Secţiuni » Articole » Opinii
OpiniiPovestim cărţiImaginarul dreptului
Condiţii de publicare

Primul răspuns la întrebarea Cum vorbiți… dreptul în fața studenților? ar trebui să fie Cu responsabilitate
16.02.2022 | Adina BUCIUMAN

Secţiuni: Opinii, Selected, UNIVERSITARIA
JURIDICE - In Law We Trust
Adina Buciuman

Adina Buciuman

Discursul juridic produce impactul său maxim în universități. Nu valoarea patrimonială a efectelor unei soluții juridice, nu doar destinul unui om, ci, mai mult, formarea unei generații de juriști reprezintă miza discursurilor academice. Spre deosebire de mediul practicienilor, pregătiți să întâmpine cu spirit critic ceea ce aud, să treacă discursul prin filtrul propriilor cunoștințe, concepții și idei, în facultățile de drept, destinatarii principali ai discursului academic, studenții, îl receptează pornind de la premisa autorității sale. De aici, primul răspuns la întrebarea Cum vorbiți… dreptul în fața studenților?, ar trebui să fie Cu responsabilitate, cu conștiința efectului modelator al mesajului asupra celor care îl ascultă.

Înainte de a ne lansa în discuții cu privire la forma discursului din amfiteatrele facultăților de drept, trebuie subliniată importanța conținutului transmis. … Cadrul didactic ar trebui să evite îndoctrinarea studentului cu soluții și idei unidirecționate și să încerce, mai degrabă, să îi dea instrumente și strategii de apreciere a opiniilor diverse, de verificare a raționamentelor care stau la baza lor. Nu doar pentru că altfel se inhibă formarea gândirii juridice critice, esențiale profesiei, ci, mai ales, pentru că un model de echilibru și deschidere spre dialog, spre căutarea lipsită de prejudecăți a soluției juste, a dreptății, nu poate fi transmis prin rigiditate și despotism științific. O învățare de tip dogmatic va da un jurist incapabil să surprindă și să valorifice nuanțele relațiilor sociale pe care trebuie să le transpună în drept, să le analizeze și să le dea o rezolvare justă. Nu susțin însă nici prezentarea rece, neasumată, înstrăinată de propriile convingeri, a regulilor de drept și a interpretărilor lor. Dimpotrivă! Dreptul predat studenților trece obligatoriu prin filtrul concepțiilor profesorului, care transmite, astfel, o parte din viziunea sa globală despre drept.

În funcție de domeniu ori de temă, este utilă sau chiar necesară raportarea instituțiilor juridice prezentate la reperele culturale relevante în evoluția acestora. Istoria unei instituții, concepția filosofică ce o ghidează, reflexia ei sociologică, economică sau politică, sursa autohtonă sau de import a unei reguli și contextul genezei sale pot răspunde la multe întrebări care încep cu De ce…? Or, înțelegerea justificării regulii de drept e mai utilă decât memorarea ei exactă; nu doar corecta aplicare e vizată aici, ci și abilitatea de a aprecia critic o modificare legislativă ulterioară, de a sesiza nevoia unei schimbări de reglementare ori de a denunța caracterul ei nejustificat, incoerent ori injust. Orientarea discursului academic spre căutarea răspunsului la De ce…? are meritul de a extrage învățarea din contextul limitat al timpului și al spațiului, de a-i conferi vocație spre universalitate.

Multe din aspectele surprinse aici dau impresia unui set de reguli abstracte. Ele sunt, de fapt, propuneri, de cele mai multe ori adresate propriei persoane, pentru construirea unui model ideal de discurs juridic. Realitatea este însă că toți, vorbitori și ascultători ai zicerii juridice, suntem oameni, prin definiție imperfecți, iar acest lucru nu rămâne fără impact asupra succesului discursului de drept. Atât prestația vorbitorului, cât și percepția ascultătorului sunt influențate de personalitatea proprie, dar și de particularitățile clipei trăite de fiecare, de o inspirație de moment sau de un element perturbator al atenției. Asumându-și riscul acestor scăpări, al distanțelor față de ideal, discursul juridic creează punți de legătură (profesional-juridice) construite pe umanitatea din noi.

Lect. univ. dr. Adina Buciuman

* Extras din materialul cu titlul „Dreptul… vorbit”, publicat în volumul De-a dreptul vorbind (coord. Andra-Roxana Trandafir, Lucian Bojin), Ed. Universității de Vest din Timișoara, 2021. Volumul a apărut în colecția „De-a dreptul” (coord. Raluca Bercea) și cuprinde o serie de texte despre discursul în lumea juridică, redactate de magistrați, avocați, profesori și studenți ai Facultăților de Drept.

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti