« Secţiuni « Articole « RNSJOpiniiPovestim cărţi
Opinii

Despre dreptul de proprietate asupra altuia (sau pasiunea – cauză justificativă)
21.01.2022 | Călina JUGASTRU

JURIDICE - In Law We Trust
DPO Lives
Secţiuni: Opinii, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,
Călina Jugastru

Călina Jugastru

De ce „Ciuleandra”? Fărâmă de viață sau fărâmă de drept? Începutul și sfârșitul? Dansul vieții și al morții – Ciuleandra nu iartă pe nimeni. Dansul vieții – Ciuleandra adună tinerii, care dansează până își pierd mințile, fiecare flăcău, cu fata care-i place. Dansul morții – dansul obidiților înlănțuiți, în ultimele clipe, în fața plutonului de execuție. Personajul-instrument Puiu Faranga nu reușește să execute pașii de Ciuleandra, în timpul vieții. A jucat o singură dată – atunci când și-a ales soția. După moartea ei, dansul e irepetabil. Ca și viața. Ucigașul nu poate dansa fără Mădălina și nici nu poate trăi fără ea. De aceea alege să o urmeze în moarte. Legea talionului. Osânda Divină.

În ultimă instanță, un țel sau o aspirație greșită a declanșat totul. A fi stăpânul lucrurilor – asta nu e interzis, nici de lege, nici de morală; a fi stăpânul ființelor (umane) – nu este un „ideal” just. Mărturisirea din apropierea finalului este lămuritoare. Dacă ar fi să existe un drept de proprietate asupra persoanelor, finalul ar fi moartea. Moartea idealurilor, moartea speranțelor. O ființă apropriată de către altă persoană este o persoană moartă, chiar dacă respiră. Ce-ar rămâne în urmă? „Privirea goală și pustie” a celui care nu se regăsește în postura de obiect (al dreptului de proprietate). Ucigașul mărturisește, fără prea multe regrete: „Am înțeles că-mi va rămâne străină pentru totdeauna. Decât să fie a altuia, mai bine am sfărâmat-o”. „Niciodată n-am putut pătrunde dincolo de privirea ei, de zidul acela strălucitor și rece. Acest lucru, pe care n-am vrut să-l recunosc niciodată, mi-a declanșat violența”. Poți fi proprietar pe ceva ce nu posezi, chiar dacă dispui de toate atributele proprietății? Un drept de proprietate (al cărui titular ești), dar nu îl poți exercita.

Drama filmului nu este decât reflexul realității. Realitatea socială este cea care a permis ipostaza de ființă umană despuiată de voință, de personalitate, fără trecut, prezent și viitor. Care este urmarea aservirii unei persoane? Una singură – trecerea în neființă a sufletului. Cu toate bogățiile lumii la picioare, Mădălina trăiește o viață care nu îi mai aparține. Dezrădăcinată, aflată pe un drum cu sens unic, nu își găsește echilibrul – așa cum, de altfel, era de așteptat. Sunt două lumi care nu se pot contopi, pentru că, acolo unde există adevăr și dreptate, deșertăciunea și ipocrizia sunt excluse. Mădălina și tânărul Faranga sunt două universuri paralele, al căror izvor sunt două extreme – viața și moartea. Viața – adică bunătatea, toleranța, echitatea și moartea, adică violența, rapacitatea, mistificarea adevărului. Sunt două lumi care nu se pot concilia – căci una trăiește spre a renaște („opinca”), cealaltă a trăit ofilindu-se și se pregătește pentru veșnicie (boierimea). Aceasta e realitatea pe care a subestimat-o Policarp Faranga. Intențiile lui demiurgice distrug vieți, îngenunchează destine și fac abstracție de orice fărâmă de umanitate. Sub bagheta sa, ființele umane sunt transfigurate în lucruri (simple obiecte, susceptibile de apropriere). În rolul lui Pygmalion, personajul de decizie, Policarp Faranga, a dat greș. Mitul creației nu acceptă (anumite) substituiri. Tentativa de a se substitui Ziditorului a purtat, toate destinele întâlnite în cale, sub tăvălugul voinței dictatoriale.

Apoteotic, rolul justițiarului este atribuit psihiatrului căruia i-a fost încredințat spre îngrijire ucigașul. Medicul Dumitru Aioanei, cel care ar fi urmat a se căsători cu Mădălina (înainte ca aceasta să fie luată din casa părintească), are decizia. Raportul său de expertiză este cheia spre exonerarea de răspundere (lipsa discernământului la momentul săvârșirii faptei) sau, dimpotrivă, spre condamnarea la pedeapsa privativă de libertate și, implicit, compromiterea carierei, moartea socială a familiei Faranga. Aioanei refuză să lucreze împotriva propriei conștiințe, deși răzbunarea îi era la îndemână. El refuză să acționeze spre a vătăma, deși împrejurările (soarta?!) i-au oferit „arma” perfectă. Cu credința că este imposibil ca valorile, adevărul și dreptatea să nu triumfe în cele din urmă, medicul prefere închidă în sine suferința și să îl ofere sorții pe ucigașul femeii iubite.

Care e lecția? Acesta ar putea fi motivul pentru care legea nu permite decât proprietatea asupra lucrurilor, nu și asupra ființelor umane: sufletul este „dincolo” de proprietate. El nu vine de la oameni, sufletul este de la EL. Respectul și iubirea de semeni mor atunci când întâlnesc mocirla. Și aceasta nu e o problemă a unui timp anume, ci este o constantă a timpurilor. Ceea ce diferă este pedala pe care apasă realitatea – dar realitatea nu este decât coloratura contextului. Sacrificiul înnobilează, iar lipsa de umanitate atrage întotdeauna reversul medaliei – distrugerea și, în cele din urmă, neantul. Ciuleandra este mai mult decât un film psihologic sau decât un tablou al convulsiilor sociale. Este o pledoarie pentru valori, pentru adevăr, pentru dreptate, pentru libertate – ca premisă sau ca promisiune a vieții. Este un imn pentru Omul care știe să respecte oamenii și care își respectă, astfel, Creatorul.”

Prof. univ. dr. Călina Jugastru

* Extras din materialul cu titlul „Despre dreptul de proprietate asupra altuia (sau pasiunea – cauză justificativă)”, publicat în volumul De-a dreptul și cinematografia (coordonatori: Lavinia Tec, Florentin Țuca).

Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.