« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Obiecție de neconstituţionalitate respinsă ref. unele dispoziții din Legea privind completarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. UPDATE: Publicare în Monitorul Oficial
20.01.2022 | JURIDICE.ro

Drept Timisoara
Secţiuni: Anunțuri, CCR, CJUE, Drept constitutional, Jurisprudență | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 59 din 19 ianuarie 2022 a fost publicată Decizia nr. 16/2022 asupra obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 241 alin. (5), introduse prin art. I pct. 2 din Legea privind completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Obiecția de neconstituționalitate a fost formulată de Guvernul României, în temeiul art. 146 lit. a) teza întâi din Constituţie.

În opinia autorului obiecției, în ceea ce priveşte soluţia normativă preconizată la art. I pct. 2 alin. (5), în vederea respectării principiului ierarhiei actelor normative, în conformitate cu dispoziţiile art. 4 din Legea nr. 24/2000 şi ale art. 1 alin. (5) din Constituţie, este necesar ca normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto în domeniul conducerii auto defensive, cele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto, precum şi procedura de examinare şi formare în acest domeniu să fie reglementate prin hotărâre a Guvernului, iar nu prin ordin al ministrului.

Obiectul sesizării îl constituie soluţia legislativă consacrată de dispoziţiile art. 241 alin. (5), introduse prin art. I pct. 2 din Legea privind completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, având următorul cuprins:

„Normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto în domeniul conducerii auto defensive, normele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto în domeniul conducerii auto defensive, precum şi procedura de examinare şi formare în domeniul conducerii auto defensive se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

Examinând obiecția de neconstituționalitate, Curtea observă, analizând textele constituționale invocate, că acestea reglementează obligaţia respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor şi, respectiv, regimul juridic al hotărârilor de Guvern, fără a statua în privinţa regimului juridic al altor acte de punere în executare a legilor ori a vreunei ierarhii obligatorii în acest sens. Or, consacrarea constituţională a regimului juridic al hotărârilor de Guvern, circumscrise exclusiv organizării executării legilor, nu exclude existenţa, în sistemul normativ, a altor acte adoptate de autorităţile publice prin care să se realizeze acelaşi obiectiv.

Ordinele ministrului constituie o astfel de categorie de acte, al căror regim juridic este stabilit de art. 57 – Actele miniştrilor din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019.

Apartenenţa ordinelor miniştrilor la categoria actelor de executare a legilor este stabilită expres de dispoziţiile cuprinse în art. 77 – Actele date în executarea unui act normativ din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010.

Lecturând deopotrivă textele constituţionale şi legale invocate, se constată că niciunul dintre acestea nu stabileşte o ierarhie obligatorie a actelor de executare a legii, în sensul arătat în sesizare. Dimpotrivă, din cuprinsul art. 77 din Legea nr. 24/2000 rezultă, în mod evident, că ordinele miniştrilor pot fi date inclusiv în executarea legilor. Ca urmare, nu poate fi reţinută critica formulată de Guvern în sensul neconstituţionalităţii reglementării doar pentru că trimite, pentru punerea sa în executare, la ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii, iar nu la hotărârea Guvernului. Nu subzistă o obligaţie constituţională ca mai întâi organizarea legii să se realizeze prin hotărâre a Guvernului, iar numai în aplicarea hotărârii Guvernului şi condiţionat de existenţa acesteia, să se adopte ordine ale ministrului.

Desigur însă că ordinele miniştrilor emise în baza legii (întocmai ca hotărârile Guvernului) trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actul de bază pe care îl execută şi să nu conţină soluţii contrare acestuia. De asemenea, actele menţionate nu pot cuprinde norme juridice primare.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
– Respinge, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate.

***

Miercuri, 19 ianuarie 2022, Curtea Constituțională, în cadrul controlului legilor anterior promulgării, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de Guvernul României și a constatat că dispozițiile art. 24 ind. 1 alin. (5), introduse prin art. I pct. 2 din Legea privind completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice sunt constituționale, în raport cu criticile formulate, potrivit unui comunicat.

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.