Hotărârea Senatului ref. propunerea de Regulament (UE) privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului
23.02.2022 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 173 din 22 februarie 2022 a fost publicată Hotărârea nr. 13/2022 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului – COM (2021) 420 final.
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii și face următoarele considerații:
1. apreciază că prezenta propunere este în concordanţă cu cele mai recente modificări aduse recomandărilor Grupului de Acţiune Financiară Internaţională (GAFI), în special în ceea ce priveşte extinderea domeniului de aplicare al entităţilor care fac obiectul cerinţelor în materie de combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului pentru a include prestatorii de servicii de criptoactive şi măsurile care trebuie luate de entităţile obligate pentru a evalua şi a atenua riscurile de eludare a sancţiunilor financiare specifice;
2. atrage atenţia asupra următorului aspect: în ceea ce priveşte definirea, cuprinsă în propunerea de regulament la art. 1 Definiţii, pct. 26, potrivit căruia „membru de familie” înseamnă: soţul/soţia sau persoana aflată într-un parteneriat înregistrat sau într-o uniune civilă sau într-un aranjament similar; copiii şi soţul/soţia sau persoanele aflate într-un parteneriat înregistrat sau într-o uniune civilă sau într-un aranjament similar cu copiii respectivi; părinţii.
Ţinând cont de faptul că regulamentul european este un act normativ, legislativ, cu caracter obligatoriu şi care trebuie aplicat în integralitatea sa, în toate statele membre, deci de aplicabilitate directă, luând în considerare faptul că sunt state din Uniunea Europeană, printre care şi România, care nu recunosc căsătoria între persoane de acelaşi sex şi/sau parteneriatele civile, se apreciază că sunt incidente din punctul de vedere al legislaţiei naţionale, în principal, referitoare la:
a) dispoziţiile art. 277 din Codul civil, potrivit cărora:
(i) căsătoriile dintre persoane de acelaşi sex încheiate sau contractate în străinătate fie de cetăţeni români, fie de cetăţeni străini nu sunt recunoscute în România;
(ii) parteneriatele civile dintre persoane de sex opus sau de acelaşi sex încheiate sau contractate în străinătate fie de cetăţeni români, fie de cetăţeni străini nu sunt recunoscute în România;
b) art. 3 alin. (4) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, de asemenea lege incidentă în acest domeniu, conform cărora membri ai familiei persoanei expuse public sunt, în sensul prezentei legi:
(i) soţul persoanei expuse public sau concubinul acesteia/persoana cu care aceasta se află în relaţii asemănătoare acelora dintre soţi;
(ii) copiii şi soţii ori concubinii acestora, persoanele cu care copiii se află în relaţii asemănătoare acelora dintre soţi;
(iii) părinţii.
Intrare în vigoare: 22 februarie 2022