Rezumatul Avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor referitor la propunerea de regulament privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică
04.04.2022 | JURIDICE.ro

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europenei, nr. C 145 din 1 aprilie 2022 a fost publicat rezumatul Avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor referitor la propunerea de regulament privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică.
Textul integral al prezentului aviz poate fi consultat în limbile engleză, franceză și germană pe site-ul AEPD.
La 25 noiembrie 2021, Comisia Europeană a adoptat o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică („propunerea”), ca parte a unui pachet legislativ mai amplu privind „Democrația și integritatea alegerilor europene”.
Obiectivul propunerii: de a sprijini funcționarea pieței unice a serviciilor de publicitate politică, precum și de a promova standarde europene ridicate de transparență în campaniile politice și în alegerile libere și corecte din UE, de a consolida reziliența proceselor democratice din UE și de a combate dezinformarea, manipularea informațiilor și ingerința în alegeri.
AEPD formulează următoarele recomandări principale:
– să se specifice, de asemenea, că propunerea completează și nu aduce atingere aplicării atât a RGPD, cât și a RPDUE în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul publicității politice;
– să se prevadă interzicerea totală a microvizării unui public-țintă în scopuri politice și să se introducă noi restricții privind categoriile de date care pot fi prelucrate în scopuri de publicitate politică, în special interzicerea publicității țintite bazate pe urmărire omniprezentă;
– să se clarifice mai bine rolurile și responsabilitățile actorilor implicați în publicitatea politică care implică prelucrarea datelor cu caracter personal și utilizarea tehnicilor de vizare a unui public-țintă și de amplificare a impactului unui material publicitar politic;
– să se clarifice mai bine care vor fi actorii responsabili cu transmiterea informațiilor către alte entități interesate;
– să se facă referire în mod explicit atât la „autoritățile competente”, cât și la „autoritățile de supraveghere” prevăzute la articolul 15 alineatul (6) din propunere.