerea în practică a prevederilor actului normativ mai sus amintit. Concret, Direcția Tehnologia Informației și Comunicații precum și Direcția Siguranța Deținerii și Regim Penitenciar “au apreciat drept necesară introducerea, la inițierea convorbirii telefonice, a unui mesaj cu conținutul :<<Acest apel este efectuat din penitenciar!>>, având în vedere o serie de practici ale unora dintre persoanele private de libertate care au comis infracțiuni de înșelăciune și faptul că Administrația Națională a Penitenciarelor este direct răspunzătoare de faptele persoanelor pe care le custodiază”[1].

Aici și înainte de a continua se impun scurte precizări. Administrația Națională a Penitenciarelor nu custodiază persoane private de libertate și nu a făcut-o vreodată. Penitenciarele sunt cele care realizează acest demers, fiind persoane juridice de drept public. În acest sens îmi este greu să îmi imaginez o răspundere directă a Administrației Naționale a Penitenciarelor privind faptele deținuților.

Chiar și așa, în cadrul Referatului de aprobare a actului normativ, ANP a exprimat: “mesajul inserat ar trebui să folosească drept măsură proactivă, în primul rând, Administrației Naționale a Penitenciarelor în scopul îndeplinirii obligațiilor ce-i revin prin HG nr. 756/2016  pentru organizarea, funcționarea și atribuțiile Administrației Naționale a Penitenciarelor și pentru modificarea HG nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției. Mesajul trebuie să fie neechivoc cu privire la sursa apelului și suficient de relevant astfel încât destinatarul apelului efectuat de la un terminal telefonic instalat într-o unitate penitenciară să fie informat. Nu există impedimente de natură tehnologică cu privire la posibilitatea înserării mesajului.”

În vedera elaborării proiectului de decizie, la nivelul ANP s-a constituit un grup de lucru.

În temeiul art. 20 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, cu modificările și completările ulterioare, grupul de lucru constituit a solicitat diverse puncte de vedere.

Prezintă relevanță răspunsul formulat de Direcția Prevenirea Criminalității și a Terorismului în sensul că “în ceea ce privește săvârșirea infracțiunilor de înșelăciune din mediul penitenciar la nivelul acestei structuri nu sunt date care să releve că acest tip de infracțiuni au fost săvârșite prin intermediul telefoanelor fixe instalate în unitățile din sistemul administrației penitenciare.[2]

Conștientă fiind de sensibilitatea subiectului, Direcția Contencios și Elaborare Acte Normative a apreciat incidența unei serii de acte normative: art. 8 alin. (2) din Convenție, art. 26 din Constituția României ori art. 71 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil. Această Direcție a transmis că mesajele tip voce inserate în conținutul convorbirilor telefonice trebuie să aibă un  caracter neutru care să nu fie de natură a scoate în evidență locul de unde se efectuează apelul  telefonic dar care să poată atrage atenția asupra eventualelor riscuri la care se expune  interlocutorul în cazul în care nu s-ar asigura că identitatea celui care a inițiat apelul este cea  reală.

Într-un final, grupul de lucru a renunțat la mesajul inițial propus și anume: “Acest apel este efectuat din penitenciar” (spre nemulțumirea Direcției Siguranță Deținerii și Regim Penitenciar) și a elaborat un mesaj cu un conținut diferit, respectiv “Acest apel este nesigur, nu furnizați date și alte informații persoanelor a căror identitate nu o cunoașteți”.

Proiectul final a fost transmis spre consultare unităților penitenciare subordonate precum și judecătorilor de supraveghere a privării de libertate.

În termenul dispozițiilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparență decizională în  administrația publică, proiectul a fost propus dezbaterii publice fiind publicat la data de 06.07.2018 pe pagina web a ANP.

Actul normativ în cauză (Decizia nr. 593 a directorului general ANP) a fost emis la data  de 04.09.2018.

Concluzii

Măsura descrisă supra pare arbitrară. Nu urmărește niciun scop legitim și, cu siguranță, nu este necesară într-o societate democratică.

Nu există nicio legătură între posturile telefonice instalate în penitenciare și infracțiunile de înșelăciune de tipul “flanco” sau “accidentul” comise din pușcării. Iar Administrația Națională  Penitenciarelor cunoaște prea bine acest aspect.

În perioada 2019-2020, la nivelul sistemului penitenciar, au fost descoperite 2374 de telefoane mobile[3]. La acestea se adaugă și cele rămase nedescoperite. Aici se impun măsuri ferme. Însă, la fel, răspunderea directă revine unităților penitenciare și, terțiar, Administrației Naționale a Penitenciarelor.


[1] Referat de aprobare din 04.09.2018 a Deciziei directorului general al Administrației  Naționale a Penitenciarelor pentru modificarea și completarea Procedurii de selecție a  operatorilor serviciilor de telefonie necesare exercitării dreptului deținuților la convorbiri  telefonice, categoriile de servicii de telefonie și condițiile de furnizare a acestora, aprobată prin  Decizia directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor nr. 463/2017, cu  modificările și completările ulterioare. (nepublicat)
[2] Ibidem
[3] Raportul anual de activitate 2020 – Administrației Naționale a Penitenciarelor, publicat pe  site-ul www.anp.gov.ro


Student Zsolt Erli, Facultatea de Drept a Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca
În executarea unei pedepse privative de libertate de 30 de ani, pentru infracțiuni de evaziune fiscală și înșelăciune, încarcerat în Penitenciarul Oradea

« Partea I

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti