Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept civil
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Prenumele declarat la data înregistrării naşterii nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte
29.04.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Drept civil, Lege 9, Monitorul Oficial al României
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 412 din 29 aprilie 2022 a fost publicată Legea nr. 105/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum și pentru abrogarea Ordonanței Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice.

În concret, reglementările vizează următoarele:
– crearea cadrului legal în vederea trecerii la proiectarea și implementarea sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, la nivel naţional, cu impact asupra rezolvării cu celeritate a cererilor cetăţenilor români şi străini ale căror acte și fapte de stare civilă sunt înregistrate în România;
– definirea structurii din cadrul consiliilor județene/Consiliul General al Municipiului București care îndeplineşte atribuţii de stare civilă, precum şi a personalului din cadrul unităţilor administrativ teritoriale care are calitatea de ofiţer de stare civilă;
– instituirea obligativității cetăţenilor români de a solicita înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea de mențiuni pe actele de stare civilă la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, la primăria competentă, în vederea asigurării coerenţei informaţiilor din evidenţele de stare civilă;
– reglementarea aspectelor legate de modalitatea de eliberare a certificatelor de stare civilă în scopul facilitării obținerii acestor documente de către persoane care justifică un interes, precum şi la solicitarea instituțiilor cui competențe în domeniul ordinii publice și securității naționale;
– eliminarea situaţilor în care persoane neautorizate intervin asupra certificatelor de stare civilă prin instituirea unor norme care să intezică plastifierea, modificarea ori completarea acestora;
– înregistrarea naşterii în termenul cuprins după a 30-a zi de la naştere şi până la vârsta de 1 an cu aprobarea primarului, fiind obligatoriu avizul conform al serviciului public comunitar județean de evidenţă a persoanelor numai după trecerea unui an de la data naşterii, având în vedere numărul relativ mare de acte de naştere înregistrate în acest interval şi soluţionarea nejustificată a dosarelor în termen de 90 de zile de la data solicitării;
– înscrierea, la momentul înregistrării actelor de naștere a prenumelui multiplu format din maximum trei cuvinte, în considerarea faptului că, la completarea olografă a actului/certificatului de stare civilă, rubricile pre-tipărite din cuprinsul acestora fiind depăşite, documentele în sine sunt ilizibile. De asemenea, în perspectiva informatizării sistemului de stare civilă trebuie reținut că, din inconveniente de natură tehnică, spațiile dedicate înscrierii datelor alfanumerice vor prezenta diferențe majore;
– stabilirea competenței de înregistrare a actului de naştere în baza sentinţei de adopţie în sarcina serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, al primăriei unității administrativ teritoriale în raza căruia/căreia se află domiciliul adoptatorilor/adoptatorului, întrucât în dispozitivul sentințelor nu se precizează domiciliul adoptatului avut la momentul încuviințării adopției;
– introducerea expresiei „alfabet latin extins”, în scopul reglementării posibilității utilizării tuturor caracterelor folosite în statele care folosesc alfabetul latin şi, în acest sens, al eliminării dificultăților la întocmirea actelor de stare civilă în baza actelor înregistrate de autoritățile străine; clarificarea unor aspecte legate de competența ofiţerilor de stare civilă în preluarea anumitor cereri ale persoanelor și rezolvarea acestora;
– asigurarea cadrului legal pentru adoptarea procedurilor de lucru, în concordanță cu dispozițiile Legii nr. 287/2009 privind Codul Civil, în ceea ce priveşte instituția căsătoriei;
– stabilirea unui nou termen pentru declararea decesului, în vederea eliminării necesității de a se obține avizul parchetului în situații neimputabile declaranților;
– clarificarea unor aspecte legate de competența soluţionării cererilor de transcriere a certificatelor de stare civilă eliberate de autoritățile străine, în registrul de stare civilă român pentru persoanele care au redobândit cetăţenia română, în situația în care acestea au obținut, ulterior redobândirii, documente de identitate româneşti;
– clarificarea unor aspecte legate de competenţa de primire de către misiunile diplomatice ale României a cererilor pentru transcrierea în registrele de stare civilă române a certificatelor de stare civilă eliberate de autoritățile străine;
– stabilirea unor criterii clare privind competența materială a ofiţerilor de stare civilă de a înscrie pe marginea actelor de stare civilă modificările referitoare la schimbarea numelui pe cale administrativă petrecute în străinătate;
– reglementarea aspectelor privind păstrarea registrelor de stare civilă exemplar II epuizate până la efectuarea controlului anual al activităţii de stare civilă şi înaintarea acestora la serviciile publice comunitare județene de evidență a persoanelor;
– împuternicirea ofiţerilor de stare civilă din cadrul primăriilor unde nu funcționează servicii publice comunitare de evidență a persoanelor, a funcționarilor cu atribuții de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare județene de evidență a persoanelor/D.G.E.P.M.B şi a specialiştilor anume desemnați din cadrul D.E.P.A.B.D. să constatate contravenții și să aplice sancțiuni;
– introducerea obligaţiei cetăţenilor români în statutul cărora au intervenit modificări în străinătate de a solicita înscrierea mențiunilor corespunzătoare pe marginea actelor de naştere sau căsătorie în termen de 3 luni;
– micşorarea termenului de emitere a dispoziției de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, de la 60 zile la 30 de zile;
– desemnarea Imprimeriei Naționale ca organism responsabil cu confecționarea actelor de stare civilă, a certificatelor de stare civilă şi a extraselor multilingve ale actelor de stare civilă.

Intrare în vigoare: 2 mai 2022

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti