Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Aspecte privind angajarea în muncă – refugiați ucraineni
10.03.2022 | Ramona MATEI

Secţiuni: Articole, Dreptul muncii, Opinii, Război Ucraina, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Ramona Matei

Ramona Matei

Ca urmare a agresiunii Rusiei impotriva Ucrainei din data de 24 februarie 2022, peste 1.5 milioane de oameni au parasit Ucraina, intr-o incercare de a fugi din fata razboiului.

Marea majoritate a acestor persoane au cautat refugiu in statele vecine – Polonia, Ungaria, Republica Moldova si Romania.

Pentru a face fata unor asemenea situatii, la nivelul Uniunii Europene a fost adoptata Directiva 2001/55/CE a Consiliului din 20 iulie 2001 privind standardele minime pentru acordarea protectiei temporare, in cazul unui aflux masiv de persoane stramutate, si masurile de promovare a unui echilibru intre eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane si suportarea consecintelor acestei primiri. Prevederile directivei au fost transpuse in legislatia nationala prin Legea 122/2006 privind azilul in Romania (Legea).

Conform Legii, strainul poate avea in Romania urmatoarele forme de protectie:

– Acordarea statutului de refugiat;

– Acordarea de protectie subsidiara;

– Acordarea de protectie temporara;

Constatand fluxul mare de persoane stramutate, si pentru a asigura o protectie adecvata drepturilor acestora, a fost adoptata Decizia de punere in aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existentei unui aflux masiv de persoane stramutate din Ucraina in intelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE si avand drept efect introducerea unei protectii temporare.

Odata cu cresterea numarului de refugiati, pe langa ajutorul oferit, multe companii si-au exprimat dorinta de a oferi un loc de munca acestora.

Conform dispozitiilor legale nationale, se prezinta cateva modalitati de angajare a unui cetatean ucrainean de catre un angajator din Romania. Aceste modalitati sunt derogatorii de la regula generala conform careia, un angajator autohton (companie din Romania), pentru a angaja o persoana fizica dintr-un stat tert, ar trebui sa obtina un aviz de angajare.

Astfel:

1. Prima modalitate este cea prevazuta la art. 3 alin. (2) lit. o) din Ordonanta 25/2014, conform caruia un cetatean ucrainean poate fi incadrat in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic ( angajare fara statut de refugiat).

2. Cea de-a doua modalitate se intemeiaza pe prevederile art. 3 alin. (2) lit. k) din Ordonanta 25/2014, respectiv angajarea directa, fara obtinerea de catre angajator a unui aviz de munca, a solicitantilor de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piata fortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform art. 20 din Lege, din momentul recunoasterii statutului de refugiat, cetateanul strain are printre altele, si dreptul de a fi angajat de persoane fizice si juridice, sa exercite acte si fapte de comert, inclusiv activitati economice in mod independent, in aceleasi conditii ca si cetatenii romani.

Cu alte cuvinte, angajarea directa a refugiatului care se afla in Romania si este incadrat astfel de catre autoritatile locale (statut de refugiat).

In aceasta ipoteza trebuie sa avem in vedere ca procedura de solutionare a cererii de azil poate dura pana la 30 de zile de la data depunerii cererii.

3. Cea de-a treia modalitate este oferita de art. 130 si urmatoarele din Lege, care reglementeaza acordarea unei protectii temporare in cazul unui flux masiv de persoane stramutate. Aceasta forma de protectie este una exceptionala, si se aplica doar in cazul in care fluxul masiv de refugiati este recunoscut de Consiliul Uniunii Europene (a se vedea Decizia Consiliului din 04.03.2022).

Din prevederile legale reiese faptul ca pentru acordarea protectiei temporare nu este necesara o cerere in acest sens, aceasta fiind acordata prin efectul legii. Durata protectiei temporare este de 1 an cu posibilitatea prelungirii. Cetateanul strain poate depune o cerere de azil in orice moment pe durata protectiei temporare.

Similar cu prevederile referitoare la persoanele care obtin statutul de refugiat, pe durata protectiei temporare, beneficiarii acesteia au dreptul de a fi angajati in munca, de a desfasura activitati independente, in conditiile legii.

Cu alte cuvinte, se poate angaja direct strainul care se afla in situatia descrisa de Decizia Consiliului din data de 04.03.2022, chiar daca nu a solicitat azil.

Pe plan national, avand in vedere criza existenta au fost luate masuri exceptionale, astfel in sedinta din data de 07.03.2022 Guvernul Romaniei a emis o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri de sprijin si asistenta umanitara privitoare la situatia cetatenilor care sosesc din Ucraina.

Astfel, in privinta dreptului la munca, Ordonanta de Urgenta prevede masuri care ar facilita incadrarea pe piata muncii din Romania a persoanelor stramutate din Ucraina. Cetatenii straini vor avea posibilitatea sa se incadreze in munca pe teritoriul Romaniei in baza unei declaratii pe proprie raspundere, data angajatorului roman, prin care ei isi vor asuma ca au pregatirea profesionala relevanta, experienta in activitatea necesara ocuparii postului si ca nu au antecedente penale.

Mentionam ca Ordonanta de Urgenta urmeaza a fi publicata in Monitorul Oficial, data de la care va incepe sa produca efecte.

Concluzionand, consideram ca procedura de incadrare in munca in temeiul protectiei temporare in baza Legii, coroborata cu prevederile Ordonantei de urgenta din data de 7.03.2022, asigura cea mai rapida incadrare in munca a persoanelor stramutate, oferindu-le o protectie adecvata.

Ramona Matei, Senior Associate ANTICO & PARTNERS

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti