Hotărârea Senatului ref. propunerea de actualizare a Directivei (UE) în ceea ce priveşte proporţionalitatea, calitatea supravegherii, raportarea, măsurile referitoare la garanţiile pe termen lung, instrumentele macroprudenţiale, riscurile legate de durabilitate, supravegherea la nivel de grup şi supravegherea transfrontalieră
23.02.2022 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 173 din 22 februarie 2022 a fost publicată Hotărârea nr. 18/2022 referitoare la propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2009/138/CE în ceea ce priveşte proporţionalitatea, calitatea supravegherii, raportarea, măsurile referitoare la garanţiile pe termen lung, instrumentele macroprudenţiale, riscurile legate de durabilitate, supravegherea la nivel de grup şi supravegherea transfrontalieră – COM (2021) 581 final.
Senatul României constată că propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2009/138/CE în ceea ce priveşte proporţionalitatea, calitatea supravegherii, raportarea, măsurile referitoare la garanţiile pe termen lung, instrumentele macroprudenţiale, riscurile legate de durabilitate, supravegherea la nivel de grup şi supravegherea transfrontalieră respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii și face următoarele afirmații:
1. consideră că obiectivul prezentei propuneri este de a consolida contribuţia asiguratorilor europeni la finanţarea redresării, înregistrând progrese în ceea ce priveşte uniunea pieţelor de capital şi canalizarea fondurilor către Pactul verde european. Pe termen scurt, în Uniunea Europeană ar putea fi deblocat capital în valoare de până la aproximativ 90 de miliarde euro. Această eliberare semnificativă de capital va ajuta (re)asiguratorii să îşi intensifice contribuţia în calitate de investitori privaţi la redresarea Europei în urma pandemiei de COVID-19;
2. susţine:
a) revizuirea normelor Uniunii Europene în materie de asigurări menite să sporească rezilienţa sectorului asigurărilor şi reasigurărilor;
b) că propunerea este benefică şi vine într-un moment adecvat, având în vedere evoluţiile de pe piaţa asigurărilor din România;
c) orice fel de consolidare a principiului proporţionalităţii, despre care se consideră că este esenţial pentru un regim de supraveghere eficient, în special în ceea ce priveşte noul prag şi definirea întreprinderii cu profil de risc scăzut, având în vedere dimensiunea şi natura pieţei româneşti, dar cu menţiunea ca acest principiu să nu fie aplicat „automat”;
d) propunerile legate de calitatea supravegherii în general, dar şi cele legate de situaţiile transfrontaliere, în special noul rol al Autorităţii Europene pentru Asigurări şi Pensii Ocupaţionale/EIOPA în cazurile de supraveghere transfrontaliere complexe. Supravegherea macroprudenţială ar trebui să completeze supravegherea microprudenţială în orice moment, însă aceasta ar trebui aplicată în mod proporţional, fără a suprasolicita întreprinderile.
Intrare în vigoare: 22 februarie 2022