Secţiuni » Arii de practică » Business » Energie
Energie
CărţiProfesionişti

Sesizare de neconstituţionalitate admisă ref. numirea unui membru în Comitetul de reglementare al ANRE. UPDATE: Publicare în Monitorul Oficial


28.04.2022 | JURIDICE.ro
Secţiuni: CCR, Drept constitutional, Energie, Jurisprudență, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 403 din 27 aprilie 2022 a fost publicată Decizia nr. 136/2022 referitoare la admiterea sesizării de neconstituţionalitate a Hotărârii Parlamentului României nr. 49/2021 privind numirea unui membru în Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvaţi România din Camera Deputaţilor.

În opinia autorului excepției, Alexandru Stănescu a exercitat funcţia de vicepreşedinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industria alimentară şi servicii specifice din septembrie 2016 până în septembrie 2017, iar în perioada septembrie 2017-decembrie 2020 a fost preşedintele aceleiaşi comisii. Aşadar, acesta a exercitat funcţii de conducere într-o instituţie publică centrală timp de 4 ani şi 4 luni. Mai mult, funcţia de vicepreşedinte al comisiei antereferite nu este funcţie de conducere, astfel că experienţa sa în funcţii de conducere s-ar reduce la doar 3 ani, timpul în care a fost preşedintele respectivei comisii. Prin urmare, Alexandru Stănescu nu îndeplineşte cerinţa legală a experienţei de minimum 5 ani într-o funcţie de conducere a unei instituţii publice centrale, cerinţă necesară pentru a fi numit membru în Comitetul de reglementare al ANRE. Invocă,de asemenea, în susţinerea excepţiei, prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectării legii coroborate cu dispoziţiile art. 4 alin. (3) şi (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 18 mai 2007.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie Hotărârea Parlamentului României nr. 49/2021 privind numirea unui membru în Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1184 din 14 decembrie 2021, potrivit căreia: „Articol unic. – Domnul Stănescu Alexandru se numeşte, începând cu data de 21 decembrie 2021, în funcţia de membru în Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, pe locul devenit vacant prin demisia domnului Neacşu Marian din această funcţie, pe durata rămasă a mandatului început la data de 23 iulie 2020, potrivit Hotărârii Parlamentului României nr. 10/2020 privind numirea unui vicepreşedinte şi a doi membri în Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 24 iunie 2020.”

Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată, prin raportare la art. 4 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 ce prezintă condiţiile obiective, de fond pe care candidaţii la funcţia de membru al Comitetului de reglementare al ANRE trebuie să le îndeplinească, că domnul Alexandru Stănescu este cetăţean român, are domiciliul în România, are studii superioare în domeniul tehnic, are vechime în muncă de minimum 10 ani, însă nu îndeplineşte condiţia referitoare la experienţa de minimum 5 ani în funcţii de conducere în instituţii publice centrale ori companii din domeniul energiei electrice, termice şi al gazelor naturale.

Această din urmă condiţie de natură obiectivă şi cuantificabilă permite cumularea experienţei în funcţii de conducere exercitate atât în cadrul instituţiilor publice centrale, cât şi în cadrul companiilor, cu condiţia ca acestea să activeze în domeniul energiei electrice, termice şi al gazelor naturale.

Raportat la această condiţie de eligibilitate, Curtea reţine că domnul Alexandru Stănescu a deţinut calitatea de vicepreşedinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice din cadrul Camerei Deputaţilor în perioada septembrie-decembrie 2016 şi decembrie 2016-septembrie 2017 şi de preşedinte al acestei comisii în perioada septembrie 2017-decembrie 2020. Cu alte cuvinte, a deţinut funcţii de conducere în cadrul comisiei antereferite aproximativ 4 ani şi 4 luni. Potrivit art. 60 alin. (1) pct. 5 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aceasta este o comisie permanentă, ale cărei domenii de activitate sunt, în principal, „programe în domeniul agriculturii, horticulturii, zootehniei, pisciculturii, silviculturii, fondului cinegetic; probleme specifice ale privatizării în agricultură; libera iniţiativă, forme de proprietate, de asociere, creditare, arendare; gospodărirea fondului funciar; activitatea societăţilor şi regiilor cu capital de stat sau mixt din agricultură, silvicultură şi alimentaţie; servicii pentru agricultură, îmbunătăţiri funciare, industrie alimentară şi silvicultură”.

Prin urmare, deşi funcţiile de vicepreşedinte şi preşedinte al unei comisii parlamentare lato sensu pot fi considerate ca fiind funcţii de conducere în instituţii publice centrale (a se vedea mutatis mutandis analiza Curţii din Decizia nr. 24 din 22 ianuarie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 20 mai 2020, paragrafele 77-82), domeniul în care au fost exercitate aceste calităţi nu concordă cu cel cerut de lege, astfel că nu pot fi luate în considerare pentru îndeplinirea condiţiei referitoare la experienţa de minimum 5 ani în funcţii de conducere în instituţii publice centrale din domeniul energiei electrice, termice şi al gazelor naturale.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
Admite excepția de neconstituționalitate invocată formulată de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvaţi România din Camera Deputaţilor şi constată că Hotărârea Parlamentului României nr. 49/2021 privind numirea unui membru în Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei este neconstituţională.

***

Miercuri, 16 martie 2022, Curtea Constituțională, în cadrul controlului hotărârilor Parlamentului, cu unanimitate de voturi, a admis sesizarea de neconstituționalitate și a constatat că Hotărârea Parlamentului nr. 49/2021 privind numirea unui membru în Comitetul de reglementare al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei este neconstituțională, potrivit unui comunicat.

Sesizarea a fost formulată de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvați România.

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti