Secţiuni » Sistemul judiciar » Alegeri CSM
Alegeri CSM

Proiect de candidat pentru funcţia de membru al CSM – judecător Mihaela Meaucă, Tribunalul București
28.03.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Alegeri CSM, Comunicare profesională, Selected, Sistemul judiciar
JURIDICE - In Law We Trust

Judecător Mihaela Meaucă, Tribunalul București, și-a depus proiectul de candidat pentru funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.

Mihaela Meaucă: „Sunt judecător la Tribunalul București, cu o vechime în magistratura de 15 ani, iar în profesia de judecător de 13 de ani.

Am absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universităţii Al. I. Cuza din Iași, apoi Institutul Național al Magistraturii, am fost judecător stagiar la Judecătoria Botoșani, iar după promovarea examenului de capacitate am fost numită în funcția de judecător la Judecătoria Sectorului 1 București, prin Decretul Președintelui României nr. 167/2010. Am promovat efectiv la Tribunalul București, la data de 01.11.2012.

Îmi depun candidatura, deși cred că ar fi fost oportună declanșarea alegerilor după ce s-ar fi dat posibilitatea legiuitorului să decidă dacă se impune ca membrii secțiilor C.S.M. să fie aleși de către întreg corpul magistraților judecători, respectiv procurori. Ar fi fost firesc, în condițiile în care activitatea Consiliului are în vedere sistemul judiciar în ansamblul său. De aceea, în primul rând, solicit votul colegilor care funcționează la tribunale, însă apelez la toți colegii care vor citi proiectul meu de candidatură, ca în cazul în care își însușesc ideile exprimate, să voteze candidați din partea judecătoriilor, curților de apel si Înaltei Curți de Casație și Justiție, care urmăresc aceleași obiective.

Se spune că ”definiția nebuniei este să faci același lucru în mod repetat și să te aștepți să obții rezultate diferite”. Șapte dintre cei nouă membri aleși ai actualei Secții de judecători, deținuseră anterior funcții de conducere în cadrul sistemului judiciar și totuși cele mai multe dintre obiectivele din cadrul proiectelor de candidatură ale actualilor membri, nu au fost realizate, deși au avut la dispoziție mai mult de 5 ani. Dacă ceea ce dorim este o schimbare în bine, cum ar putea fi aceasta obținută? Prin menținerea statu quo-ului, cu speranța că derapajele, inechitățile din sistemul judiciar se vor autoregla?

Ținând seama de timpul scurt pe care judecătorii îl au la dispoziție pentru întâlnirile cu candidații, conform calendarului aprobat, despre mine vă pot spune, că din anul 2008 am avut o activitate neîntreruptă în funcţia de judecător, Judecătoria Sectorului 1 si Tribunalul București, fiind instanțe cu o încărcătura mare de dosare. Atunci când a fost necesar, m-am implicat prin formularea de propuneri pentru îmbunătățirea activității la nivelul Secției a VIII a, fiind aprobate de conducerea instanței solicitările mele cu privire la evidențierea în ECRIS la rubrica redactor a asistenților judiciari desemnați să redacteze hotărârile, conform art. 426 C pr. civ și cu privire la stabilirea unei proceduri de lucru în vederea atribuirii spre redactare a unui număr maxim de hotărâri fiecărui asistent judiciar. Propunerea prin care solicitam înființarea a două completuri specializate în funcție de materie: asigurări sociale, respectiv litigii de muncă, nu a fost adoptată, deși nu a fost negată existența problemei pe care am semnalat-o cu privire la volumul inegal de muncă.

Am solicitat Ministerului Justiției declanșarea procedurii de auditare externă a sistemului de repartizare aleatorie. Raportul de audit va fi un instrument valoros pentru viitorul Consiliu, în procesul de regândire a sistemului punctajelor de complexitate a cauzelor, în analiza oportunității modificării Regulamentului de ordine interioară al instanțelor judecătorești, în asigurarea rolului de garant al independenței justiției. Arătam în demersul efectuat că a expirat termenul prevăzut de dispozițiile art. 53 alin 3 din Legea nr 303/2004, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 207 din 20 iulie 2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară , publicată în Monitorul Oficial nr. 636 din 20 iulie 2018.  Conform acestor dispoziții ” Sistemul de repartizare aleatorie a cauzelor pe completuri de judecată se auditează extern, la fiecare 2 ani, sub conducerea Ministerului Justiţiei şi cu implicarea societăţii civile şi a organizaţiilor profesionale ale magistraţilor. Concluziile auditului sunt publice.” Ministerul Justiției are potrivit legii obligația de a conduce activitatea de auditare externă a sistemului de repartizare aleatorie, activitate ce presupune verificarea tuturor intervențiilor efectuate în Ecris care au influențat repartizarea aleatorie,  analizarea modului de configurare a fiecărui complet de judecată, constatarea eventualelor erori umane produse, identificarea vulnerabilităților programului informatic şi a problemelor de securitate la nivel de ” cod sursă”.

M-am adresat Consiliului Superior al Magistraturii cu plângere prealabilă împotriva Hotărârii nr 609/07.06.2016 cu propuneri concrete cu privire la modul de calcul al complexității cauzelor. Era prima dată când mă adresam Consiliului Superior al Magistraturii, însă nu era prima dată când judecătorii au apelat la CSM cu speranța deșartă că vor găsi rezolvare unor probleme reale, unii colegi din cadrul Secției a VI a Civila a Tribunalului București suportând  din fonduri proprii costurile unei expertize extrajudiciare pentru determinarea timpului lor efectiv de lucru. În perioada în care am formulat cererile, nu m-am gândit la o viitoare candidatură la CSM. Nevoia a stat la baza acestor demersuri, nu visurile de mărire, nu ocuparea unei demnități publice care nu poate reprezenta decât o imensă responsabilitate. Cert este că în calitate de judecător cu funcție de execuție, nu poți genera schimbările atât de necesare sistemului judiciar.”

Proiectul poate fi vizualizat aici.

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti