« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

CJUE. C-328/20, Comisia/Austria. Potrivit avocatului general Richard de la Tour, indexarea alocației familiale și a avantajelor fiscale acordate de Austria lucrătorilor ai căror copii au reședința permanentă într-un alt stat membru este contrară dreptului Uniunii
20.01.2022 | JURIDICE.ro

Drept Timisoara
Secţiuni: CJUE, Dreptul securitatii sociale, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Internațional, Jurisprudență | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , ,
JURIDICE - In Law We Trust

În Austria, lucrătorii resortisanți ai altor state membre trebuie să poată beneficia de aceleași alocații și avantaje fiscale ca lucrătorii austrieci, indiferent de locul de reședință al copiilor lor, întrucât contribuie la finanțarea sistemului de securitate socială și a sistemului fiscal austriac la fel ca aceștia

De la 1 ianuarie 2019, Austria ajustează în cazul lucrătorilor ai căror copii au reședința permanentă într-un alt stat membru[1] cuantumul forfetar al alocației familiale și pe cel al diverselor avantaje fiscale[2], în sensul majorării sau al reducerii[3], în funcție de nivelul general al prețurilor din statul membru în cauză.

Comisia[4], întrucât a estimat că ajustarea și diferența de tratament rezultată astfel în principal în cazul lucrătorilor migranți în raport cu resortisanții naționali sunt contrare dreptului Uniunii, a formulat o acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor împotriva Austriei[5] în fața Curții de Justiție.

În Concluziile sale prezentate astăzi, avocatul general Jean Richard de La Tour propune Curții de Justiție să admită acțiunea formulată de Comisie și să constate că ajustarea alocației familiale, a creditului fiscal pentru copil aflat în întreținere, a bonusului familial „plus”, a creditului fiscal pentru gospodărie cu venit unic, a creditului fiscal pentru familie monoparentală și a creditului fiscal pentru pensie alimentară, pentru lucrătorii migranți ai căror copii au reședința permanentă într-un alt stat membru este contrară dreptului Uniunii.

Astfel, dreptul Uniunii[6] prevede în mod expres că prestațiile familiale, cum ar fi alocația familială și creditul fiscal pentru copil aflat în întreținere austriece, nu pot face obiectul unei reduceri sau al unei modificări în temeiul faptului că membrii familiei beneficiarului sunt rezidenți într-un alt stat membru. Stabilirea cuantumului acestor prestații în funcție de reședința membrilor de familie constituie o atingere adusă dreptului la liberă circulație conferit cetățenilor Uniunii.

În opinia avocatului general, nu este deci admisibil ca un stat membru să introducă în reglementarea sa o excepție de la principiul strictei echivalențe a cuantumului prestațiilor familiale, considerând că această cerință poate fi îndeplinită numai în termeni de valoare, în conformitate cu obiectivul urmărit de legiuitorul național, și anume cel de acoperire a cheltuielilor familiei.

În acest context, amintește că sistemul stabilit la nivelul Uniunii în ceea ce privește coordonarea sistemelor de securitate socială este bazat pe ideea generală potrivit căreia dacă un lucrător migrant plătește contribuții sociale și impozite într-un stat membru, trebuie să poată să beneficieze de aceleași alocații ca resortisanții naționali.

De altfel, constată că sumele în discuție sunt uniforme pe întregul teritoriu austriac, fără să se țină seama de variațiile legate de nivelul prețurilor din Austria[7] și că cheltuielile efective legate de nevoi precise ale copilului nu sunt luate în considerare.

În plus, avocatul general constată, în privința tuturor avantajelor și alocațiilor în cauză, că distincția efectuată în reglementarea austriacă în funcție de locul de reședință al copiilor îi afectează mai mult pe lucrătorii migranți și constituie o discriminare indirectă pe motiv de cetățenie care nu poate fi admisă decât dacă este justificată în mod obiectiv.

Or, Austria nu a invocat niciun motiv care să poată justifica această discriminare indirectă, așa încât aceasta este incompatibilă cu dreptul Uniunii[8].

Avocatul general subliniază în mod special că potrivit unui raport al Curții de Conturi austriece, motivul care ar putea pune în pericol echilibrul financiar al sistemului de securitate socială nu este plata prestațiilor către lucrătorii ai căror copii au reședința în afara Austriei, care reprezintă aproximativ 6 % din cheltuielile aferente prestațiilor familiale, ci lipsa unui control adecvat în ceea ce privește acordarea acestor prestații.


[1] Sau într-un alt stat parte la Acordul privind Spațiul Economic European (SEE) sau în Elveția.
[2] Este vorba despre creditul fiscal pentru copil aflat în întreținere, bonusul familial „plus”, creditul fiscal pentru gospodărie cu venit unic, creditul fiscal pentru familie monoparentală și creditul fiscal pentru pensie alimentară.
[3] Potrivit precizărilor Comisiei, coeficientul de ajustare pentru Republica Cehă, de 0,619, pentru Germania, de 0,974, pentru Italia, de 0,948, pentru Ungaria, de 0,562, pentru Slovenia, de 0,79 și pentru Slovacia, de 0,641. Numai în cazul Elveției și al Liechtensteinului ajustarea conduce la o sumă mai ridicată sau la aceeași sumă forfetară precum în Austria.
[4] Susținută de Republica Cehă, de Croația, Polonia, România, Slovenia, Slovacia și Autoritatea de Supraveghere AELS.
[5] Susținută de Danemarca și de Norvegia.
[6] Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială (JO 2004, L 166, p. 1, și rectificare în JO 2004, L 200, p. 1, Ediție specială 5/vol.07, p.82).
[7] Potrivit precizărilor Comisiei.
[8] Regulamentul (UE) nr.°492/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 aprilie 2011 privind libera circulație a lucrătorilor în cadrul Uniunii (JO 2011, L 141, p. 1).


:: Hotărârea

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.