ANAP. Raport de activitate pentru anul 2021
29.03.2022 | JURIDICE.ro

Miercuri, 23 martie 2022, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a publicat raportul de activitate pentru anul 2021.
Anul 2021 a fost pentru ANAP un an al consolidării capacității de a răspunde schimbărilor și al contribuțiilor la creșterea performanței achizițiilor publice și eficientizarea funcționării sistemului în vederea accelerării implementării proiectelor naționale de dezvoltare, dar și din perspectiva PNRR.
Astfel, pe parcursul anului 2021, Agenția Națională pentru Achiziții Publice:
– a transmis 1.335 de răspunsuri la solicitările de consiliere metodologică primite din partea autorităților contractante și a operatorilor economici și a soluționat 1.706 de sesizări prin intermediul sistemului Helpdesk;
– a verificat 1.401 documentații de atribuire publicate în SEAP și 1.208 proceduri de atribuire (în activitatea de control ex-ante);
– a inclus în PNRR patru fișe de proiect care vizează introducerea noilor formulare de anunțuri (e-forms), utilizarea formularelor inteligente în procesul de evaluare a ofertelor, dezvoltarea infrastructurii necesare interoperabilității sistemelor informatice ale instituțiilor, instruirea autorităților contractante mari care derulează investiții majore și înființarea de noi unități centralizate de achiziții publice la nivel local;
– a identificat obiectivele și prioritățile aferente noii strategii în domeniul achizițiilor publice, care urmează să fie dezvoltate și corelate cu Planul de acțiune în domeniul achizițiilor publice;
– a elaborat și promovat o serie de acte normative pentru simplificarea și fluidizarea proceselor de achiziții publice și satisfacerea mai rapidă a nevoilor instituțiilor și comunităților;
– a reglementat accesul ofertanților din afara Uniunii Europene la procedurile de achiziție naționale, fără a afecta dezvoltarea capacității firmelor românești de a participa la realizarea proiectelor de dezvoltare, cu aplicarea unor standarde unitare și condiții de concurență echitabile între ofertanții din UE și cei din afara UE;
– a operaționalizat două Unități Centralizate de Achiziții publice (UCA) la nivel local si a demarat realizarea a 9 foi de parcurs pentru organizațiile partenere care intenționează să înființeze UCA, cu asistență din partea Băncii Europene de Investiții;
– a acordat sprijin unui număr de 132 de autorități contractante în fazele de elaborare a documentațiilor de atribuire și pe parcursul procesului de derulare a procedurilor, prin asistența oferită de Banca Mondială;
– a elaborat/aprobat cadrele de competențe pentru funcția publică consilier achiziții și consilier sistem achiziții publice si a finalizat demersurile pentru reîncadrarea în COR a ocupației de ”expert achiziții publice”, cod COR 242116;
– a identificat o serie de măsuri care vor fi adoptate pentru sprijinirea coordonatorilor de reformă și a beneficiarilor, în derularea și implementarea contractelor de achiziții publice care urmează a fi încheiate în cadrul PNRR.
:: Raportul