« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

CJUE. C-719/20, Comune di Lerici. Trimitere preliminară. Achiziții publice. Gestionarea deșeurilor. Atribuire in house. Directiva 2014/24/UE. Pierderea condițiilor privind «controlul similar» ca urmare a combinării unor întreprinderi. Imposibilitatea operatorului succesor de a continua prestarea de servicii. Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, membru al completului de judecată
12.05.2022 | JURIDICE.ro

Drept Timisoara
Secţiuni: Achiziții publice, CJUE, Dreptul Uniunii Europene, Internațional, Jurisprudență, Litigii, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
JURIDICE - In Law We Trust

Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, judecătorul român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a fost membru al completului de judecată.

Cererea de decizie preliminară, adresată de Consiliul de Stat, Italia, privește interpretarea Directivei 2014/24[1] fiind formulată în cadrul unui litigiu între municipalitatea Lerici, Italia, pe de o parte, și provincia La Spezia, Italia, pe de altă parte, în legătură cu aprobarea de către aceasta din urmă a unui plan prin care se atribuie societății ACAM Ambiente SpA gestionarea serviciului de deșeuri al municipalității menționate până în anul 2028.

În cursul anului 2005, municipalitatea Lerici a atribuit societății ACAM, până în anul 2028, gestiunea serviciului său de deșeuri. La data acestei atribuiri, capitalul ACAM era deținut exclusiv de anumite municipalități, printre care și municipalitatea Lerici. Contractul astfel atribuit societății ACAM constituia un contract de achiziții publice de servicii, iar această atribuire a putut fi realizată fără o invitație la procedura concurențială de ofertare pentru motivul, printre altele, că municipalitatea Lerici exercita împreună cu celelalte municipalități acționare un control comun asupra ACAM similar celui pe care aceste municipalități îl exercitau asupra propriilor servicii.

În cursul anului 2013, ACAM a fost obligată să încheie cu creditorii săi un acord de restructurare, în cadrul căruia, ACAM, în urma cererii publice de ofertă lansate în acest scop, ACAM a ales să efectueze o combinare cu IREN SpA, care operează pe întreg teritoriul italian, este sub control public și este cotată la bursă. În temeiul unui acord de investiții specific, încheiat în cursul anului 2017, municipalitățile acționare ale ACAM au cesionat societății IREN acțiunile lor în ACAM și au achiziționat o parte corespunzătoare de acțiuni ale IREN, prin subscriere în cadrul unei majorări de capital care le era rezervată. Municipalitatea Lerici a decis să accepte acest acord numai în măsura în care implica cesionarea acțiunilor sale în ACAM.

ACAM, deținută integral de IREN, a continuat să asigure serviciul de gestionare a deșeurilor din municipalitățile foste acționare ale ACAM, inclusiv ale municipalității Lerici.

Prin decizia din 6 august 2018, provincia La Spezia, competentă la acel moment să gestioneze serviciul integrat al deșeurilor urbane pentru municipalitățile din circumscripția sa teritorială, din care face parte municipalitatea Lerici, a aprobat actualizarea planului de zonă pentru gestionarea integrată a deșeurilor urbane din provincie, în măsura în care prin acesta ACAM a fost desemnată gestionară a serviciului pentru această municipalitate, până la 31 decembrie 2028, în temeiul unei atribuiri in house. Comuna Lerici a introdus o acțiune împotriva acestei decizii, considerând că nu mai erau întrunite condițiile pentru excepția in house.

În acest context, Curtea a constatat că achiziționarea ACAM de către IREN a intervenit în cursul anului 2017, după expirarea termenului de transpunere de către statele membre a Directivei 2014/24, motiv pentru care trebuie să se examineze în raport cu dispozițiile acestei directive dacă o modificările intervenite în executarea contractului de achiziții publice din litigiu principal necesitau o procedură concurențială.

Sub rezerva verificărilor care trebuie efectuate de instanța de trimitere, Curtea a considerat  că continuarea de către IREN a executării acestui contract are la bază modificarea unei condiții fundamentale a contractului, care necesită o procedură concurențială, astfel încât Directiva 2014/24 nu ar autoriza IREN să continue o asemenea executare decât după ce a fost desemnată adjudecatară a contractului menționat în urma unei proceduri de achiziții publice conforme cerințelor acestei directive.

În consecință, prin hotărârea pronunțată la data de 12 mai 2022[2], Curtea a statuat că Directiva 2014/24 trebuie să fie interpretată în sensul că se opune unei reglementări sau unei practici naționale în temeiul căreia executarea unui contract de achiziții publice atribuit inițial, fără invitație la procedura concurențială de ofertare, unei entități in house asupra căreia autoritatea contractantă exercita, în comun, un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor servicii este continuată în mod automat de operatorul economic care a achiziționat această entitate în urma unei proceduri de cerere de ofertă, atunci când autoritatea contractantă respectivă nu deține un asemenea control asupra operatorului menționat și nu deține nicio participație la capitalul acestuia.


[1] Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE (JO 2014, L 94, p. 65).
[2] Hotărârea integrală, în limba de procedură, care a fost limba italiană, dar și traducerea în limba română pot fi accesate aici


 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.