Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Motivarea deciziei de respingere a ofertei: o obligație pentru autoritatea contractantă
10.02.2022 | Radu SORA, Alessia GHERZAN

Secţiuni: Achiziții publice, Articole, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Radu Sora

Radu Sora

Alessia Gherzan

Alessia Gherzan

În cadrul procedurii de achiziție publică, ultimul act emis de către autoritatea contractantă înainte de finalizarea procedurii de atribuire este adresa de comunicare a rezultatului procedurii.

Astfel, potrivit art. 214 alin (1) din Legea 98/2016, „Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite ofertantului declarat câştigător o comunicare privind acceptarea ofertei sale, prin care îşi manifestă acordul de a încheia contractul de achiziţie publică/acordul-cadru.”

Însă, autoritatea contractantă nu are obligația de comunicare/informare numai față de ofertantul câștigător, ci și față de ceilalți candidați sau ofertanți. Temeiul juridic este reprezentat de art. 215 alin (1) din Legea 98/2016.

Această adresă de informare este transmisă către toți ofertanții și reprezintă și unul dintre cele mai importante momente, din perspectiva efectelor sale juridice.

Temeiul legal

Totodată, potrivit dispozițiilor art. 215 alin (2) din Legea 98/2016, autoritatea contractantă are obligaţia de a „cuprinde” sau mai degraba a argumenta „fiecărui ofertant respins, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere a ofertei sale”.

Astfel, observăm faptul că obligația de informare trebuie să respecte anumite cerințe de legalitate, precum trebuie să respecte și principiile procedurilor de achiziții publice, prevăzute în art. 2 din Legea nr. 98/2016.

Mai mult decât atât, adresa de comunicare trebuie să prezinte în mod clar și neechivoc motivele ce au stat la baza formării convingerii și a luării deciziei de acceptare, respectiv de respingere a ofertei.

Totodată, adresa de comunicare trebuie să reflecte conținutul raportului procedurii, cu atât mai mult cu cât această obligație de informare determină conduita de urmat a celui interesat de contestarea ei.

În cazul în care aceste aspecte nu se regăsesc în cuprinsul adresei, ofertantul ale cărui drepturi au fost lezate prin nemotivarea deciziei se poate adresa Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor prin intermediul unei contestații împotriva procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică și poate solicita anularea raportului procedurii și a tuturor actelor subsecvente acestuia, cu consecința reevaluării tehnice a ofertelor participante.

Practica

În cursul anului 2021, SORA ȘI ASOCIAȚII a obținut admiterea mai multor contestații formulate în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor și obligarea autorității contractante la completarea comunicării rezultatului procedurii cu motivele pentru care ofertele au fost respinse.

Dintre criticile aduse procedurilor de atribuire menționăm faptul că ofertantele au fost lezate prin încălcarea principiului transparenței, al proporționalității, precum și al dreptului la apărare, prin nemotivarea deciziilor prin care au fost respinse ofertele respective.

Astfel, în respectivele spețe, în cuprinsul comunicării rezultatului procedurii se menționa lacunar că oferta nu a fost declarată câștigătoare deoarece oferta tehnică a fost neconformă. Adresa de comunicare nu cuprindea deci niciun motiv de fapt și niciun motiv de drept prin care autoritatea contractantă să justifice motivele pentru care a apreciat neconformă oferta.

Amintim din nou că, în cadrul procedurii de achiziție publică, obligația de informare făcută în mod corect, prin motivarea actului de respingere reprezintă o cerință de legalitate. Lipsa motivării actului de respingere duce la considerarea măsurii ca nelegală și conferă totodată ofertantei posibilitatea de a se adresa Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor prin intermediul unei contestații.

În cuprinsul uneia dintre deciziile la care facem referire, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a constatat faptul că „documentele înaintate de către autoritatea contractantă nu conțineau în mod concret motivele care au format convingerea comisiei de evaluare. Astfel, autoritatea contractantă nu a prezentat care dintre cerințele din caietul de sarcini au fost considerate ca fiind neîndeplinite de către contestatoare și care au dus la respingerea acesteia.”

Concluzie

În consecință, o simplă afirmație lacunară, din cuprinsul căreia nu rezultă în mod clar în ce constă neconformitatea ofertei nu poate fi acceptată ca o motivare suficientă a deciziei de respingere.

Modalitatea de comunicare a rezultatului unei proceduri de achiziție publică nu trebuie să reprezinte o formalitate, ci o înștiințare a participantului la procedură referitor la toate acele informații și motive care au stat la baza deciziei de respingere a ofertei.

Această modalitate de comunicare rezultă din faptul că legiuitorul a înțeles să reglementeze în mod expres această etapă a procedurii, cu indicarea precisă a conținutului pe care demersul autorității trebuie să îl aibă pentru fiecare situație în care se poate afla o ofertă.

Consiliul a mai constatat prin aceeași Decizie faptul că „informarea legală a ofertantului reprezintă o obligație ce îi revine autorității contractante în justificarea actelor sale și pentru respectarea principiului transparenței actului decizional, dar și ca un instrument efectiv pus la dispoziția operatorului economic diligent, care cunoaște obligațiile autorității contractante și înțelege ca, în scopul depunerii contestației, să acceseze informațiile din actele pe care autoritatea contractantă este obligată să i le pună la dispoziție.”

Altfel spus, cunoașterea motivelor concrete este importantă din perspectiva faptului că permite persoanei interesate să își apere drepturile și să verifice dacă decizia este sau nu temeinică, precum și să exercite controlul de legalitate.

Raportat la efectele sale juridice, observăm faptul că adresa de comunicare a rezultatului procedurii reprezintă unul dintre cele mai importante acte emise înainte de finalizarea procedurii de atribuire, nerespectarea condițiilor privind motivarea acesteia aducând grave prejudicii ofertanților.

Totuși, vătămarea suferită de către ofertanții ale căror decizii de respingere nu au fost motivate sau au fost motivate insuficient poate fi reparată prin formularea unei contestații împotriva raportului procedurii în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.

Radu Sora, Managing Partner SORA & ASOCIAȚII
Alessia Gherzan, Associate SORA & ASOCIAȚII

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti