Secţiuni » Arii de practică » Business » Energie
Energie
CărţiProfesionişti

Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei
28.03.2022 | Elena ALBU

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Energie, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Război Ucraina
JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C131I/1 din 24 martie 2022, a fost publicată Comunicarea Comisiei privind cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.

2. MĂSURI TEMPORARE DE AJUTOR DE STAT

2.1. Ajutoare limitate

Pe lângă posibilitățile existente în baza articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE, ajutoarele temporare limitate pentru întreprinderile afectate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei și/sau de sancțiunile impuse sau de contramăsurile de retorsiune luate în semn de răspuns pot constitui, pe durata crizei actuale, o soluție adecvată, necesară și clar direcționată.

2.2. Sprijin de lichiditate sub formă de garanții

În vederea asigurării accesului la lichidități pentru întreprinderile afectate de criza actuală, garanțiile publice pentru împrumuturi pe o perioadă limitată și pentru un cuantum limitat al împrumutului pot constitui, în condițiile actuale, o soluție adecvată, necesară și clar direcționată.
Pentru același principal al împrumutului suport nu se pot cumula garanții acordate în temeiul prezentei secțiuni cu ajutoare acordate în temeiul secțiunii 2.3 din prezenta comunicare și viceversa sau cu ajutoare acordate în temeiul secțiunii 3.2 sau 3.3 din cadrul temporar privind COVID-19. Garanțiile acordate în temeiul prezentei secțiuni pot fi cumulate pentru împrumuturi diferite, cu condiția ca cuantumul total al împrumuturilor per beneficiar să nu depășească plafoanele stabilite la punctul 47 litera (e) din prezenta comunicare. Un beneficiar poate beneficia în paralel de mai multe măsuri prevăzute în prezenta secțiune, cu condiția ca cuantumul total al împrumuturilor per beneficiar să nu depășească plafoanele stabilite la punctul 47 litera (e).

2.3. Sprijin de lichiditate sub formă de împrumuturi subvenționate

În vederea asigurării accesului la lichidități pentru întreprinderile afectate de criza actuală, subvenționarea ratelor dobânzii pe o perioadă limitată și pentru un cuantum limitat al împrumutului poate constitui, în condițiile actuale, o soluție adecvată, necesară și clar direcționată.
Pentru același principal al împrumutului suport nu se pot cumula împrumuturi acordate în temeiul prezentei secțiuni cu ajutoare acordate în temeiul secțiunii 2.2 din prezenta comunicare și viceversa. Împrumuturile și garanțiile acordate în temeiul prezentei comunicări pot fi cumulate pentru împrumuturi diferite, cu condiția ca cuantumul total al împrumuturilor per beneficiar să nu depășească pragurile stabilite la punctul 47 litera (d) sau la punctul 50 litera (e). Un beneficiar poate beneficia în paralel de mai multe împrumuturi subvenționate în temeiul prezentei secțiuni, cu condiția ca cuantumul total al împrumuturilor per beneficiar să nu depășească plafoanele stabilite la punctul 50 litera (e).

2.4. Ajutoare pentru costuri suplimentare generate de creșterile deosebit de puternice ale prețurilor la gazele naturale și energia electrică

Pe lângă posibilitățile existente în baza articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE și posibilitățile prevăzute mai sus, sprijinul temporar ar putea atenua creșterile deosebit de puternice ale prețurilor la gazele naturale și energia electrică, pe care s-ar putea ca întreprinderile să nu fie în măsură să le transfere și nici să se adapteze la ele pe termen scurt. Acest sprijin ar putea atenua consecințele pentru întreprinderi și le-ar putea ajuta să facă față creșterilor bruște ale costurilor ca urmare a crizei actuale și, de asemenea, ar putea reduce presiunea inflaționistă exercitată de creșterea prețurilor la energie. Sprijinul suplimentar se poate justifica prin necesitatea de a permite continuarea activității întreprinderilor mari consumatoare de energie.

3. MONITORIZARE ȘI RAPORTARE

Statele membre trebuie să publice informațiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual în valoare de peste 100 000 EUR acordat în temeiul prezentei comunicări și, respectiv, de peste 10 000 EUR în sectoarele agriculturii primare și pescuitului pe site-ul web cuprinzător dedicat ajutoarelor de stat sau folosind instrumentul IT al Comisiei, în termen de 12 luni de la data acordării.
Statele membre trebuie să prezinte Comisiei rapoarte anuale.
Statele membre trebuie să se asigure că păstrează evidențe detaliate privind acordarea ajutoarelor care fac obiectul prezentei comunicări. Aceste evidențe, care trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a se stabili că au fost respectate condițiile necesare, trebuie păstrate timp de 10 ani de la acordarea ajutorului și furnizate, la cerere, Comisiei.
Comisia poate solicita informații suplimentare cu privire la ajutorul acordat, în special pentru a verifica dacă s-au respectat condițiile prevăzute în decizia Comisiei de aprobare a măsurii de ajutor.
Pentru a monitoriza punerea în aplicare a prezentei comunicări, Comisia poate solicita statelor membre să furnizeze informații agregate cu privire la utilizarea măsurilor de ajutor de stat pentru a remedia perturbarea gravă a economiei cauzată de criza actuală și de măsurile restrictive aferente.

4. DISPOZIȚII FINALE

Comisia aplică prezenta comunicare începând cu 1 februarie 2022, având în vedere impactul economic al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și al sancțiunilor subsecvente. Prezenta comunicare este justificată de actualele circumstanțe excepționale și nu se va aplica după datele specificate în cadrul comunicării.
Comisia va revizui toate secțiunile prezentei comunicări înainte de 31 decembrie 2022 pe baza unor considerente importante care țin de politica de concurență sau pe baza unor considerente economice importante, precum și în funcție de evoluțiile de pe plan internațional. Dacă va fi util, Comisia va putea, de asemenea, să ofere clarificări suplimentare cu privire la anumite aspecte ale abordării sale.
Comisia, în strânsă cooperare cu statele membre în cauză, asigură evaluarea rapidă a măsurilor în momentul notificării clare și complete a măsurilor care fac obiectul prezentei comunicări. Statele membre ar trebui să informeze Comisia cu privire la intențiile lor și să notifice planurile de a introduce astfel de măsuri cât mai repede și cât mai detaliat. Comisia va oferi orientări și asistență statelor membre pe parcursul acestui proces.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti