« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Health & Pharma
CărţiProfesionişti
 

OUG nr. 129/2021, DPS și amenzile aplicate românilor
20.01.2022 | Iulia COSTINA

Drept Timisoara
Secţiuni: Articole, C. contravențional, Covid 19 Legal React, Cyberlaw, Dreptul sanatatii, Internațional, Lege 9, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
JURIDICE - In Law We Trust
Iulia Costina

Iulia Costina

Nou intrată în vigoare, OUG nr. 129/2021 publicată în M. Of. nr. 1190 din data de 15 decembrie 2021, privind implementarea formularului digital de intrare în România, a adus un val de amenzi aplicate incognito de către Direcțiile de Sănătate Publică cetățenilor români care au intrat în țară imediat după ce dispozițiile sancționatorii ale actului normativ au intrat în vigoare, respectiv după data de 25.12.2021.

Sancțiunile contravenționale constând în amendă în cuantum de 2000 lei până la 3000 lei sunt aplicate pentru omisiunea de a completa Formularul digital de intrare în România în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară.

Analizând dispozițiile actului normativ, potrivit art. 1: În vederea identificării contacţilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, persoanele au obligaţia de a completa Formularul digital de intrare în România, denumit în continuare formular.

Dispozițiile art. 4 alin. 1 din OUG nr. 129/2021 prevăd că: Nerespectarea de către persoana care intră pe teritoriul României a obligaţiei de a completa Formularul digital de intrare în România în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei.

Obligativitatea completării formularului digital de intrare în țară survine cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea în România și este sancționată fapta de a nu completa formularul în termen de 24 ore de la intrarea în țară. Potrivit dispozițiilor art. 2 alin. 4 din OUG nr. 129/2021: Formularul se completează individual, în format digital, de către fiecare persoană care intră pe teritoriul României în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1), iar pentru persoanele care se prezintă în punctele de trecere a frontierei fără să deţină un formular, acestora le revine obligativitatea de a completa formularul în maximum 24 de ore de la intrarea în ţară.

Analizând dispozițiile art. 2 alin. 2 din OUG nr. 129/2021 potrivit cărora: Ministerul Afacerilor Internelor, prin Poliţia de Frontieră Română, în punctele de trecere a frontierei verifică existenţa formularului prin citirea CNP/a numărului documentului de călătorie de pe actul de identitate/documentul de călătorie prezentat de persoana care doreşte să intre pe teritoriul României, prin integrarea serviciului prevăzut la art. 1 alin. (3) lit. b) în sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră Române şi transmiterea către SII-FDIR a datei şi orei intrării persoanei pe teritoriul României., înțelegem că la momentul prezentării la frontiera de stat, Poliția de Frontieră verifică existența (n.n.: sau inexistența) formularului în ceea ce privește cetățeanul care intenționează să intre în țară, pe baza CNP-ului sau a numărului documentului de călătorie de pe actul de identitate, rezultând, în mod logic, o obligație de informare a cetățenilor la intrarea în țară despre obligativitatea completării formularului în cazul în care poliția de frontieră constată că acesta nu este completat prin verificările efectuate în temeiul dispozițiilor art. 2 alin. 2 sau dacă constată că formularul este completat, permite intrarea în țară a cetățeanului.  Această obligație de informare este cu atât mai important a fi realizată în perioada imediat următoare intrării actului normativ în vigoare, tocmai pentru a aduce la cunoștința cetățenilor obligațiile care le survin la intrarea în țară. Dovada îndeplinirii acestei obligații trebuie să fie făcută de către cei care au această obligație de informare.

În contextul dat, respectiv faptul că dispoziția sancționatorie a intrat în vigoare în data de 25.12.2021, zi legală liberă, fiind prima zi de Crăciun, iar cetățenii amendați au intrat în țară în perioada 25-31.12.2021, faptul că la intrarea în țară cetățenii nu au fost informați cu privire la obligativitatea completării formularului sau în unele cazuri Sistemul informatic integrat Formular digital de intrare în România, denumit în continuare SII-FDIR., dadea erori, precum și pericolul social concret generat de încălcarea normei legale, aplicarea sancțiunii amenzii într-un cuantum atât de ridicat, respectiv 2000 lei, este vădit disproporționată. Procedeul juridic al individualizării sancțiunii ce urmează a fi aplicată contravenientului este inerent asigurării respectării principiului individualității și personalității sancțiunii aplicate, principii specifice materiei penale, căreia materia contravențională îi este asimilată conform jurisprudenței constante a Curții EDO, cât și a instanțelor române.

În acest sens, dispozițiile art. 21 alin. (3) din OG nr. 2/2001 prevăd criteriile de individualizare a sancțiunii contravenționale aplicate, criterii ce trebuie avute în vedere de agentul constatator cu ocazia aplicării sancțiunii, respectiv sancţiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ şi trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinându-se seama de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.

În fapt și în materie contravențională, aplicarea sancțiunii are loc în două etape, astfel într-o primă etapă, agentul constatator trebuie să opteze pentru una dintre cele trei tipuri de sancțiuni principale prevăzute de art. 5 din OG nr. 2/2001, amenda, avertismentul sau munca în folosul comunității, iar ulterior, să individualizeze în concret cuantumul sau durata sancțiunii principale aplicabile ținând cont de criteriile enumerate de art. 21 alin. (3). Agentul constatator NU a respectat criteriile prevăzute la art. 21 alin. 3 din OG nr. 2/2001.

Cele expuse anterior cu privire la procesul de individualizare a sancțiunilor sunt aplicabile în cazul tuturor contravențiilor, indiferent de actul normativ care le prevede și le sancționează, dispozițiile O.G. nr. 2/2001 având caracter de drept comun în materie, fiind astfel aplicabile și în cazul contravențiilor prevăzute și sancționate de OUG nr. 129/2021.

Avocat Iulia Costina, Baroul Sălaj

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.