Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

Lege privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea platformei naționale de interoperabilitate | Proiect. UPDATE: Publicare în Monitorul Oficial


29.07.2022 | JURIDICE.ro
Secţiuni: Comunicare profesională, Cyberlaw, Lege 9, Monitorul Oficial al României, Proiecte legislative
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 752 din 27 iulie 2022 a fost publicată Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice şi crearea Platformei naţionale de interoperabilitate.

Prezenta lege are drept scop adoptarea unor măsuri referitoare la tehnologii, echipamente, programe software şi datele utilizate de acestea, în vederea contribuirii la creşterea gradului de interconectare între sistemele informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice şi la facilitatea schimbului de date între acestea, pornind de la principiile şi obiectivele Cadrului european de interoperabilitate. De asemenea, reglementează crearea, operaţionalizarea şi administrarea instrumentului/mijlocului necesar pentru livrarea într-un format integrat a mai multor servicii electronice prin implementarea platformei de interoperabilitate. Se stabilesc atribuţiile autorităţilor şi instituţiilor publice cu privire la utilizarea şi integrarea în Platforma naţională de interoperabilitate, precum şi schimbul de date, respectiv atribuţiile autorităţii publice responsabile pentru crearea, dezvoltarea şi administrarea acesteia.

Prezentul act normativ va avea un impact major asupra eficienţei actului administrativ din cadrul administraţiei publice centrale şi locale, prin creşterea eficienţei interacţiunii dintre instituţiile şi autorităţile publice, obiectivul final al legii fiind acela de a furniza servicii publice în mod eficient, cu diminuarea semnificativă a birocraţiei, a timpului alocat obţinerii documentelor şi în acelaşi timp creşterea transparenţei.

Ca efect al legii, instituţiile şi autoritățile publice sunt obligate să asigure prestarea serviciilor fără a solicita documente suplimentare care conțin exclusiv informații disponibile prin platforma de interoperabilitate. Instituţiile şi autorităţile publice nu mai au dreptul să solicite persoanelor fizice si juridice dovezi sau certificări ale datelor deja colectate. Astfel, persoanele fizice nu vor mai fi nevoite să prezinte instituţiilor şi autorităţilor publice dovezi privind persoana lor spre pildă acte de stare civilă, precum certificatele de naştere sau de căsătorie , privind bunurile pe care le deţin în proprietate (extrase de carte funciară pentru imobile, cărţi de identitate autoturisme, etc.) sau date privind situaţia fiscală a contribuabilului existente la ANAF. De aceleaşi facilităţi vor beneficia şi persoanele juridice, cărora nu li se va mai solicita – la fiecare interacţiune cu o instituţie publică – copii ale certificatului de înmatriculare sau ale certificatelor constatatoare obţinute de la Oficiul Registrului Comerţului. Datele utilizate în furnizarea serviciilor publice trebuie preluate exclusiv din registrele disponibile prin intermediul platformei. Datele furnizate prin platforma naţională de interoperabilitate au aceeaşi valoare juridică cu datele conținute în documentul prezentat fizic, care conține sau confirmă datele respective, a unei copii conforme cu originalul sau a unui document electronic semnat cu semnătură electronică calificată.

Se oferă, de asemenea, posibilitatea schimbului de date între instituţiile şi autoritățile publice pe de-o parte, şi utilizatorii persoane juridice de drept privat sau persoanele fizice care exercită profesii liberale reglementate, pe de altă parte, care va putea avea loc prin participare voluntară, printr-un contract de schimb de date care este cu titlu oneros. Astfel, vor putea fi menţinute protocoalele cu privire la schimbul de date existente între instituții de drept privat şi instituţii şi autorități publice.

Conectarea şi acordarea drepturilor de acces ale participanţilor la Platforma naţională de interoperabilitate au loc în baza deciziei preşedintelui ADR, cu acordul administratorilor registrelor de bază şi cu respectarea cerinţelor tehnice, de protecţie a datelor cu caracter personal şi de securitate cibernetică. Acordul prealabil sau refuzul motivat se comunică în termen de 30 de zile de la data solicitării. Necomunicarea acordului prealabil sau a unui refuz motivat în termenul de 30 de zile, constituie acord tacit.

Temeinicia refuzului se constată de către ADR. Refuzul se consideră întemeiat doar dacă accesul la date aduce atingere unor aspecte de apărare naţională sau securitate naţională şi dacă administratorul registrului de bază aduce dovezi în acest sens.

Securitatea şi confidențialitatea schimbului de date sunt asigurate de către toţi participanţii la schimbul de date şi de către Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în conformitate cu cerinţele de securitate aplicabile categoriei respective de date, iar datele sunt transportate prin intermediul platformei de interoperabilitate în formă criptată. Prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţüle şi autoritățile publice, de persoane fizice şi de către entitățile de drept privat în procesul de utilizare şi furnizare a serviciilor publice prin intermediul platformei de interoperabilitate, se realizează cu respectarea reglementărilor legale aplicabile în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.

În termen de două luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în vederea constituirii Platformei naţionale de interoperabilitate, ADR are obligaţia de a solicita tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice care deţin registre de bază toate informaţiile necesare în vederea elaborării Normelor de referinţă pentru realizarea interoperabilităţii în domeniul tehnologiei informaţiei şi al comunicaţiilor, norme ce vor fi aprobate în termen de 5 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi prin ordin al Ministrului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, la propunerea ADR.

După intrarea în vigoare a prezentei legi şi până la implementarea Platformei naţionale de interoperabilitate, autorităţile şi instituţiile publice care deţin registre de bază au obligaţia de a asigura accesul la datele din registrele de bază pentru alte autorităţi sau instituţii publice, în scopul îndeplinirii atribuţiilor lor legale, cu respectarea standardelor de securitate, confidenţialitate şi protecţie a datelor. Pentru început, registrele de bază care se vor conecta în mod obligatoriu la platforma de interoperabilitate sunt Sistemul naţional informatic de evidenţă a persoanelor, Registrul electronic naţional al nomenclaturilor stradale, Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, Registrul comerţului, Baza de date naţională integrată privind vehiculele rutiere înmatriculate, Sistemul Naţional de Identificare şi Înregistrare a Animalelor, Portalul instanţelor de judecată și Portalul Ministrului Finanţelor care conţine informaţii despre contribuabili.

Intrare în vigoare: 30 iulie 2022

***

Marți, 15 martie 2022, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a lansat în dezbatere publică Proiectul de Lege privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea platformei naționale de interoperabilitate.

:: Proiectul
:: Expunerea de motive

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti