Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti

Excepție de neconstituţionalitate respinsă ca devenită inadmisibilă ref. nereglementarea prin lege organică a dispozițiilor privind cercetarea disciplinară a funcționarilor publici
03.02.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: C. administrativ, CCR, Drept constitutional, Jurisprudență, Monitorul Oficial al României
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 106 din 2 februarie 2022 a fost publicată Decizia nr. 689/2021 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale art. 494 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Nicolae Chiriţă într-o cauză având ca obiect principal cererea de anulare a unor acte administrative de sancţionare disciplinară.

În opinia autorului excepției, textele de lege criticate, potrivit cărora comisiile de disciplină competente să analizeze faptele sesizate ca abateri disciplinare şi să propună sancţiuni disciplinare aplicabile funcţionarilor publici şi al căror mod de constituire, organizare şi funcţionare se stabileşte printr-o hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, contravin normelor constituţionale care rezervă funcţionarilor publici un statut reglementat prin lege organică.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispoziţiile art. 79 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 494 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, care au următorul conținut:

Art. 79 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 188/1999: „(1) Pentru analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare şi propunerea sancţiunii disciplinare aplicabile funcţionarilor publici din autorităţile sau instituţiile publice se constituie comisii de disciplină. (…) (5) Modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.”

Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici au fost constatate ca fiind neconstituţionale prin Decizia nr. 737 din 8 octombrie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.189 din 7 decembrie 2020. Curtea a constatat cu acel prilej că, prin efectul textului legal criticat, reguli esenţiale în materia efectuării cercetării administrative, de exemplu, normele privind constituirea, organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină, procedura disciplinară, aplicarea şi contestarea sancţiunii disciplinare, precum şi termenul de contestare a sancţiunii disciplinare nu sunt reglementate prin lege organică, ci prin Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 768 din 13 noiembrie 2007. În consecinţă, Curtea a constatat neconstituţionalitatea art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 prin raportare la prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituţie. Totodată, Curtea a constatat şi încălcarea art. 1 alin. (4) din Constituţie, referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, deoarece reglementarea a avut loc prin delegarea către Guvern a unei atribuţii ce aparţine în exclusivitate legiuitorului, precum şi a art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, în componenta sa referitoare la previzibilitatea şi accesibilitatea legii, deoarece funcţionarul vizat se putea raporta numai la prevederile lacunare, incomplete, ale acesteia.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
– Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate invocată.

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti