Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti

Excepție de neconstituţionalitate respinsă ca inadmisibilă ref. exceptarea de la comunicare a informaţiilor de interes public din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice
24.03.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: C. administrativ, CCR, Drept constitutional, Jurisprudență, Monitorul Oficial al României
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 281 din 23 martie 2023 a fost publicată Decizia nr. 507/2021 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.

Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Uniunea Naţională a Judecătorilor din România într-o cauză având ca obiect recursul împotriva sentinţei prin care s-a respins acţiunea având ca obiect obligarea Serviciului Român de Informaţii la comunicarea anumitor informaţii de interes public.

În opinia autoarei excepției, art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 „este neconstituţional în măsura în care prin «securitate naţională» (care include apărarea, siguranţa şi ordinea publică) sunt cuprinse noţiuni ce excedează celor prevăzute de legislaţia primară, inclusiv aspecte ce ţin de independenţa, administrarea şi funcţionarea justiţiei definite ca atare prin legislaţie infralegală şi clasificată, precum hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării”.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, care au următorul cuprins:

„Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 111, următoarele informaţii: a) informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii.”

Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea a reţinut, în esenţă, că „exceptarea prevăzută de textul de lege criticat este legitimată chiar de dispoziţiile constituţionale invocate ca fiind încălcate. Astfel, art. 31 alin. (3) din Constituţie, republicată, stabileşte că «Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze [. . . ] securitatea naţională», iar art. 53 din aceasta prevede că exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns, printre altele, pentru apărarea securităţii naţionale, concept care include apărarea naţională, siguranţa şi ordinea publică vizate de art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001.”

De asemenea, în Decizia nr. 91 din 28 februarie 2018, paragraful 81, Curtea a reţinut că săvârşirea unor infracţiuni determinate, precum cele de corupţie, nu va putea fi calificată drept o ameninţare la adresa securităţii naţionale chiar dacă faptele aduc atingere gravă anumitor drepturi şi libertăţi fundamentale ale cetăţenilor români. Astfel, deşi unele infracţiuni sunt de natură să aducă atingere gravă anumitor drepturi şi libertăţi fundamentale, sancţionarea lor fiind în interesul general, totuşi acestea nu au amploarea necesară calificării lor ca ameninţări la adresa securităţii naţionale.

Curtea observă însă şi că autoarea excepţiei de neconstituţionalitate a contestat, în temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, refuzul autorităţii cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale de a-i comunica informaţii şi/sau documente clasificate. Curtea constată, aşa cum a observat şi instanţa de recurs, că autoarea excepţiei nu a exercitat o „acţiune directă împotriva clasificării informaţiilor” solicitate deşi, prin Hotărârea nr. 636 din 15 iunie 2015 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, i s-a comunicat că informaţiile şi actele solicitate sunt clasificate. Autoarea excepţiei avea posibilitatea de a contesta clasificarea conform procedurii prevăzute de Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, coroborată cu Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Din această perspectivă, Curtea reţine că autoarea solicită pronunţarea unei decizii interpretative referitoare la Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public al cărei efect să fie scoaterea de sub incidenţa Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate a „legislaţiei infralegale şi clasificate, precum hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării” prin care s-au reglementat „aspecte ce ţin de independenţa, administrarea şi funcţionarea justiţiei” într-o cauză în care s-a contestat refuzul autorităţii cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale de a-i comunica informaţii care s-ar putea afla în domeniul de reglementare al Legii nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României. Prin urmare, nu poate fi stabilită nicio legătură între modul în care critica de neconstituţionalitate a fost formulată şi fondul cauzei în care a fost ridicată excepţia.

Mai mult, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a reţinut şi că este inadmisibil să fie învestită cu examinarea neconstituţionalităţii unui act normativ într-un cadru procesual creat special cu acest scop.

Totodată, din examinarea motivării excepţiei, Curtea reţine că autoarea nu formulează critici de neconstituţionalitate cu privire la textul de lege criticat din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, ci solicită Curţii Constituţionale să pronunţe o decizie prin care acesta să primească o anumită interpretare, considerată de natură a produce efecte de modificare a dispoziţiilor legale referitoare la siguranţa naţională. Or, interpretarea legii într-un caz determinat, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, excedează competenţei acesteia.

Astfel, cu unanimitate de voturi, Curtea decide:
– Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate invocată.

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti