”Dreptul de a repara” în atenția Parlamentului European
06.04.2022 | JURIDICE.ro

Joi, 7 aprilie 2022, Parlamentul European își va prezenta prioritățile cu privire la dreptul de a repara, venind în întâmpinarea unei propuneri legislative a Comsiei Europene planificată pentru trimestrul trei din 2022, potrivit unui comunicat.
Dreptul de a repara este considerat o etapă esențială pentru planul UE de a atinge economia circulară până în 2050, în cadrul Pactului Verde european – foaia de parcurs a UE pentru atingerea neutralității climatice până în 2050.
Patru motive pentru legislația privind „dreptul de a repara”:
– conform unui sondaj Eurobarometru, 77% dintre consumatorii din UE ar prefera să-și repare bunurile în loc să cumpere unele noi, dar sunt nevoiți să le înlocuiască sau să le arunce din cauza costurilor de reparație și a lipsei serviciilor de reparații:
– un alt obstacol în calea unei atitudini de consum mai durabile este uzura: anumite produse sunt proiectate să se strice după o anumită persoadă de timp sau folosire. În anumite cazuri, componentele unor aparate sunt astfel construite înât nu se pot demonta și schimba;
– repararea echipamentelor electronice ar fi un lucru bun pentru mediu, conducând la o reducere a consumului de resurse, mai puține emisii și mai puțină energie consumată;
– produsele electronice sunt sursa de deșeuri cu creșterea cea mai rapidă în UE; în 2017, peste 3,5 milioane de tone au fost colectate și doar 40% reciclate.
Parlamentul European a promovat timp de peste un deceniu ‘dreptul de a repara’ al consumatorilor și a înaintat o serie de propuneri concrete Comisiei pentru ca reparațiile să devină sistematice, atractive și la costuri rezonabile.
Printre măsurile pe care deputații le vor solicita în viitoarea propunere legislativă se numără:
– reparațiile să devină mai atractive pentru consumatori, fie prin bonusuri pentru repararea unui produs defectuos sau prin oferirea unui produs la schimb pe durata reparației
– obligarea producătorilor să ofere acces gratuit la informații privind reparația și întreținerea produselor și să garanteze actualizări gratuite de software pentru o perioadă minimă
– să se asigure că produsele sunt mai durabile, mai ușor de reparat și au în componență piese care pot fi demontate și înlocuite
– să se ofere informații mai cuprinzătoare consumatorilor cu privire la posibilitățile de reparare a produselor
– să se extindă perioada de garanție.