Secţiuni » Articole » Opinii
OpiniiPovestim cărţiImaginarul dreptului
Condiţii de publicare

Amnistia fiscală aplicabilă transportatorilor. Sau despre cum problema diurnelor s-a mutat de pe masa legiuitorului pe cea a organelor fiscale, respectiv a instanțelor de judecată
06.04.2022 | Simona BRĂILEANU

JURIDICE - In Law We Trust
Simona Brăileanu

Simona Brăileanu

Punerea în context

Deja cunoscuta Lege 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 315/31.03.2022, intrând în vigoare la data de 3 aprilie 2022.

Începând așadar cu 03 aprilie 2022 legiuitorul vine în mod efectiv în sprijinul transportatorilor internaționali și a agenților de muncă temporară, reglementând (i) anularea diferențelor de obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a calificării ulterioare de către organul fiscal a sumelor reprezentând indemnizaţii sau orice alte sume de aceeaşi natură, primite pe perioada delegării, detaşării sau desfăşurării activităţii pe teritoriul altei ţări, de către angajaţi ai angajatorilor români care şi-au desfăşurat activitate pe teritoriul altei ţări, aferente perioadelor fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi data intrării în vigoare a Legii, precum și (ii) clarificarea caracterului neimpozabil al sumelor amintite, acordate în limita plafonului legal, alături de identificarea autorității abilitate cu stabilirea naturii veniturilor în discuție.

De la teorie la practică

Pe cât de utilă este adoptarea Legii, pe atât de importantă este maniera concretă în care măsurile astfel reglementate vor fi implementate. Iar aceasta deoarece valoarea unui act normativ se reflectă în efectivitatea și ușurința cu care acesta vine în sprijinul destinatarilor săi, în cazul de față angajatorii români ai căror angajați și-au desfășurat activitatea pe teritoriul altor țări și au fost remunerați în acest sens. Pentru ușurință, îi vom numi în continuare Contribuabili.

Ne propunem așadar să analizăm maniera concretă în care Contribuabilii vor beneficia de amnistia fiscală adoptată, începând prin a sublinia elementul esențial, și anume faptul că obligațiile de plată stabilite în plus de către organele fiscale sunt anulate ope legis, fără deci a fi necesară parcurgerea procedurii administrative de emitere a deciziilor de anulare. Ca atare, simpla intrare în vigoare a Legii a condus la anularea sumelor în discuție.

Se impune, într-o primă fază, să distingem după cum deciziile de impunere prin care sunt stabilite obligațiile fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii au fost sau nu comunicate Contribuabililor, astfel:

1. În cazul în care deciziile de impunere au fost emise însă nu au fost comunicate Contribuabilului până la data intrării în vigoare a Legii, deciziile de impunere nu se mai comunica, iar obligațiile fiscale se scad din evidența analitică pe plătitor, pe bază de borderou de scădere.

2. În cazul în care deciziile de impunere au fost emise și comunicate Contribuabilului până la data intrării în vigoare a Legii vom distinge după cum după cum obligaţiile fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii au fost sau nu achitate:

A. În cazul în care obligațiile fiscale nu au fost achitate, organul fiscal competent va emite, din oficiu, o decizie de anulare a sumelor.

Problemele ar putea interveni în situația în care organele fiscale au dificultăți în a identifica toți Contribuabilii ce îndeplinesc condițiile impuse de Lege pentru a beneficia de amnistie. Iar astfel de dificultăți pot interveni fie din cauza numărului mare de Contribuabili aflați în această situație, fie ca urmare a aprecierii condițiilor legale ca nefiind îndeplinite.

Contribuabilii aflați în această situație vor avea posibilitatea (i) de a adresa organului fiscal competent o cerere pentru emiterea deciziei de anulare și, după caz, (ii) de a formula o acțiune în fața instanței de contencios administrativ pentru obligarea organelor fiscale la emiterea deciziei de anulare. Pentru bună ordine, facem precizarea că cel din urmă remediu va putea fi implementat câtă vreme pe rolul instanței nu este înregistrat un litigiu având ca obiect anularea actelor administrativ fiscale prin care au fost stabilite obligațiile de plată în discuție sau, dacă există un astfel de litigiu pendinte, nu a fost depășit termenul legal pentru formularea unei cereri precizatoare.

O ipoteză distinctă va fi aceea în care la data intrării în vigoare a Legii, și deci la data la care a operat ope legis anularea obligațiilor de plată, acțiunea având ca obiect anularea actelor administrativ fiscale prin care au fost stabilite obligațiile de plată se află pe rolul instanței și fie a fost depășit termenul legal pentru formularea unei cereri precizatoare, fie, deși aflat în acest termen, Contribuabilul nu înțelege să solicite obligarea organului fiscal la emiterea deciziei de anulare.

Într-o atare situație instanța legal învestită, verificând condițiile impuse de Lege, și constatând îndeplinirea acestora, să dispună anularea actelor administrativ fiscale atacate, ca urmare a anulării însăși obligațiilor de plată ce făceau obiectul acestor acte. Iar practica judiciară conturată în lumina Legii 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale (amnistia fiscală anterioară în materie) confirmă această soluție.

B. În cazul în care obligațiile fiscale au fost stinse prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, respectiv prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată și prin alte modalități prevăzute expres de lege, sumele în discuție se restituie Contribuabililor, la cererea acestora.

Esențial de precizat în această ipoteză este faptul că restituirea sumelor poate fi solicitată în termen de 5 ani, calculat începând cu data intrării în vigoare a Legii, iar pentru sumele astfel reținute nelegal de către organul fiscal Contribuabilul are dreptul la acordarea de dobânzi fiscale, calculate de la data plății (în acord cu Decizia Curții Constituționale nr. 694 din 20 octombrie 2015, publicată în Monitorul Oficial nr.948 din 22.12.2015) și până la data restituirii efective a sumelor.

În lumina conduitei bine cunoscute a organelor fiscale, și ținând seama de numărul semnificativ al cererilor de restituire ce vor fi formulate, putem în mod rezonabil asuma că restituirile vor fi realizate într-un termen nu tocmai redus, respectiv că cererile de acordare a dobânzilor, nelegal respinse de organele fiscale, vor genera numeroase litigii în materie.

În loc de concluzie…

Adoptarea Legii, deși un demers anevoios, a fost, iar practica ne va dovedi acest lucru, cea mai ușoară etapă a întregului proces de sprijin al Contribuabilului în această materie. Urmează însă ca organul fiscal competent să se conformeze sub toate aspectele cadrului normativ incident, procedând într-un termen rezonabil la emiterea deciziilor de anulare sau, după caz, atât la restituirea sumelor achitate, cât și la plata dobânzilor cuvenite.

Avocat Simona Brăileanu, NICULEASA LAW FIRM

Secţiuni: Articole, Fiscalitate, Monitorul Oficial al României, Opinii, Selected, Transporturi | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO