Covid-19 Legal React
AbonamentePlatinum members

Probleme practice generate de Formularul digital de intrare în România
15.02.2022 | Laura PRICOP

Secţiuni: Articole, Covid 19 Legal React, Health & Pharma (Dreptul sănătății), Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Laura Pricop

Laura Pricop

Considerații generale

La finele anului 2021, România s-a aliniat recomandărilor Uniunii Europene care permit transmiterea de informaţii din sistemele naţionale existente a formularelor de localizare a pasagerilor statelor membre către alte autorităţi competente, într-un mod interoperabil şi automat (Passenger Locator Form/PLF), publicându-se astfel în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1190 din 15 decembrie 2021 Ordonanţa de urgenţă nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România/FDIR (în continuare ”OUG 129/2021”).

OUG 129/2021 a intrat în vigoare la 15 decembrie 2021, cu excepţia articolului 4 alin. (1) din același act normativ – nerespectarea de către persoana care intră pe teritoriul României a obligaţiei de a completa FDIR în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei – care a intrat în vigoare în prima zi de Crăciun.

Interesant este faptul că OUG 129/2021 a fost deja modificată și completată, în Monitorul Oficial, Partea I nr. 117 din 04 februarie 2022 fiind publicată Ordonanţa de urgenţă nr. 5/2022 (”OUG 5/2022”), care intră în vigoare la 09 februarie 2022 și prin care se încearcă să se acopere o parte dintre lacunele și problemele generate de OUG 129/2021, pe care suntem de părere că practica (inexistentă până în prezent) le va evidenția.

Probleme legate de temeinicia contravențiilor aplicate

Forma inițială a OUG 129/2021 era în sensul că Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare (”OG 2/2001”) este pe deplin aplicabilă contravenției prevăzută de articolul 4 alin. (1) din OUG 129/2001.

Intrarea în vigoare a OUG 129/2021 a condus la o serie de discuții în media și în spațiul politic, mai ales după ce persoanele care au intrat în România ulterior datei de 25 decembrie 2021 au început să primească prin poștă nenumărate amenzi contravenționale, majoritatea îndreptate spre maximul legal fără a exista o justificare în acest sens.

Fie că aceste persoane nu au fost suficient informate asupra existenței obligației lor de a completa FDIR în termen de 24 de ore de la intrarea în țară, fie că unele dintre acestea au completat Formularul în mod eronat și nu au fost verificate sau că acestea au completat și obținut FDIR din sistem, însă sistemul pus la dispoziție de către autorități a generat erori, fie că ar trebui să existe categorii exceptate, etc., instanțele de judecată au fost asaltate de plângeri contravenționale formulate împotriva proceselor-verbale de contravenție emise de către instituțiile publice de sănătate publică din România.

Petenții au invocat aspecte de nelegalitate a bazei legale indicate în procesele-verbale, motiv pentru care au solicitat anularea amenzilor abuzive, indicând, printre altele, următoarele aspecte: (i) că nu au avut posibilitatea de a prezenta eventuale obiecțiuni față de contravenția ce le este imputată, astfel cum prevăd dispozițiile articolului 16, alin. (7) din OG 2/2001, (ii) ”agentul constatator” nu a avut un martor în momentul în care a completat procesele-verbale în lipsa contravenientului, așa cum prevede articolul 19 teza a 2-a din OG 2/2001, (iii) lipsa unei proporționalități între amenda îndreptată spre maximul prevăzut de lege și gradul de pericol social al faptei contravenționale reținute, precum și (iv) încălcarea principiilor personalității și imputabilității răspunderii contravenționale.

Așadar, dacă o persoană consideră că a fost amendată pe nedrept în temeiul articolului 4 alin. (1) din OUG 129/2021 (forma inițială sau completată de OUG 5/2022), aceasta poate să conteste amenda primită în termen de 15 zile din momentul comunicării procesului-verbal.

Ce aduce nou OUG 5/2022? Sunt suficiente aceste modificări pentru a se depăși problemele din practică?

O parte dintre ”impedimentele” și ”inadvertențele” menționate mai sus sunt recunoscute de către autoritățile române și reprezentanții acestora, potrivit declarațiilor furnizate presei, acesta fiind, în realitate, și motivul modificărilor și completărilor aduse prin OUG 5/2022. Rămâne de văzut dacă aceste modificări și completări sunt suficiente pentru a se înlătura problemele majore ce vor fi generate în practică, însă opinăm că vor exista probleme și ulterior intrării în vigoare a OUG 5/2022.

Potrivit prevederilor ce intră în vigoare la 09 februarie 2022, minimul amenzii a fost diminuat până la 500 lei, ca un răspuns față de opiniile potrivit cărora amenda între 2.000 și 3.000 de lei era vădit disproporționată raportat la gradul de pericol social al faptei. OUG 5/2022 prevede că procesul-verbal de constatare și aplicare a contravenției trebuie să poarte semnătura persoanei care l-a întocmit, fără a se indica însă și care este sancțiunea juridică în cazul în care o astfel de semnătură nu este prevăzută pe actul contestat – putem doar să presupunem că ar fi nulitatea procesului-verbal de contravenție.  Mai mult, prin menționarea expresă a faptului că articolului 4 alin. (1) din OUG 129/2001 nu i se aplică prevederile articolului 16 alin. (1) din OG 2/2001, referitoare la menționarea în procesul-verbal a locului în care a fost săvârșită fapta, se înțelege că nu mai există alte derogări de la OG 2/2001, care este, per a contrario, pe deplin aplicabilă.

Probleme de ordin procedural privind contestarea amenzilor emise în baza OUG 129/2021

Potrivit OUG 5/2022, litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești la 09 februarie 2022 sunt supuse dispozițiilor legale în vigoare la momentul săvârșirii faptei contravenționale. Așadar, sperăm să fie întâlnite cât mai puține situații legate de o eventuală aplicare eronată a legii în timp.

O altă posibilă problemă practică ar mai putea fi dată de faptul că prin forma inițială a OUG 129/2001, plângerile erau depuse la judecătoria în a cărei circumscripție a fost săvârșită contravenția, iar OUG 5/2022 introduce un nou alineat la art. 4 din OUG 129/2021, potrivit căruia plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii se depune la judecătoria în a cărei circumscripție își are sediul direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București emitentă a procesului-verbal.

Laura Pricop, Senior Associate VOICU & FILIPESCU

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti